Lidmaatschap 1985 j Kunt U nog nieuwe leden j over de drempel helpen? Vlissingen Fiscale gevolgen restauratie monumenten 240 teerd met betreurenswaardige gevallen van sloop of verbouwing in het beschermd stads gezicht. Wegen om dit te voorkomen kunnen door ons niet worden gevonden. Een gemeentelij ke Monumentenverordening is nog niet in zicht; waardevolle bebouwing die nog niet beschermd is, is vogelvrij. De bestemmingsplannen zijn o.i. niet vol doende beschermend. Bij de Rijksdienst voor de Monumentenzorg bezwaren maken heeft geen zin, omdat ook deze Dienst zich aan het bestaande bestemmingsplan moet houden. Naar aanleiding van het bovenstaande rich ten wij ons tot mede-lidorganisaties, c.q. le den van Heemschut met de volgende vragen: - Wie zit met dezelfde problematiek? - Zijn er organisaties of personen die succes hebben geboekt in gevallen als bovenom schreven? - Zou er een commissie kunnen worden in gesteld die een bestemmingsplan kritisch wil beoordelen als blijkt dat bescherming niet voldoende is gewaarborgd (ook al is de Rijksdienst accoord)? - Zou dit kunnen leiden tot een 'handlei ding' waarmee monumentenorganisaties bestemmingsplannen kunnen toetsen met de ogen van een 'Heemschutter'? Reacties graag richten tot de Vereniging Behoud Stadsschoon Gouda, Turfmarkt 59, 2801 GW GOUDA. Tel. 01820- 25400. Onlangs deed de Kroon uitspraak in de be roepen tegen de in 1982 afgegeven, gewij zigde sloopvergunning van het monumenta le, maar vervallen Van Dishoeckhuis, die door de Bond Heemschut, de Stichting Stadsherstel Vlissingen en de werkgroep Be schermd Stadsgezicht van het Vlissingse wijkcomité binnenstad waren ingesteld.*' Alle betrokkenen zijn verheugd over het feit dat door deze uitspraak opnieuw de moge lijkheid is geschapen oplossingen te zoeken voor het behoud van deze waardevolle patri ciërswoning uit 1733. Wel is iedereen zich ervan bewust, dat de termijn van één jaar die de Kroon toestaat voor het ontwikkelen van een dergelijk kostbaar en ingewikkeld res tauratieplan (het pand zal gezien zijn huidige ongelukkige situering verplaatst moeten worden) erg kort is. Het verplaatsingsplan zoals dit thans ontwik keld wordt voor de rederij Oceanwide Nauti- cal Services, die er een miljoen voor over heeft om zijn kantoor in het pand te vestigen, kan uit stedebouwkundig oogpunt zeer ge slaagd worden genoemd. Nu er sprake is van een goede gegadigde dienen alle betrokken instanties hun uiterste best te doen, bijvoor beeld met gebruikmaking van de 'terug- ploegregeling', om dit unieke gebouw, mét de nog herstelbare waardevolle onderdelen daarin te redden. Zie ook 'Heemschut', maart 1982, pp. 49-50. Jammer genoeg bevindt het stucwerk in het Van Dishoeckhuis te Vlissingen, dat van hoge kunstzinnige waarde is, zich thans grotendeels in bijzonder slechte staat door jarenlange verwaarlozing. Foto: Rijksdienst voor de Monumentenzorg, Zeist. Met ingang van I januari 1985 kunnen parti culiere eigenaars (zowel de zelfbewoners als de verhuurders) van een monumentenpand die het plan hebben de woning te restaure ren, zich wenden tot de inspectie der directe belastingen te Zeist, bureau Monumenten woningen. Postbus 3000, 3700 DA Zeist, tel. 03404-19884. De inspecteur in Zeist is door de Staatssecre taris van Financiën gemachtigd namens de inspecteurs der directe belastingen uit het hele land te beoordelen welke fiscale gevol gen aan de restauratie zullen.worden verbon den voor de heffing van de loon- en inkom stenbelasting. Met name gaat het om de af trekbaarheid van de onderhoudskosten. Zijn beslissing neemt hij na overleg met de plaatselijke inspecteur. Die beslissing deelt hij zo mogelijk binnen tien weken na ont vangst van het verzoek schriftelijk mee aan de betrokken belastingplichtige. Tevens zendt hij afschriften van zijn beslissing aan de betrokken plaatselijke inspecteur der di recte belastingen en verder aan de Rijks dienst voor de Monumentenzorg indien deze als gemachtigde voor de belastingplichtige is opgetreden. De plaatselijke inspecteur zal na de restauratie de beslissing van de inspecteur in Zeist volgen, mits geen wijzigingen zijn opgetreden in de feiten en omstandigheden die aan de beslissing ten grondslag hebben gelegen. Met bovengeschetste regeling geeft staatsse cretaris Koning van Financiën gevolg aan zijn toezegging tijdens de parlementaire be handeling van de begroting van Financiën voor 1984 op 22 november 1983. Hij zegde de Kamer toe particuliere bewoners van een monumentenwoning meer duidelijkheid en zekerheid te verschaffen over de fiscale ge volgen van een in het voornemen liggende restauratie van hun woning. Met de regeling wil de Staatssecretaris tevens tegemoetko men aan de wens van een meer uniforme gedragslijn met betrekking tot de beoorde ling van de fiscale gevolgen van zo'n restau ratie. De regeling is in een aanschrijving aan de belastingdienst bekend gemaakt. Ons lid de heer E. de Witte wees ons erop, dat de aftrekregeling voor monumentenwo ningen ook geldt voor panden, welke op de art. 8-lijst (voorlopige lijst) of art. 9-lijst (definitieve lijst, maar nog niet ingeschreven in het monumentenregister in verband met de mogelijkheid van beroep) staan. Vanaf het moment dat de formele bescher mingsprocedure is begonnen - door middel van een schriftelijke kennisgeving van de voorgenomen plaatsing op de monumenten lijst (art. 8), gelden volgens een resolutie (1982) van het Ministerie van Financiën de zelfde rechten en verplichtingen als die wel ke gelden wanneer het pand in het art. 10- register is ingeschreven (uitgezonderd dus als er beroep is aangetekend). De heer de Witte deelde ons mede, dat deze regeling hem alsnog met terugwerkende kracht een aanzienlijke aftrekpost opleverde, die snel door de inspecteur is afgewerkt.

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 1984 | | pagina 30