Huize \èn Brienen iBSïtyjlfi BEELD VAN EEN AMSTERDAMS GRACHTENHUIS UIT DE 18E EEUW Aanleiding tot de uitgave van dit boekje vormde de schenking door de auteur, profes sor C. A. van Swigchem, van een aantal door hem vervaardigde tekeningen van het Van Brienenhuis aan de Vereniging Hen- drick de Keyser. Deze zetelt in het aan He rengracht 284 gelegen pand. Op verzoek van de Vereniging voorzag Van Swigchem zijn tekeningen van een begelei dende tekst. Het resultaat is een heldere be schrijving van een 18e eeuws Herenhuis, af gezet tegen zijn 17e eeuwse voorganger. Na een analyse van de voorgevel en zijn decora ties, worden plattegrond, doorsnede en inte rieur van het huis behandeld. In het kort komen de eigenschappen van het Barokornament aan de orde, welke in het Van Brienenhuis zijn culminatie heeft in de z.g. 'zaal' met zijn totaalcompositie van structureel-architectonische en illusionisti sche elementen. Van Swigchem besteedt ruime aandacht aan de betekenis van de in de zaal voorkomende schilderingen van Dirk Dalens en Antonie Elliger, beiden beïnvloed door De Lairesse. Het boekje wordt besloten met een kort woord, gewijd aan Hendrick de Keyser en de doelstellingen van de naar hem genoemde Vereniging. ISBN 90 6011 2792 J.K.A. Het decoratieprogramma van de 'zaal' van het Van Brienenhuis, getekend door Prof. C. A. Van Swigchem, op grond van zijn onderzoek naar de iconografische betekenis van de schilderingen. Alle onderdelen hangen met elkaar samen. De hoek'pijlers' (met afbeeldingen van de seizoenen) vervullen een architectonische functie: ze dragen het plafond dat door zijn schildering een 'schijnbeeld' geeft van een gèwelf. In de zwikken van het plafond de vier elementen en in het 'gewelf' achtereenvolgens afgebeeld het invallend hemels licht (linksonder), 's hemels gunst (linksboven), de aardse zegen (rechtsboven) en de handel en zeevaart (rechtsonder). Aan de zuid- en oostwand wordt de 'wilde natuur' als contrast tegenover de 'cultuur' aan de noordwand geplaatst, (zie tekening boven). Het 'cultuurlandschap' aan de noordwand (zie foto) laat twee rijke praalgebouwen zien, die worden benut om het tweezijdig karakter van de schoorsteenwand te benadrukken. Deze lusthoven zijn voorbeelden van 'maisons de plaisance d'une regulière architecture' (de Plines), door de Lairesse 'lusthuizen' genoemd, maar ook bekend als Casino of Trianon (zie ook foto omslag van dit nummer). Foto: Peter Wolters, Audiovisueel Centrum Vrije Universiteit Amsterdam. 115

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 1984 | | pagina 9