Sluizen Munnekezijl
worden gerestaureem
126
JP^Y
In waterstaatskringen gaat heel wat geld om.
De leek kan dat echt niet allemaal volgen.
Zou er iemand zijn die het financiële ge
goochel rond de Oosterscheldedam precies
begrijpt? In een andere uithoek van ons land
is ook iets wonderlijks op waterstaatsgebied
in gang gezet: de restauratie van het Sluizen-
complex van Munnekezijl. Hoewel belang
stellende instellingen en personen daar inder
daad op hadden gehoopt, waren velen bang,
dat die hoop ijdel zou zijn. In de rubriek
Heemschut in Actie van januari 1983 werd
vermeld dat de Bond het provinciebestuur
van Friesland op het belang van dit water
staatsmonument, in samenhang met de gehe
le (waterstaatkundige) structuur, heeft
gewezen.
Mèt de reacties van de plaatselijke Vereni-
Munnekezijl: de schutsluis in de Lauwers uit 1740
die kortgeleden al helemaal opgeknapt is.
ging Dorpsbelang en de Stichting Moderne
Architectuur Friesland leek dit ook wel no
dig, want kort voordien was de laatste van
een reeks sluizen (voor ontwatering en vaar-
verkeer) in de 42 km lange middeleeuwse
Slachtedijk gesneuveld. Deze Getswerderzijl
zou met maar tien mille per jaar te redden
zijn geweest. De keersluis annex brug, bij
De noodwaterkering die in 1882 in het
stroomkanaal bij Munnekezijl gelegd is. De
restauratieactiviteiten zijn een paar maanden
geleden begonnen.
Foto's: coll. Fries museum Leeuwarden, Frans
Andringa
Munnekezijl was na een eeuw gebruik (ge
slagen in 1882) totaal ten end en een stevige
opknapbeurt zou zeker in het miljoen gaan
lopen. Er was dan ook weinig hoop, omdat
de ervaring leert dat het monumentenaspect
niet hoog op de checklist van de 'watersta
ters' genoteerd staat.
TIJ KEERDE SNEL
Het tij lijkt snel te zijn gekeerd. Midden
1983 begon een onderzoek naar de haalbaar
heid van de restauratie van de sluis met brug,
nadat een herstructurering van het verkeer
aan deze noordoostelijk marge van Friesland
niet (meer) wenselijk leek. Tevens werd on
derzocht hoe dit kostbare karwei zo goed en
zo voordelig mogelijk kon worden geklaard.
Voorop staat daarbij dat de verkeersfunctie
die de brug over de keersluis bezit, weer
voor vele jaren gegarandeerd kan worden,
maar dat dat niet ten koste van het monu
ment-karakter van het complex mag gebeu
ren. Er is een flink aantal werkeloze jonge
ren (aanvankelijk 4 en later 8) ingeschakeld
middels de WVM-regeling (werkgelegen
heids verruimende maatregelen). Zij kunnen
ervaring opdoen bij zo'n bijzonder object,
terwijl de kosten van het hele project dan niet
zo hoog op hoeven te lopen dat restauratie
niet meer mogelijk is. Het lijkt een wonder
dat toch tot restauratie is besloten. Ieder kan
uitrekenen dat sloop en nieuwbouw tonnen
goedkoper zal zijn dan het bedrag waar de
begroting nu op sluit: op een ton na, twee
miljoen.
In januari werd al met het werk aangevangen
en aan het einde van die maand werd er door
een flink gezelschap belangstellenden een
schouw gehouden, waarbij de gedeputeerde
van waterstaat, de heer K. Dankert, van de
voorzitter van de vereniging Dorpsbelang
een rapport kreeg aangeboden waarin de ge
schiedenis van het complex in de omgeving
is neergelegd. Het in cahiervorm verschenen
rapport is samengesteld door mevrouw H.
van der Wal en uitgegeven door de Stichting
Moderne Architectuur Friesland.
Het was de bedoeling dat de hierin verwoor
de historische overwegingen zouden gaan
meespelen in de discussie over het al dan niet