87 Foto 1 Rosendael in welstand (toto 1928). De Oranjerie en rozentuin waren nog intact; het gebouw in goede bouwkundige staat; het park werd zorgvuldig onderhouden. (Foto KLM Aerocarto) Foto 2 Rosendael in verval (foto 1979). Situatie ten tijde van de overdracht aan de Stichting Het Geldersch Landschap. De reeds gerestaureerde schelpengalerij (links) is afgedekt tegen de vorst. Het herstel aan kasteel en park is sedertdien ter hand genomen, doch nog niet voltooid. Foto 3 Het herstel van de bekende 'bedriegertjes' werd in het voorjaar van 1983 uitgevoerd. Het buitensysteem werkt weer, zodat de spuitertjes de bezoekers weer kunnen verrassen. Beherende stichtingen dienen niet acquisitief te werken, doch behoren te fungeren als red der in de nood, wanneer de particulier het niet meer vol kan houden het hem overgele verde erfgoed in stand te houden. Want per slot is de particulier de meest nauw betrok ken (en goedkoopste!) rentmeester. Een her haalde oproep aan de verantwoordelijke overheid om de particulier bij het beheer van diens landgoed en/of buitenplaats in finan ciële zin tegemoet te treden, lijkt hier zeker niet overbodig, want het waren de hen voor afgaande eigenaren, aan wie wij deze boei ende cultuurgoederen danken. De volgende drie aspecten dienen in dit verband zeker genoemd te worden. - Ten eerste het streven naar decentralisa tie. Wanneer deze ten uitvoer gebracht zal worden, zal er een grotere verantwoordelijk heid ten aanzien van het beheer komen te rusten bij de lagere overheid, i.c. gemeen ten, die historische parken (in eigendom) binnen hun grenzen zullen gaan beheren, of er een beleid voor zullen gaan voeren. Daarvoor is vakkennis nodig, en het is van het grootste belang, dat de desbetreffende gemeenten in dergelijke kennis zullen inves teren. Het is echter niet waarschijnlijk, dat alle gemeenten en instanties daartoe de mid delen zullen kunnen opbrengen en daarom is het van even groot belang, dat deze kennis en het te voeren beleid centraal worden on dergebracht. De Rijksdienst voor de Monu mentenzorg te Zeist met haar diverse afdelin gen zou daar een zeer geschikt instrument voor kunnen zijn; de aldaar nu reeds verza melde kennis biedt daartoe voldoende aan knopingspunten. Decentralisatie van bestudering, beleid en beheer zal de tot dusver bereikte resultaten snel weer kunnen doen afnemen. Dat kan voorkomen worden door genoemde rijks dienst een coördinerende rol te laten ver vullen. - Dit bestek laat het niet toe uitgebreid in te gaan op de structuur en de organisatie van de Engelse en Schotse National Trust'Laat ik volstaan met de opmerking hoe betreurens waardig en nadelig het voor de Nederlandse situatie is, dat een dergelijke particuliere or ganisatie, die natuur- en monumentenbe-

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 1984 | | pagina 15