V 27 Ontsiering van het landschap (gebouwd in strijd met welstandsadvies de eeuw bekende bepalingen (formulering Bond Heemschut). Uit het voorafgaande mag worden afgeleid, dat bij verschillende personen en in verschil lende perioden, met betrekking tot de nood zaak aan het uiterlijk van bouwwerken eisen te stellen, consequent en nagenoeg steeds gelijk werd gedacht. Er is duidelijk sprake geweest van een gelei delijke en gerichte ontwikkeling. In de Me morie van toelichting bij de behandeling van het wetsontwerp van 1956 lezen we dan ook: 'Dit voorschrift (betreffende het uiterlijk van gebouwen) is te zien als een sluitstuk van een geleidelijke ontwikkeling, die het gevolg is van het steeds sterkere verzet tegen de ont siering van stad en landschap door daarin niet passende bouwsels'. WONINGWET 1962 In de Woningwet 1962 wordt met betrekking tot de welstand bepaald, dat de gemeente raad een bouwverordening dient vast te stel len, waarin onder meer voorschriften zijn opgenomen betreffende het uiterlijk van te bouwen dan wel bestaande gebouwen, zowel op zichzelf als in verband met de omgeving. Voorts dient de gemeenteraad een deskundig college aan te wijzen, dat schriftelijk advies uitbrengt bij de toepassing van genoemde bepalingen. Het is opvallend dat deze welstandsbepalin gen uiterst beknopt zijn geformuleerd. Bij de behandeling van het wetsvoorstel in de Tweede Kamer zijn destijds wèl voorschrif ten gedaan voor een nader omschrijven van betreffende artikelen. De regering reageerde daarop echter afwijzend en stelde, dat deze moeilijke materie aan de colleges van B. en W. moest worden overgelaten, daarbij voor gelicht door hun adviseurs! Het kan dan ook niet worden ontkend, dat bij de toepassing van de wettelijke bepalingen omtrent de welstand, een maximum aan ruimte beschikbaar is. Het een en ander ligt dan wel wettelijk vast; er dienen dus voor schriften te zijn met betrekking tot het uiter lijk van gebouwen, daar kan geen gemeente omheen maarer is een maximum aan ruimte bij de nadere invulling. Enerzijds dus de wettelijke garantie met betrekking tot de zorg van het voorkomen van schade aan de gebouwde omgeving, anderzijds een ook weer niet al te omvattende en veeleisende bepaling. Bescherming van het algemeen belang zonder dat het belang van de enkeling in het gedrang komt. Inderdaad een voortreffelijk sluitstuk van een geleidelijke ontwikkeling van het stand punt waarvan de juistheid in de voorafgaan de tijd was aangetoond. AFSCHAFFEN VEREENVOUDIGING REGELGEVING? Aansluitend op de laatste voorafgaande zin nen zou het niet misstaan nu te laten volgen: 'en zij leefden nog lang en gelukkig' als in een sprookje! Welnu, zo simpel is het allemaal niet. Inte gendeel, want inmiddels is er het Actiepro gramma Deregulering (woning)bouwregel- geving, waarin het Kabinet vaststelt, dat voorschriften van de Woningwet met betrek king tot de welstand dermate schadelijk voor de rechtszekerheid en de uniformiteit zijn, dat deze dienen te worden afgeschaft. Het sprookje is uit: Wat is nu het geval, wat hangt ons boven het hoofd? Teneinde enig inzicht in het Regeringsvoor nemen te verschaffen volgt hier een citaat uit het Actieprogramma zoals dat op 22 septem ber 1983 door de Minister van V.R.O.M. (Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer) aan de Tweede Kamer is aan geboden. We lezen daarin onder punt 3.7. Welstand het volgende: 'Uit het oogpunt van rechtszekerheid - het hebben van meetbare en controleerbare voor schriften, zodat willekeur wordt voorkomen - en uniformiteit - het hebben van dergelijke voorschriften zodat verschillen plaatselijk ter zake van de advisering worden tegengegaan - is het in het kader van de deregulering gewenst dat de huidige voorschriften van de Woningwet met betrekking tot de welstand en het voorschrift van die wet, dat de ge meenteraad een welstandscommissie aan wijst, worden afgeschaft. Op deze wijze wordt bovendien voorkomen dat vertraging ontstaat in de afwikkeling van aanvragen om bouwvergunning en dat mede als gevolg daarvan ongewenste financiële gevolgen voor de aanvrager om bouwvergunning ont staan. Het vorenstaande betekent vereenvoudiging van de regelgeving'. In dit citaat vindt u geen nadere toelichting op de motieven welke worden aangevoerd. Wellicht wat vreemd. Het is nog verrassender wanneer ook elders in het Actieprogramma geen enkel motief nader wordt toegelicht. Uit oogpunt van rechtszekerheid en unifor miteit afschaffen, punt uit! Geen onderzoek naar de juistheid van de motieven, geen onderzoek naar eventuele andere mogelijkheden om de gestelde pro blemen op te lossen, noch wordt er nagegaan welke effecten deze maatregel zal hebben. Betekent dit nu het einde van de zo noodza kelijke overheidszorg voor de welstand? Neen, nog net niet helemaal! We lezen bij de beleidsvoornemens met be trekking tot de welstand onder punt 3: 'De Woningwet wordt zodanig aangepast dat daarin wordt bepaald, dat de gemeenteraad ten behoeve van de 'gevoeligegebieden een verordening kan vaststellen waarin wel- standseisen worden gegeven en waaraan een aanvraag om bouwvergunning moet worden getoetst om te bezien of de vergunning al dan niet moet worden geweigerd'. Belangrijk is het om in deze tekst te letten op: a. de gemeenteraad kan vaststellen, b. alleen aanvragen om bouwvergunning worden getoetst, c. uitsluitend binnen 'gevoelige' gebieden. Ad. a. Vrijheid blijheid. De gemeenteraad kan vast stellen, is daartoe niet verplicht. Ad. b. Wanneer elders in het Actieprogramma blijkt dat voor grote aantallen van bouwobjecten wordt voorgesteld om deze voortaan vrij te stellen van een bouwvergunning, betekent wat hier staat meer dan zo op het eerste gezicht zou worden verondersteld. Ad. c. - 'Als gevoelig gebied valt o.m. te denken aan een nationaal landschap-'. Deze nadere aanduiding lezen we in het Ac tieprogramma. Welnu, dat weten we dan ook weer, met andere woorden, de welstands- zorg zal, zoals het Kabinet zich dat voorstelt, alleen en uitsluitend worden beperkt tot het bouwwerk dat niet voorkomt op de lijst van van vergunning vrijgestelde bouwwerken. Het moet dan wel gelegen zijn in een 'natio naal landschap'. Dit geldt overigens dan nog eens alleen in die gemeenten, waar de gemeenteraad van de mogelijkheid gebruik heeft gemaakt om een eigen welstandsverordening vast te stellen. Het zal u niet verbazen, dat in deze geschet-

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 1984 | | pagina 7