191 enige representant van de toepassing van een parabooldraagconstructie, die in de Duitse civieltechnische literatuur beschreven wordt als 'Fisch-trager'-constructie. Deze constructie had als voordeel dat, van wege de hierin overal nagenoeg gelijkwaar dig heersende trek-/duwbelasting volstaan kon worden met de toepassing van materiaal van gelijke sterkte in de gordingen van de hoofdoverspanning Dit brugtype kon hierdoor als een zeer 'be vallige' constructie uitgevoerd worden; de voorwaarde was dan wel dat van de beste staalsoorten gebruik werd gemaakt. Alhoe wel de relatief lichte constructie bij de bouw van de Hoge Spoorbrug met argusogen werd bekeken, heeft de brug intussen een eeuw lang bewezen aan de haar gestelde eisen te kunnen voldoen. Ter gelegenheid van haar oplevering doorstond zij overigens met glans de belastingproef met 1400 kg per m2 gedu rende 15 minuten. BEHOUD FUNCTIE MOGELIJK Bij een blik vanaf de Scheller zijde, dan wel op de plattegrond van Zwolle, wordt men zich bewust welke een barrière het omvang rijke spooremplacement tot voor kort is ge weest in de ontwikkeling van de stadsuitbrei ding naar de zuidzijde. Door het sedert enkele jaren in uitvoering zijnde uitbreidingsplan Zwolle-Zuid komt hierin echter verandering. Dit uitbreidings gebied heeft vooralsnog zeer excentrisch ge legen verbindingen met de rest van de stad, hetgeen de verwachting deed wekken dat voor de wèl centrisch gelegen Hoge Spoor brug nog lang een taak beschoren zou zijn: ja zelfs een opleving van deze taak. Hoewel dit thans inderdaad het geval is, zou den bestaande plannen kunnen betekenen dat deze opleving haar 'zwanezang' wordt. Het bestaan van de Hoge Spoorbrug wordt thans namelijk sterk bedreigd; men mag zelfs stel len dat haar doodvonnis eigenlijk al getekend is... De Gemeente Zwolle heeft namelijk besloten tot ondertunneling van het spoorwegempla cement op vrijwel de plaats van de brug! Frustrerend voor degenen, die de Hoge Spoorbrug een warm hart toedragen, is dat dit onzalige besluit kennelijk een laveren tus sen Scylla en Charibdis verraadt. Enerzijds wenst men de tunnel slechts të bestemmen voor het 'langzaam verkeer' (zij dient daar mee geen ander doel dan de huidige brug), anderzijds moet de rechtvaardiging voor de bouw van de tunnel onderstreept worden met een beperkte mogelijkheid voor autobussen en ambulance. Deze noodzakelijke beper king is gelegen in het feit dat men voor dit plan een plaats gekozen heeft, die gewoon weg te weinig ruimte biedt ondanks een vreemd kronkelige op- en afrit, ondanks de hiervoor noodzakelijk afbraak van enkele panden en ondanks de afsluiting van enkele aan de Hoge Spoorbrug uitkomende straten). Ware deze ondertunneling enige honderden meters verderop in oostelijke richting ge pland, dan zou een minder belemmerende aanleg van een voor onbeperkt verkeer Detail roloplegging van hoofdliggers bruikbare en kortere tunnel mogelijk zijn, mits men bereid is haaks op de tunnelbuis gelegen op- en afritten (althans aan de noord- Helaas geniet de Hoge Spoorbrug geen wet- zijde) te accepteren. telijke bescherming; een particuliere poging De Hoge Spoorbrug zou dan haar functie van enige jaren her om de brug op 's Rijks kunnen blijven behouden, terwijl de alterna- Monumentenlijst te krijgen, leverde tot dus- tieve plaats, naast het voordeel van een vol- ver van de zijde van de Rijksdienst voor de waardige ontsluiting (die zeker in een be- Monumentenzorg geen positieve reactie op. hoefte voorziet) tevens de prettige bijkom- Men is nog met de inventarisatie van derge- stigheid zou kunnen bieden om het aldaar lijke monumenten bezig, gevestigde, gevaarlijke L.P.G. depot naar De Hoge Spoorbrug is dus vogelvrij elders te verplaatsen (met wellicht financiële Men beseffe echter dat afbraak van deze op- deelname van het Rijk). merkelijke brug, die in Nederland en wei- De filosofie, die aan de thans 'gehuldigde' licht op de hele wereld zijns gelijke niet plaats ten grondslag ligt, is dan ook ondoor- kent, het ernstige verlies van een architecto- grondelijk nisch uniek bouwwerk, doch ook van een Wel laat het zich aanzien dat de eigenaresse object met grote belevingswaarde, betekent! van de bovenbouw van de brug, de N.S., De Hoge Spoorbrug bescherming zeker ingenomen zal zijn met de afbraak van de waard! Hoge Spoorbrug. Bij dit bedrijf overheersen Werkgroep behoud Hoge Spoorbrug vaak overwegingen van vernieuwingsdrang en beperking van onderhoudskosten. Ook de landhoofden zijn nog alleszins het bekijken waard.

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 1983 | | pagina 25