roiLfe 134 in het probleem van kwaliteitsnorm en mece naat. Het woord van Thorbecke indachtig hebben ook de bewindslieden die de subsi dieparaplu zo ver mogelijk uitstrekken, zich angstvallig onthouden van wat elke tentoon stellingsbezoeker voor zichzelf normaal vindt: er voor uitkomen dat het ene werk hem wat zegt en het andere niet. Daarvoor zijn ambtenaren die subsidiepotten beheren en uit hoofde van hun functie geacht worden deskundig te zijn. De ambtenaren op hun beurt kunnen zich verschuilen achter advies colleges, op de samenstelling waarvan zij uiteraard enige invloed hebben. Zo ontstaan ondoorzichtige verstrengelingen van verant woordelijkheden en belangen die een ano niem overheidsmecenaat beoefenen. Het kwaliteitscriterium heeft in deze constellatie plaats gemaakt voor een reeks nogal vage termen: 'eigentijds', 'modern', 'grensver leggend', 'geëngageerd' en zo meer. Met die woorden kan ook de meest a-muzische func tionaris uit de voeten. Een simpel tijdschema dat aangeeft welke mode in welk jaar 'trend setter' is, kan zijn onzekerheid over kwaliteit verbergen. En wat een voldoening moet het niet geven om mecenasje te spelen in dat interessante artistenmilieu! Het comité uit de Haagse burgerij dat de - volkomen gerecht vaardigde - wens heeft om een waardig en herkenbaar gedenkteken voor Koningin Wil- helmina in zijn stad te hebben, had kunnen weten dat deze wens niet gehonoreerd zou worden door officials die sinds een jaar of twintig volhouden dat alleen nonfiguratieve plastiek eigentijds en dus toelaatbaar is. Het enige wat er op zit is dat zij zelf het geld voor een herkenbaar beeld bij elkaar brengen. De vraag rijst of enige uitdunning van de kring van ambtelijk mecenaat voor het kunstleven niet zeer heilzaam zou zijn; daar kan best wat bezuinigd worden! MONUMENTEN Zo komen wij via muziek en beelden weer bij de monumenten terecht. In de laatste kwart eeuw werd er meer en beter gerestau reerd dan ooit tevoren. Van minstens zo groot belang is dat de waardering voor de historische aanleg en bebouwing in een aan zienlijk bredere kring leeft dan vóór 1940. Ook op dit gebied geeft de internationale aandacht voor wat ons land te bieden heeft een indicatie voor de kwaliteit. Uiteraard moet de vergelijking tussen het publiek dat in het buitenland naar Nederlandse musici gaat luisteren, en het buitenlandse toerisme hier, niet al te nauw worden getrokken. Con certgangers vormen een min of meer homo gene groep van mensen die weten wat zij willen horen de toeristenstroom bestaat uit mensen van de meest uiteenlopende geeste lijke pluimage. Velen van hen zullen Madu- rodam interessanter vinden dan de Dom in Utrecht. Toch zegt het iets dat de Amster damse binnenstad gerangschikt is in de be perkte categorie 'wereldmonumenten' naast Venetië, de Akropolis van Athene of de Bo- rubudur. In de Amsterdamse binnenstad, maar ook, onder meer, in Delft, Haarlem en de Zuiderzeesteden is een cultuurhistorische kwaliteit aanwezig van volstrekt eigen aard. Dat eigen karakter is burgerlijk, met een combinatie van intimiteit en deftigheid, wat iets heel anders betekent dan 'grandeur' in Frankrijk. Het is tegenwoordig mode om iet wat geringschattend te doen over die 'gou den eeuw'. Het nostalgische trapgeveltje-ge- doe moet nu maar eens over zijn: voor jonge re bouwkunst en de monumenten van nijver heid en techniek zoals stoomgemalen en sta tions wordt aandacht opgeëist. Op zichzelf is er niets tegen en alles vóór om perioden, waarvoor tot voor kort weinig belangstelling bestond, grondig te onderzoeken. Voor kunsthistorici is zo'n onderwerp interessan ter dan de bloeitijden die al in zoveel studies en publicaties zijn uitgeplozen. Het woord nostalgisch - dat geen geringschattende klank hoeft te hebben! - is hier meer dan waar ook van toepassing. Men verplaatst zich in de gedachten naar de wereld van onze overgrootouders, nog zo dichtbij en toch al zo ver van ons af; het heeft de charme van vergeelde familiefoto's in zwart gelakte lijst jes. VERHOUDINGEN Maar laten wij de dingen wel in hun verhou dingen zien! In het culturele leven bestaat geen democratische gelijkheid, niet tussen individuen en niet tussen tijden van op komst, verval en verwarring. Dit feit raakt niet aan de waarde van de kleine meesters die in hun beste momenten soms de beroem de namen evenaren, maar het verklaart wel dat sterke talenten in een onzekere tijd enor me achterstand moeten inhalen om - indien mogelijk - het niveau te bereiken waarop anderen in een gelukkiger constellatie kon den beginnen. Duidelijk tekent zich dit af in het werk van de anonieme ambachtslieden. Een gaaf burgerwoonhuis uit 1700 is mooier van verhoudingen, materiaal en afwerking dan een overeenkomstig huis uit 1900. Waarom? Omdat de meester-timmerman in 1700 putte uit een reservoir van gangbare stijlvormen, constructie met maatprincipes die eenvoudig superieur waren aan wat twee eeuwen later gebruikelijk was. GOLFBEWEGINGEN Een nieuw inzicht is dit allerminst. Iedereen die zich voor cultuurgeschiedenis interes seert weet het. Even bekend is de omstandig heid dat er golfbewegingen bestaan in de waardering voor historische perioden. De 18-de eeuw was, behalve misschien in Enge land, blind voor de middeleeuwen. In onze eeuw heeft elke generatie de behoefte om zich af te zetten tegen haar onmiddellijke voorgangers en ontdekt zij kwaliteiten in wat een mensenleven tevoren werd verfoeid. Is dat een afdoende verklaring voor de tegen woordige overschatting van de gebouwen uit UrllfühhTriml

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 1983 | | pagina 16