I m K i'-i 1^1, 1 A '0 1 130 werd de kerk door beleidsfouten tijdens de eerste campagne pas na 1868 ook in techni sche, constructieve zin gerestaureerd, waar door al het schilderwerk moest worden ver nieuwd. Bespottelijk is dan ook de stelling' van de rapporteurs dat, had Cuypers daartoe de gelegenheid gekregen, hij vast ook zijn tweede concept zou hebben overgedaan, zo mislukt als zij dit werk achten. Reden te meer waarom het volgens hen best uit zijn oeuvre mag verdwijnen. TRIOMFERENDE KERK Op de figuur van Mgr F.X.Rutten, auctor intellectualis van het programma van de hui dige inrichting, zijn we eerder ingegaan in het Heemschutnummer van maart 1983. De ze 'ultramontaan' van het zuiverste water (strijdbare en fel pausgezinde katholiek) liet in de oostpartij van de kerk een zeer inge- Kapel met altaar van de H. Antonius van Padua, bestemd voor de door deken Rutten in 1874 opgerichte R.K. militairenvereniging. Architectuur, beeldhouw- en schilderkunst vertonen gotische motieven die samen één geheel vormen. nieus concept uitvoeren volgens het thema van Christus' lijden, kruisdood en verrijze nis. De uitvoering daarvan bleef niet beperkt tot het hoofdaltaar op het koor en de kapellen van het H.Sacrament, het H.Hart (onvol tooid gebleven) en het H.Aanschijn met de daarbij behorende schilderingen van het Laatste Avondmaal en het Echaristisch Hart van Jezus, maar omvatte zelfs het sjabloon- werk op de transeptwanden: zowel de hert jes, als de korenaren en de duiven zijn sym bolen van het H.Sacrament! Dit hele schema van Eucharistie en verlossing werd in die dagen samengevat onder de noemer van 'Tri omferende Kerk', als verwijzing naar Chris tus' overwinning op de dood, welke centraal staat in het paasgebeuren. Alszodanig kan ook nauwelijks beweerd worden dat de hui dige uitmonstering geen uiting geeft aan de hoop en verwachting vanuit het Paasmyste- rie. Het schema van de Triomferende Kerk, dat teruggevoerd kan worden op het fameuse werk van Cuypers' zwager, J.A.Alberdingk Thijm, De Heilige Linie (1858), hield tevens een strict hiërarchische, verticale indeling van de muren in: zo mocht men gelijkvloers geen schilderingen van heiligen etc. aan brengen, omdat zulk een laag-bij-de-gronds I DCV? I.r'i i- WA niveau niet paste bij het verheven karakter van de afbeeldingen. De begane grond was de ruimte voor de stervelingen - de Strijden de Kerk - terwijl de verheven hoogte het gebied was voor de heiligenbeelden, schilde ringen en glas-in-Iood ramen: de Overwin nende Kerk. Nu dit alles door de rapporteurs niet onderzocht en derhalve niet onderkend werd, wordt de hoge plaatsing van de voor stellingen afgedaan als 'ruimteverstorend' en zijzelf als 'architectuurvreemde elementen'. Reden waarom zij zouden moeten ver dwijnen. STRIJDENDE KERK Aansluitend op de Triomferende Kerk in de oostpartij werd onder Ruttens opvolger, pas toor-deken Sevriens, in het schip op even eens vernuftige wijze vorm gegeven aan de Strijdende Kerk, waar de gelovigen zoals Thijm dat zo fraai formuleerde 'zich door des waerelds woelige golven trachten heen te werken'. Voor de nadere uitwerking van dit thema knoopte men aan bij de betekenis van de kerk als kathedraal van Neêrlands eerste bisschop, de apostel van Maastricht, St.Ser- vaas. Aanduidingen van het monument als 'Onze grijze St.-Servatiusdom' of 'Neêr lands oudste kathedraal' treft men in over vloed aan in de St.-Servatiusklok, kerkelijk weekblad voor Maastricht, dat in 1868 - het jaar waarin Rutten als deken naar Maastricht kwam - voor het eerst uitgegeven werd. Daarbij kan aangetekend worden dat deze periodiek in veel gevallen de sleutel biedt tot de 19de-eeuwse uitmonstering, maar niette min door geen van de opstellers van de beide restauratierapporten geraadpleegd werd. Al dus kreeg het schip met zijn nadien verguis de schijn-triforium en rankenschilderingen het aanzien van een gotische kathedraal als verwijzing naar de bisschopskerk, die zij eens geweest zou zijn. Gesticht in een perio de, waarin de kerk in Nederland daadwerke lijk strijdend was, de gebieden rondom Maastricht geleidelijk gekerstend werden - verhalen die men iedere jaargang weer in de St.-Servatiusklok terugvindt - werd zij tot metafoor van de Strijdende Kerk. ALTERNATIEF VOOR LITURGIE Het hierboven aangegeven verschil tussen de uitmonstering van schip en oostpartij wordt in het rapport 'Ruimte voor Liturgie' - hoe wel thematisch niet onderkend! - vertaald als een onwerkbare scheiding van de kerk in een profaan en een sacraal gedeelte. Niet alleen het duidelijke verschil in beschildering van de beide delen - tevens het resultaat van een andere mate van vervuiling en het effect van de witgepleisterde koortravee - maar ook de onpraktische hoogte van het door Cuypers gereconstrueerde kanunnikenkoor met het daaronder gelegen stelsel aan crypten, wordt als belemmerend ten aanzien van de moder ne liturgie ervaren. Er is dan ook serieus voorgesteld om het 'bestaande sanctuarium' koor met crypten) af te breken of op zijn minst te verlagen. Voorts dient er een be schildering te komen, die dat volstrekt ach-

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 1983 | | pagina 12