Meesterwerk teruggebracht 120 HERENGRACHT Bij navraag bleek het doek afkomstig uit het pand Herengracht 440. Dit pand, gebouwd omstreeks 1670 door mr. lacobde Vogelaer, werd in 1748 op een veiling aangekocht door de toenmalige burgemeester mr. Pieter van de Poll, die het huis betrok na een grondige verbouwing. Na deze verbouwing liet hij in 1750 door Jacob de Wit het bewuste plafond doek schilderen, evenals een deurstuk, voor stellende drie kinderen bij het water. Van het plafonddoek bestaat nog een ontwerp-teke- ning met de tekst: 'Blaffon geschildert voor d'Heer Burgemeester Pieter van de Pol op zijn Edl. Zael tot Amsterdam 1750' (verz. F. Lugt, Parijs). Links op het doek troont Apol- lo, omringd door allegorische vrouwenfigu ren die hem de oogst van de seizoenen aan bieden, zoals een kruik wijn, trossen drui ven, graanprodukten enz. De hoge kunsthistorische waarde van het doek werd in de Tweede Wereldoorlog ook door de bezetters onderkend; zij trans porteerden het namelijk naar Duitsland, van waar het na de oorlog gelukkig onbeschadigd naar de Herengracht terugkeerde. Het doek werd omstreeks 1958 weer afgeno men om te worden gerestaureerd. Bij een totale renovatie van het pand omstreeks die tijd werd de grootte van de kamer echter (12 x 7 m.) als onpraktisch ervaren. Plan nen om de zaal te halveren hadden tot gevolg dat het doek 'tijdelijk' werd opgeslagen. 18-eeuws plafonddoek van Jacob de Wit voor het eerst na tientallen jaren opslag uitgerold. Ieder hoopt, rondspeurend op een vlooien markt, nog eens een 'Rembrandt' op de kop te tikken. Helaas is een dergelijke ontdek king slechts voor weinigen weggelegd. Onlangs werd door de HBU, resp. ABN aan de Amsterdamse Maatschappij tot Stadsher stel de vraag voorgelegd of een in hun bezit zijnd doekplafond te gebruiken zou zijn in één van zijn restauraties. Het doek was ver pakt in een houten krat van 1 X 1 x 5 m. Toen de krat na een bijzonder spectaculair verlopen verhuizing, waarbij ramen en wan den moesten wijken, was aangeland in een pand van Stadsherstel, was de nieuwsgierig heid uiteraard groot, wat voor doek de kist nu zou bevatten. Op vrijdag 18 februari jl. was het zover. Onder het toeziend oog van vele belangstel lenden werd het doek van 4,5 x 7,5 m. uit gerold en wie schetst ieders verbazing, toen bleek dat het doek was gesigneerd door nie mand minder dan Jacob de Wit, de beste 18de-eeuwse Nederlandse schilder in de de coratieve traditie (volgens Rosenberg, Slive en Ter Kuile in 'Dutch Art en Architecture', 1966). Het doek bevat een voorstelling van Apollo en de vier seizoenen. Het verkeerde, ondanks het feit dat het reeds zo'n vijftig jaar in een kist was opgeslagen, in verrassend goede toestand. Close-up van Apollo omringd door vrouwenfiguren.

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 1983 | | pagina 24