5 jonge kunstenaars (Wilma en Dick Leeuwen- burgh) ontwierpen een bouwplaat voor het station op Madurodam-schaal. Enige disso nant in dit scala bleek de geringe opbrengst van de actie 'n Ton voor het Station: slechts enkele duizenden guldens. De Winterswijker wilde veel, behalve de knip van de geldbeurs halen. Al die activiteiten, waarop ook de plaatse lijke politiek dapper inspeelde, konden niet voorkomen dat de laatste bel voor Winters wijk steeds indringender begon te luiden. Vooral na december 1980. De ene negatieve ontwikkeling stapelde zich op de andere, toen de NS om formele redenen het 'sloop- sein' op 'definitief' zette. Burgemeester en wethouders deden er in september '81, tot ieders ontsteltenis, een schepje bovenop door in te stemmen met de voorgestelde afbraak en dat advies neer te leggen bij de gemeente raad. Het college berustte, zoals het zelf zei, omdat nergens een financieel gaatje kon wor den gevonden voor wegwerking van een kos tenpost van 3 ton aan achterstallig onder houd. GEMEENTERAAD FURIEUS Achteraf bleek nog een ander, belangrijk mo tief om stoom af te blazen, namelijk: angst. Eventuele rijkssubsidie voor herinrichting van een nieuw stationsplein kon, zo werd verondersteld, weieens in gevaar komen als al te nadrukkelijk (als gemeente) werd aange hold achter het behoudsstreven van het oude station. Per slot van rekening was een van de uitgangspunten voor een nieuw stationsplein de bouw van een nieuw, verkleind station. De gemeenteraad, die het spelletje door kreeg, reageerde furieus. In de vergadering, waarbij over sloop moest worden beslist, werd de vloer aangeveegd met de passieve opstelling van de dagelijkse bestuurders. Het college moest zijn huiswerk overmaken, om dat geen van de vier raadsfracties de overtui ging had dat welk alternatief ook 'werkelijk' - conform de opdracht - tot op de bodem was uitgespit. NOG ENIGE HOBBELS BLIJVEN Hoewel de sloopdreiging voor Winterswijk inmiddels is geweken moeten nog enige hob bels worden genomen. De belangrijkste hin dernis is echter overwonnen. Het kwart mil joen rijkssubsidie (uit de DACW-pot) bete kent een overbrugging naar de eerderge noemde drie ton opknapkosten aan achter stallig onderhoud, het bedrag, dat in eerder stadium, gemeente noch spoorwegen op tafel wilden of konden leggen. Het obstakel dat nu nog rest is de bestemming van de leegkomende vertrekken. Die zaak wordt weer actueel als de NS zich terugtrekt in een zijvleugel en de dienst 'invoerrechten en accijnzen' verhuist naar het nieuw te bouwen regionale belastingkantoor, bij de Winters- wijkse watertoren. Er zijn plannen om in het stationsgebouw 17 appartementen te vestigen voor onvolledige gezinnen. Breekpunt (voor gemeente en ministerie van Volkshuisvesting) is tot nu toe Het in oude staat teruggebrachte station van Aalten. de verhuurtermijn voor het hele gebouw. De NS houdt principieel vast aan 15 jaar, de anderen willen minstens 30 jaar. De spoor wegen vinden 30 jaar 'te lang' en met 'teveel risico's' omkleed, de woningbouw-beleg- gers vinden op hun beurt 15 jaar 'te kort' en 'te riskant' voor diepte-investeringen. Maar, nu de grootste barrière (het geld) is overwonnen zal - zo is de verwachting - voor de rest ook wel een oplossing komen. TIED VAN 'T IEZEREN ROS De redding van het Winterswijkse station kreeg een passend tintje op zaterdag 28 au gustus jl. Inhakend op het jaarlijks volksfeest (met bloemencorso) werd besloten een stukje stoomverleden te laten herleven. Dat ge beurde door een bezoek van de oude stoom loc 41 105 van de Stoom Stichting Nederland, met een vijftal historische rijtuigen stampvol duurbetalende 'spoorfanaten'. Het bezoek werd een groot succes. Bijna 4.000 mensen vergaapten zich op het Winterswijkse station aan de fluitende, stampende en stomende tsjoek, die van rangeren maar niet genoeg leek te krijgen. Er werd gezwaaid, gezongen en vooral gepraat over, zoals de Achterhoe ker zegt: 'die mooie tied van 't iezeren ros'. De stoomloc kwam van Rotterdam. Onder weg waren bij alle Oostgelderse overwegen verkeersopstoppingen, omdat iedereen dit stukje stoom-nostalgie wel op foto of smal film wilde vastleggen. Feest in Winterswijk bij het bezoek van de stoomloc 41105, een week nadat bekend werd dat het station was gered. Foto: Henk Westerveld, Aalten.

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 1983 | | pagina 9