6
'STOP-DE-SLOOPVIRUS'
NIET TE STUITEN
Het protest in Oost-Gelderland is opgepikt uit
incidentele reddingsgevallen als Meppel (in
middels op de 'lijst' geplaatst), Wolfheze,
Lunteren, Loppersum (dat dienst doet als
bankgebouw) en Ede-Centrum (waar in het
station een museum is gevestigd). De alge
mene strekking van het protest ging veel ver
der. Gevoegd bij acties elders lijkt het
'stop-de-sloop-virus' thans niet meer te stui
ten.
Het is in dat opzicht verheugend dat de NS de
bot afwijzende houding van weleer heeft la
ten varen. Er is nu ruimte voor begrip en
overleg. Ir. C. Douma, chef nieuwbouw van
de NS, heeft in een aantal interviews ver
klaard ook 'om' te zijn gegaan. Hij is niet
langer die verwoede sloopaanhanger uit de
jaren zestig. Dat wil niet zeggen dat de meer
dan 200 oude stations, die er nog zijn, ook
allemaal behouden kunnen blijven. Maar, zo
vindt ook Douma, wel de meest markante.
De NS-chef hamert in al die vraaggesprekken
wel op een zinvolle bestemming, nog steeds
het grootste zorgenkind.
PROTESTSTORM OVER ANDERE Station Varsseveld, enkele dagen voor de sloop. Rob Lureman
STATIONS Foto: Henk Westerveld, Aalten
Achteraf beschouwd hebben de Spoorwegen
bij hun afbraak- en automatiseringsplannen Varsseveld. De zogenaamde 'hevige druk'
voor Oost-Gelderland niet gerekend op de van NSfzijde, met bijbehorende kostenpres-
proteststorm die in dit gebied de kop zou op- sie, bleek een mooie gelegenheid om de Literatuur: historisch archief dagblad De Gelderlan-
r- j. i i jj- der/Doetinchem; diverse artikelen dagblad
steken. Een storm, inmiddels overgeslagen reddingsactie te staken en tegelnk
d d o dj lubantia/Winterswijk; Is er nog hoop voor Lochem,
op andere bedreigde baanvakken, ennog gezichtsverlies te voorkomen. Goor en Ddden, (Charles Groenhuijsen in de Volks-
langmiet uitgewoed. Voor Doetinchem kwam het afbraak-protest krant van 24 januari 1981); 'Station Winterswijk' uit
In het spoor van jhr. Van de Brandeler en (ondermeer van de Oudheidkundige Kring de Stationsencyclopedie van Marinus Vermooten,
mevr. Albrecht voeren hele legioenen. Niet 'Deutekom') pas op gang toen de sloopver- Den Helder (voorpublicatie Nieuwe Winterswijkse
alleen in Oost-Gelderland! Om het wel tot die gunning al was verleend. Courant); Stroomtractie (jubileum-uitgave 1981
regio te beperken: SSN); 'Daar komt de trein' (Marie-Anne Assel-
- In Vorden werden bijna 3.000 handteke- berShs' 1981' De Beziëe BiJ- Amsterdam); 'Spoor-
ningen verzameld, vooral dankzij de plaatse
lijke Leefbaarheidsgroep.
- In Aalten onderhandelde burgemeester
Bekius net zo lang tot hij de NS bereid vond
tot verhuur.
- Ook de landelijke politiek hield zich, via
Kamervragen, herhaaldelijk bezig met de
Achterhoekse stationnetjes.
Almen-Laren was het eerste station dat kon
worden gered. Twee kunstenaars zullen er
hun intrek nemen. Na Almen kwam Aalten,
inmiddels in oude staat teruggebracht en
weer gedeeltelijk- in gebruik als station.
Toen: Lievelde (nog geen bestemming), ver
volgens Vorden (gedeeltelijk ingericht als
tandartsgroepspraktijk) en dan nu: Winters
wijk.
De reddingsacties mochten niet baten voor
Varsseveld en Ruurlo. Eerstgenoemd station
ging in januari 1980 plat, het lieftallige wit
gepleisterde Ruurlo (in 1878 door de GOLS
gebouwd) een half jaar later, in juli. Op de
plaats van beide afgebroken accommodaties
staan nu strakgelijnde, fantasieloze abri's.
Sloop dreigt nog voor Terborg, terwijl in
Doetinchem de bulldozer bijna voor de deur
staat. Voor Terborg (gem. Wisch) heeft het
college van b. en w. nooit 'echt' strijd
gevoerd. Net zo min eigenlijk als voor
De initiatiefnemers nog eens bijeen voor het
(geredde) Winterswijkse station. Van links naar
rechts: mevr. Albrecht, Dick Leeuwenburgh, jhr.
A. L. van de Brandeler, Ben Vreeman
(woordvoerder Stations-werkgroep) en Wilma
Leeuwenburgh.
Foto: Henk Westerveld, Aalten
wegstations in Nederland (L. van Paddenburgh en J.
van de Meene, 1981Kluwer, Deventer); 'Spoorweg
monumenten: op een zijspoor?' (P. Nijhof in: Stede-
bouw en Volkshuisvesting, febr. 1981, no. 2, pag.
74-85); persoonlijk archief R. E. Lureman (waaron
der aantekeningen diverse gesprekken met jhr. Van de
Brandeler/Hengelo-Gld.