159 4. Het schepradgemaal van de polder Mand- jeswaard onder Grafhorst Dit is één van de twee nog functionerende schepradgemalen in Overijssel. Het is in 1927 gebouwd in een tijd toen het scheprad al lang ouderwets werd geacht. Het is ver moedelijk het modernste schepradgemaal van Nederland! In vergelijking met andere gemalen zijn de onderhoudskosten en het energieverbruik laag. Er dreigt gelukkig geen vervanging. 5. Het schepradgemaal van de polder Broe ken en Maten onder Kampen. Het gemaal is in 1863 gebouwd als stoomge maal. Het werd in 1929 een electrisch ge maal. Van de beide raderen is het brede rad op de foto niet goed zichtbaar; het smalle rad kan bij een te groot vereist vermogen worden afgekoppeld. Gelukkig is het gemaal auto- matiseerbaar, waardoor het vermoedelijk be houden kan blijven. 6. De schuivenloods van het kanaal Almelo-Nordhorn onder Denekamp. Het kanaal is gegraven van 1880 tot 1886. De bouw van het aflaatwerk met schuiven loods was een miskleun. De Dinkel kruiste ter plaatse het kanaal, waarbij het kanaalpeil werd beheerst door de stand van de schuiven aan te passen aan het Dinkeldebiet. Niet voorzien was de verzanding van het kanaal. Daarom werd omstreeks 1903 een grote on derleider met stuw gebouwd. De loods staat nu op de monumentenlijst. Over een mis kleun gesproken! 7. Het Tukkertsbrugje over het kanaal Al melo-Nordhorn te Almelo Het ijzeren Tukkertsbrugje verkeert in een zeer slechte staat. Het kanaal zou ter plaatse door het waterschap worden gedempt. Een storm van protest stak op. Het resultaat is dat de demping niet doorgaat en het brugje wordt gerenoveerd door de gemeente Almelo.

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 1982 | | pagina 21