159
4. Het schepradgemaal van de polder Mand-
jeswaard onder Grafhorst
Dit is één van de twee nog functionerende
schepradgemalen in Overijssel. Het is in
1927 gebouwd in een tijd toen het scheprad
al lang ouderwets werd geacht. Het is ver
moedelijk het modernste schepradgemaal
van Nederland! In vergelijking met andere
gemalen zijn de onderhoudskosten en het
energieverbruik laag. Er dreigt gelukkig
geen vervanging.
5. Het schepradgemaal van de polder Broe
ken en Maten onder Kampen.
Het gemaal is in 1863 gebouwd als stoomge
maal. Het werd in 1929 een electrisch ge
maal. Van de beide raderen is het brede rad
op de foto niet goed zichtbaar; het smalle rad
kan bij een te groot vereist vermogen worden
afgekoppeld. Gelukkig is het gemaal auto-
matiseerbaar, waardoor het vermoedelijk be
houden kan blijven.
6. De schuivenloods van het kanaal
Almelo-Nordhorn onder Denekamp.
Het kanaal is gegraven van 1880 tot 1886.
De bouw van het aflaatwerk met schuiven
loods was een miskleun. De Dinkel kruiste
ter plaatse het kanaal, waarbij het kanaalpeil
werd beheerst door de stand van de schuiven
aan te passen aan het Dinkeldebiet. Niet
voorzien was de verzanding van het kanaal.
Daarom werd omstreeks 1903 een grote on
derleider met stuw gebouwd. De loods staat
nu op de monumentenlijst. Over een mis
kleun gesproken!
7. Het Tukkertsbrugje over het kanaal Al
melo-Nordhorn te Almelo
Het ijzeren Tukkertsbrugje verkeert in een
zeer slechte staat. Het kanaal zou ter plaatse
door het waterschap worden gedempt. Een
storm van protest stak op. Het resultaat is dat
de demping niet doorgaat en het brugje
wordt gerenoveerd door de gemeente
Almelo.