eenjsd)ut ui akfie mmmkê Amsterdam Amsterdam Baarlo 56 maar ze liggen onvoldoende diep in het ge velvlak, zodat het karakteristieke schaduw- kontrast ontbreekt. (Vgl. punt 6). - Modern is de kolossale luifel, die zeer onvoordelig voor de gevel werkt, omdat hij hem doormidden knipt. De leien in maasdek king doen historisch aan, maar zijn het geenszins. Hetzelfde geldt voor de overhui ving, die in de plaats gekomen is van de bakstenen boog rechts naast de gevel. Bo vendien mist de nieuwe uitvoering de visuele voordelen van de oude. (Vgl. punt 6). - Modern is ook de donkere kleur van de kozijnen en het overige houtwerk, die volko men onhistorisch is. Graag wil ik ook ingaan op een belangrijk aspekt van de nieuwe gevel t.o. v. de oude. U vraagt zich verbaasd af, welke 'gewijzigde verhoudingen' ik in mijn artikel bedoel. (Vgl. ook punt 6 in Uw brief). Welnu, u hebt het mij wel erg gemakkelijk gemaakt, door mij de schaaltekeningen van de oude en de nieuwe situatie toe te sturen. Projekteert men deze nl. over elkaar, dan ziet men direkt wat u veranderd hebt. Zo blijkt, dat u de nieuwe gevel ca. een hele meter hoger opgetrokken heeft dan de oor spronkelijke gevel. Daardoor wordt het vlak, dat gevormd wordt door de begane grond en eerste verdieping, veel groter en hoger t.o.v. de top van de gevel, dan dat oorspronkelijk het geval was. Bovendien wordt de gevel van een daadwerkelijke afsluiting van de zij de van het huis tot een schermgevel, die hoog boven het dak uittorent (vooral goed zichtbaar en storend vanaf de zij- en achter kant van het huis). Door het optrekken van de gevel krijgen vensters en muurankers plotseling een heel andere plaats binnen het gevelvlak. Eveneens zet ik vraagtekens bij het hoger optrekken van de bovenste geveltraptrede en de langwerpige vorm van het luikje. Aangezien de huidige gevel op niemand een historische indruk maakt, maar eerder lijkt op het smakeloze imiteren van oude bouw vormen en een uitvloeisel van de 'nostalgie- golf', heb ik in mijn artikel uw produkt 'his torische nep-architektuur' genoemd. Niet als 'scheldwoord', zoals u suggereert, maar om aan te geven, dat uw gevel iets pretendeert te zijn, wat het niet is. Daarom beschouw ik uw werkstuk als restauratie mislukt. Nieuwbouw is het ook niet; daarvoor lijkt het teveel op de oude toestand. Het gebrek aan visie, waaruit een tweeslachtig handelen resulteert, is funest voor de bouwkunst in het algemeen en voor het behoud van historische architektuur in het bijzonder. Bovenstaande overwegingen hebben ertoe geleid, dat ik het als mijn plicht ben gaan beschouwen uw oplossing van het probleem openlijk, in het belang van het behoud van ons bouwkundig erfgoed, af te moeten keuren. Hoogachtend, W. J. Pantus ST'W'difas? De Bond betuigde adhaesie aan de Vereni ging tot Behoud van de Diemerzeedijk en omgeving, inzake haar bezwaren tegen aan plemping van een gedeelte van het IImeer ten behoeve van een bouwlocatie. De bouw van een naar verhouding gering aantal woningen, die bovendien, gezien de benodigde grote infrastructurele voorzienin gen, buitensporig hoge investeringen zal vra gen, zal niet opwegen tegen het grote verlies aan cultuurhistorische, ecologische en recre atieve waarden. De karakteristieke openheid van het water van het IJsselmeer en van de grote vaargeul van het IJ, de 'levensstroom' van Amster dam, wordt daardoor op onaanvaardbare wij ze aangetast. De ruimtelijke kwaliteit van het onderhavige gebied, zowel van het land als van het water, gepaard aan een grote cultuur historische waarde, dient één van de uit gangspunten van de ruimtelijke planning en vormgeving te zijn en niet beschouwd te worden als een marginaal gegeven. Een aanplempen op deze plek betekent dat het waterfront met de oude zeedijken langs de voormalige Zuiderzeekust onherstelbaar aan karakter zal inboeten. Niet alleen het gezicht op het silhouet van de dorpen in Waterland - een gebied onder speciale be scherming vanwege het bijzondere karakter - maar ook het gezicht op de Diemerzeedijk met het prachtige Gemeenlandshuis zal veel aan waarde verliezen. Het gemeentelijk beleid ten aanzien van dit gebied zou er veeleer op gericht dienen te zijn deze ruimte, 'zo dicht bij de stad gelegen en met zo veel natuurlijke kwaliteiten, te versterken in zijn recreatieve waarden! De actie 'Red de restauratie' (C.S. Amster dam), die op de eerste pagina van ons vorige nummer aandacht kreeg, heeft, zoals ook wel te verwachten was, op die korte termijn zijn doel - behoud van de huidige functie van de wachtkamers - nog niet kunnen ver wezenlijken. Toch zijn de ontwikkelingen positief te noemen. Zo is er overleg geopend tussen de N.V. Nederlandse Spoorwegen en het actievoeren de Comité en zijn adviseurs over de alterna tieven voor de herplaatsing van de keuken, een belangrijk element voor de continuering van de functie. Heemschut ondersteunde dat streven van het comité in een schrijven aan de Minister van Verkeer en Waterstaat en zal ook bij het aanstaande gesprek met de Minister hierover aanwézig zijn. Tevens verzochten wij de ge meenteraad van Amsterdam in overleg te tre den met de N.V. Nederlandse Spoorwegen. In het jachtzaaltje - vroeger de eetkamer maar nu niet meer voor het publiek toegankelijk - is een fries met dieren aangebracht, waarvan deze pauw deel uitmaakt, foto: Nout Muller, Amsterdam. De gemeente voert thans een herindeling van het stationsplein uit, die de 'service' aan de reizigers vergroot. Een in alle opzichten op timaal functionerend station zou die verbe terde dienstverlening aan het reizigerspu bliek versterken. Heemschut zou het zeer betreuren indien de bestaande pastorie aan de Markt te Baarlo, die een harmonisch geheel vormt met de Markt en zijn onmiddellijke waardevolle omgeving, zou worden vervangen door een in moderne of pseudo-oude stijl opgetrokken bouwwerk. Daarom namen we contact op met het Kerk bestuur van de Parochie van de H. Petrus.

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 1982 | | pagina 16