eenjsd)ut
ui
akfie
mmmkê
Amsterdam
Amsterdam
Baarlo
56
maar ze liggen onvoldoende diep in het ge
velvlak, zodat het karakteristieke schaduw-
kontrast ontbreekt. (Vgl. punt 6).
- Modern is de kolossale luifel, die zeer
onvoordelig voor de gevel werkt, omdat hij
hem doormidden knipt. De leien in maasdek
king doen historisch aan, maar zijn het
geenszins. Hetzelfde geldt voor de overhui
ving, die in de plaats gekomen is van de
bakstenen boog rechts naast de gevel. Bo
vendien mist de nieuwe uitvoering de visuele
voordelen van de oude. (Vgl. punt 6).
- Modern is ook de donkere kleur van de
kozijnen en het overige houtwerk, die volko
men onhistorisch is.
Graag wil ik ook ingaan op een belangrijk
aspekt van de nieuwe gevel t.o. v. de oude. U
vraagt zich verbaasd af, welke 'gewijzigde
verhoudingen' ik in mijn artikel bedoel.
(Vgl. ook punt 6 in Uw brief).
Welnu, u hebt het mij wel erg gemakkelijk
gemaakt, door mij de schaaltekeningen van
de oude en de nieuwe situatie toe te sturen.
Projekteert men deze nl. over elkaar, dan
ziet men direkt wat u veranderd hebt. Zo
blijkt, dat u de nieuwe gevel ca. een hele
meter hoger opgetrokken heeft dan de oor
spronkelijke gevel. Daardoor wordt het vlak,
dat gevormd wordt door de begane grond en
eerste verdieping, veel groter en hoger t.o.v.
de top van de gevel, dan dat oorspronkelijk
het geval was. Bovendien wordt de gevel
van een daadwerkelijke afsluiting van de zij
de van het huis tot een schermgevel, die
hoog boven het dak uittorent (vooral goed
zichtbaar en storend vanaf de zij- en achter
kant van het huis). Door het optrekken van
de gevel krijgen vensters en muurankers
plotseling een heel andere plaats binnen het
gevelvlak.
Eveneens zet ik vraagtekens bij het hoger
optrekken van de bovenste geveltraptrede en
de langwerpige vorm van het luikje.
Aangezien de huidige gevel op niemand een
historische indruk maakt, maar eerder lijkt
op het smakeloze imiteren van oude bouw
vormen en een uitvloeisel van de 'nostalgie-
golf', heb ik in mijn artikel uw produkt 'his
torische nep-architektuur' genoemd. Niet als
'scheldwoord', zoals u suggereert, maar om
aan te geven, dat uw gevel iets pretendeert te
zijn, wat het niet is. Daarom beschouw ik uw
werkstuk als restauratie mislukt.
Nieuwbouw is het ook niet; daarvoor lijkt
het teveel op de oude toestand. Het gebrek
aan visie, waaruit een tweeslachtig handelen
resulteert, is funest voor de bouwkunst in het
algemeen en voor het behoud van historische
architektuur in het bijzonder.
Bovenstaande overwegingen hebben ertoe
geleid, dat ik het als mijn plicht ben gaan
beschouwen uw oplossing van het probleem
openlijk, in het belang van het behoud van
ons bouwkundig erfgoed, af te moeten
keuren.
Hoogachtend,
W. J. Pantus
ST'W'difas?
De Bond betuigde adhaesie aan de Vereni
ging tot Behoud van de Diemerzeedijk en
omgeving, inzake haar bezwaren tegen aan
plemping van een gedeelte van het IImeer
ten behoeve van een bouwlocatie.
De bouw van een naar verhouding gering
aantal woningen, die bovendien, gezien de
benodigde grote infrastructurele voorzienin
gen, buitensporig hoge investeringen zal vra
gen, zal niet opwegen tegen het grote verlies
aan cultuurhistorische, ecologische en recre
atieve waarden.
De karakteristieke openheid van het water
van het IJsselmeer en van de grote vaargeul
van het IJ, de 'levensstroom' van Amster
dam, wordt daardoor op onaanvaardbare wij
ze aangetast. De ruimtelijke kwaliteit van het
onderhavige gebied, zowel van het land als
van het water, gepaard aan een grote cultuur
historische waarde, dient één van de uit
gangspunten van de ruimtelijke planning en
vormgeving te zijn en niet beschouwd te
worden als een marginaal gegeven.
Een aanplempen op deze plek betekent dat
het waterfront met de oude zeedijken langs
de voormalige Zuiderzeekust onherstelbaar
aan karakter zal inboeten. Niet alleen het
gezicht op het silhouet van de dorpen in
Waterland - een gebied onder speciale be
scherming vanwege het bijzondere karakter
- maar ook het gezicht op de Diemerzeedijk
met het prachtige Gemeenlandshuis zal veel
aan waarde verliezen.
Het gemeentelijk beleid ten aanzien van dit
gebied zou er veeleer op gericht dienen te
zijn deze ruimte, 'zo dicht bij de stad gelegen
en met zo veel natuurlijke kwaliteiten, te
versterken in zijn recreatieve waarden!
De actie 'Red de restauratie' (C.S. Amster
dam), die op de eerste pagina van ons vorige
nummer aandacht kreeg, heeft, zoals ook
wel te verwachten was, op die korte termijn
zijn doel - behoud van de huidige functie
van de wachtkamers - nog niet kunnen ver
wezenlijken. Toch zijn de ontwikkelingen
positief te noemen.
Zo is er overleg geopend tussen de N.V.
Nederlandse Spoorwegen en het actievoeren
de Comité en zijn adviseurs over de alterna
tieven voor de herplaatsing van de keuken,
een belangrijk element voor de continuering
van de functie.
Heemschut ondersteunde dat streven van het
comité in een schrijven aan de Minister van
Verkeer en Waterstaat en zal ook bij het
aanstaande gesprek met de Minister hierover
aanwézig zijn. Tevens verzochten wij de ge
meenteraad van Amsterdam in overleg te tre
den met de N.V. Nederlandse Spoorwegen.
In het jachtzaaltje - vroeger de eetkamer maar nu
niet meer voor het publiek toegankelijk - is een
fries met dieren aangebracht, waarvan deze pauw
deel uitmaakt,
foto: Nout Muller, Amsterdam.
De gemeente voert thans een herindeling van
het stationsplein uit, die de 'service' aan de
reizigers vergroot. Een in alle opzichten op
timaal functionerend station zou die verbe
terde dienstverlening aan het reizigerspu
bliek versterken.
Heemschut zou het zeer betreuren indien de
bestaande pastorie aan de Markt te Baarlo,
die een harmonisch geheel vormt met de
Markt en zijn onmiddellijke waardevolle
omgeving, zou worden vervangen door een
in moderne of pseudo-oude stijl opgetrokken
bouwwerk.
Daarom namen we contact op met het Kerk
bestuur van de Parochie van de H. Petrus.