j
STATIONr KLASSE.
Beéanesrond
De 19de eeuwse kern van het station
Gouda is van ir. J. Verloop - 1869. In
1949 wordt het door oorlogsgeweld
verwoeste station verbouwd volgens
ontwerp van S. van Ravestcyn.
Het middengedeelte is nu een
verdieping lager. Het geheel is
symmetrisch opgezet. Een klok
accentueert de middenas. Links en
rechts daarvan twee beelden op de sterk
sprekende kroonlijst. De gevels van het
station worden door middel van een
muur verlengd tot een coulisse-achtige
markering van de plein wand waarin een
kiosk en links ook een toegang tot het
spoorwegemplacement opgenomen is.
De beelden staan hier op gedeeltelijk
vrijstaande natuurstenen zuilen. Ze zijn
van Jo Uiterwaal volgens een bijzonder
procédé: de keramische beelden zijn
namelijk gevuld met een betonnen kern.
De witte pleistering van de pleinwand
verhoogt de zindelijke indruk.
Foto: Ynse Boonstra
Tekeningen gepubliceerd in
Bouwkundige Bijdragen 1871uitgave
van de Maatschappij tot bevordering
der bouwkunst, blz.. 345, 346.
dreigt Gouda hetzelfde lot te ondergaan.
En nog steeds als gevolg van die eigen
aardige mengeling van efficiency en be-
drijfsrepresentatie.
Ir. C. Douma, chefafd. gebouwen N.V.
Nederlandse Spoorwegen, schreef enige
jaren geleden in een artikel 'Monumen
taliteit heeft afgedaan' dat de 'N.S. zal
moeten streven naar: gebouwen met
een korte levensduur en afschrijvingster
mijn. en het is niet denkbeeldig, dat
we bij een dergelijke ontwikkeling t.z.t.
toegegroeid zijn naar het wegwerpsta-
tion'. Enige jaren later laat dezelfde au
teur in een artikel 'negentiende-eeuwse
stationsgebouwen: dilemma tussen slo
pen en behouden' weliswaar wat positie
vere geluiden t.a.v. het behoud van deze
kleinere stations horen maar de teneur
blijft desalniettemin de 'efficiency' van
wegwerpstations.
Gesteld werd: de N.S. wil 'ondanks de
nostalgische druk van buitenaf, graag
nog vele oude stationsgebouwen kwijt.'
En hoewel in het nummer van Stede-
bouw en Volkshuisvesting zijn formule
ring nog positiever is - 'Waar zulks te
recht, passend en financieel haalbaar is,
kan dit bemoedigend voorbeeld (de re
novatie van het station van Meppel) nog
door vele andere worden gevolgd.'
Gouda
Recent toegevoegd op de reeds lange
lijst van stations die, grotendeels door de
negatieve houding van de N.S., verloren
dreigen te gaan is, zoals gezegd, dat van
Gouda.
Een uniek station, omdat het een synthe
se is tussen het standaardstation uit de
19de eeuw, - waarvan een gedeelte
waaronder de verdieping verwoest werd
in de oorlog-en het representatieve sta
tion van vlak na de oorlog waaraan Van
Ravesteyn zo zeer gestalte gaf. Weinig
architecten zullen zo geschikt zijn ge
weest het thema van een typisch 19de
eeuws classicistisch station op te nemen
en door het benadrukken van de, - nu
lagere, - kroonlijst en het toevoegen van
L
WacAtkawr
/fat 21 klasse
Plaats
bureau
Goederen
Wachtkamer
J€klasse
goederen
Corridor
Vestibule.
-M-
Crftdui (duts
■/r'/v>vAc,/<//y» h
195