-1 BS li pont er nog aanlegde, een van de belang rijkste verkeersaders van Nijmegen was en ook nu nog de kortste verbinding is tussen het centrum en de rivier, wordt trouwens eerder nog door de gemeente lijke richtlijnen te kort gedaan. De kans om de Grote Straat weer tot schakel tus sen de Waal en de bovenstad te maken wordt geheel en al gemist door ze uitslui tend tot woongebied te bestemmen. Al leen bovenaan, in het verlengde van de winkelstraten van de binnenstad, zijn en kele kleine cafés en boutiques gepland. Aan de funktie, die de straat in het stede lijk leven zou kunnen hebben, wordt in geen enkel opzicht tegemoet gekomen. Men zou daarbij kunnen denken aan de Grote Straat als vermakelijke wandeling 9 197 >1 7 OUDE HAVENHET HUIS MET DE MEERMIN EN EEN PAKHUIS MET EEN KOPGEVEL TEMIDDEN VAN NIEUWBOUW 8 EEN 18E-EEUWS RELIEF MET DE AFBEELDING VAN EEN MEERMIN 9 EEN BLIK VOORUIT. ZO GAAT DE GROTE STRAAT ER UITZIEN NA VOLTOOIING VAN DE BOUW AKTIVITEITEN,. MET DE WERKZAAMHEDEN MOET NOG WORDEN BEGONNEN. ONTWERP EN TEKENING: PUDEROYEN COMPAGNONS, ARCHITECTUUR EN STEDEBOUW, NIJMEGEN van het centrum naar beneden, naar de Waal, die altijd mensen trekt, maar ook omgekeerd, als entree voor de passagiers van de rijnscheepvaart, die Nijmegen on danks zijn ontvolkte Waalkade steeds va ker aandoen. Wat dat betreft schiet ook de Waalkade in de gemeentelijke plannen duidelijk te kort. Op dit moment is men er op last van Rijkswaterstaat, bezig een drie meter hoge kéermuur tegen uitzon derlijke waterstanden op te richten. Aan de vormgeving zal bijzondere aandacht geschonken worden, maar wat voor ge volgen een dergelijke ingreep voor het stadsbeeld zal hebben, moet nog afge wacht worden. Een mogelijk nog grotere ingreep zal de bouw van twee parkeergarages beteke nen, één aan de Waalkade en één ter plaat se van de huidige Eiermarkt. Dat dit in flagrante tegenspraak is met het gemeen telijk beleid, dat de benedenstad juist be stemd tot kleinschalig woongebied bin nen het oude patroon van smalle en bochtige straten, zal elke oplettende lezer duidelijk zijn. Het scheppen van een stedelijke allure schijnt toch al iets te zijn, dat de Nijmeeg se bestuurderen vreemd is. Terwijl archi- tekten hun best doen binnen de hun ge stelde kaders bij te dragen tot het ontstaan van stedelijke ruimte, tracht de gemeente, zich in feite nauwelijks bewust van de historische en landschappelijke rijkdom, de stedelijke allure die de benedenstad be zat en weer terug zou kunnen krijgen, om te buigen tot het pragmatisme van een doorsnee-nieuwbouwwijk. Voor het kreëren van een bijzondere sfeer, passend bij een bijzonder stadsdeel, heeft de ge meente geen aandacht en beslist geen geld over. Dat is tenminste de mening van een aktiekomitee, dat zich om vijf minuten over twaalf presenteerde door middel van paginagrote advertenties onder de kop: 'Zijn we nu werkelijk met z'n allen gek geworden!' Ze zijn bang, dat er aan de Waal niets anders dan een uiterst sobe re slaapstad zal komen, die slechts aan minimale eisen voldoet. Ze vinden, dat er extra geld moet komen, om extra kwali teit in de benedenstad te waarborgen, zonder dat die in de huren van de toe komstige bewoners doorberekend moet worden. Want de benedenstad is zoiets als de 'goeie kamer' van Nijmegen, waar je immers het beste meubilair neerzet. En daar is iets voor te zeggen. Wanneer u over vijfjaar mocht besluiten Nij megen te bezoeken, zult u aan de Waal een andere stad vinden. Of het een werkelijke stad wordt, waaraan een bezoek de moeite loont, hangt nog af van vele faktoren. Eén ding stemt echter optimistisch; wat veertig jaar lang niet gezegd kon worden: 'Er wordt aan gewerkt! Willem-f an Pantus FOTO'S: J. W. PANTUS, NIJMEGEN

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 1980 | | pagina 19