-1
BS
li
pont er nog aanlegde, een van de belang
rijkste verkeersaders van Nijmegen was
en ook nu nog de kortste verbinding is
tussen het centrum en de rivier, wordt
trouwens eerder nog door de gemeente
lijke richtlijnen te kort gedaan. De kans
om de Grote Straat weer tot schakel tus
sen de Waal en de bovenstad te maken
wordt geheel en al gemist door ze uitslui
tend tot woongebied te bestemmen. Al
leen bovenaan, in het verlengde van de
winkelstraten van de binnenstad, zijn en
kele kleine cafés en boutiques gepland.
Aan de funktie, die de straat in het stede
lijk leven zou kunnen hebben, wordt in
geen enkel opzicht tegemoet gekomen.
Men zou daarbij kunnen denken aan de
Grote Straat als vermakelijke wandeling 9
197
>1
7
OUDE HAVENHET HUIS MET DE MEERMIN
EN EEN PAKHUIS MET EEN KOPGEVEL
TEMIDDEN VAN NIEUWBOUW
8
EEN 18E-EEUWS RELIEF MET DE
AFBEELDING VAN EEN MEERMIN
9
EEN BLIK VOORUIT. ZO GAAT DE GROTE
STRAAT ER UITZIEN NA VOLTOOIING VAN
DE BOUW AKTIVITEITEN,. MET DE
WERKZAAMHEDEN MOET NOG WORDEN
BEGONNEN.
ONTWERP EN TEKENING: PUDEROYEN
COMPAGNONS, ARCHITECTUUR EN
STEDEBOUW, NIJMEGEN
van het centrum naar beneden, naar de
Waal, die altijd mensen trekt, maar ook
omgekeerd, als entree voor de passagiers
van de rijnscheepvaart, die Nijmegen on
danks zijn ontvolkte Waalkade steeds va
ker aandoen. Wat dat betreft schiet ook de
Waalkade in de gemeentelijke plannen
duidelijk te kort. Op dit moment is men
er op last van Rijkswaterstaat, bezig een
drie meter hoge kéermuur tegen uitzon
derlijke waterstanden op te richten. Aan
de vormgeving zal bijzondere aandacht
geschonken worden, maar wat voor ge
volgen een dergelijke ingreep voor het
stadsbeeld zal hebben, moet nog afge
wacht worden.
Een mogelijk nog grotere ingreep zal de
bouw van twee parkeergarages beteke
nen, één aan de Waalkade en één ter plaat
se van de huidige Eiermarkt. Dat dit in
flagrante tegenspraak is met het gemeen
telijk beleid, dat de benedenstad juist be
stemd tot kleinschalig woongebied bin
nen het oude patroon van smalle en
bochtige straten, zal elke oplettende lezer
duidelijk zijn.
Het scheppen van een stedelijke allure
schijnt toch al iets te zijn, dat de Nijmeeg
se bestuurderen vreemd is. Terwijl archi-
tekten hun best doen binnen de hun ge
stelde kaders bij te dragen tot het ontstaan
van stedelijke ruimte, tracht de gemeente,
zich in feite nauwelijks bewust van de
historische en landschappelijke rijkdom,
de stedelijke allure die de benedenstad be
zat en weer terug zou kunnen krijgen, om
te buigen tot het pragmatisme van een
doorsnee-nieuwbouwwijk. Voor het
kreëren van een bijzondere sfeer, passend
bij een bijzonder stadsdeel, heeft de ge
meente geen aandacht en beslist geen
geld over.
Dat is tenminste de mening van een
aktiekomitee, dat zich om vijf minuten
over twaalf presenteerde door middel
van paginagrote advertenties onder de
kop: 'Zijn we nu werkelijk met z'n allen
gek geworden!' Ze zijn bang, dat er aan
de Waal niets anders dan een uiterst sobe
re slaapstad zal komen, die slechts aan
minimale eisen voldoet. Ze vinden, dat er
extra geld moet komen, om extra kwali
teit in de benedenstad te waarborgen,
zonder dat die in de huren van de toe
komstige bewoners doorberekend moet
worden. Want de benedenstad is zoiets
als de 'goeie kamer' van Nijmegen, waar
je immers het beste meubilair neerzet. En
daar is iets voor te zeggen.
Wanneer u over vijfjaar mocht besluiten Nij
megen te bezoeken, zult u aan de Waal een
andere stad vinden. Of het een werkelijke stad
wordt, waaraan een bezoek de moeite loont,
hangt nog af van vele faktoren.
Eén ding stemt echter optimistisch; wat veertig
jaar lang niet gezegd kon worden:
'Er wordt aan gewerkt!
Willem-f an Pantus
FOTO'S: J. W. PANTUS, NIJMEGEN