1 196 maar mensen uit de bovenste lagen van de bevolking in de benedenstad zouden kunnen vestigen. In een tijd van wo ningnood is het daarom alleszins aksepta- bel, dat de gemeente de grote, te bebou wen vlaktes als één geheel beschouwt, daarvoor door telkens één architekt een ontwerp laat maken en dat vervolgens door één grote bouwonderneming laat uitvoeren. Deze werkwijze heeft echter tot gevolg, dat grote delen van de her bouwde benedenstad het stempel zullen gaan dragen van slechts één architekt. Dit gegeven zal men moeten aksepteren, omdat het inherent is aan de sociale en ekonomische verhoudingen van onze tijd. Wat betreft de zogenaamde 'fase één' van begonnen projekt rond de Vinkengas. Daar wordt het ritme van de bestaande historische architektuur voortgezet door de nieuw ontworpen bebouwing. De kenmerken van het oude stadswoonhuis, een smalle perceelsbreedte bij een relatief grote hoogte, vindt men erin terug. Een ander karakteristiek van stedelijke bebou wing is de grote geslotenheid. Dat de ar chitekt ook dezë een belangrijk bestand deel van de echte stad acht, blijkt uit zijn poging bouwblokken op de hoeken van straten door middel van een hoekoplos sing op elkaar te laten aansluiten. Waar dat niet mogelijk is, past hij hoge muren toe om de leemten in de straatwand te dichten. De dakvormen zijn duidelijk geïnspireerd op de verder in de beneden- Het enige karakteristieke en zeer aparte aspekt aan de gevels zijn de smalle en vaak hoge erkers. Men treft ze niet alleen in het Vinkengas-, maar ook in het Grote Straat-Korenmarkt-projekt aan. Ze be nadrukken de vertikaliteit van de gevels en geven, samen met de tamelijk diep liggende deur- en vensteropeningen, dat reliëf aan de straatwand terug, dat vroe ger door aan- en uitbouwsels, zoals win kelpuien, luiken en bouwdekoratie opge roepen werd. Op zichzelf zijn ze een goe de vondst, maar door hun veelvuldig voorkomen in alle straten van het projekt lijken ze het handelsmerk van de archi tekt te gaan vormen en kunnen ze ge makkelijk indruk van gemaniëreerdheid wekken. jrfftssiil het vijfjarenplan, die nog dit jaar van start gaat en die het gehele middendeel van de benedenstad bestrijkt, zijn de ontwerpen van de hand van architekt Pouderoyen inmiddels in de openbaarheid gebracht. De architektuur, die hij laat zien, wordt in belangrijke mate medebepaald door de voorwaarden, die sociale woningbouw en de daaruit voortvloeiende beperkte skala van mogelijkheden en materialen, evenals de eisen van het 'beschermd stadsgezicht' hem stellen. Toch weet hij met een minimum aan elementen een grote variatierijkdom te bewerkstelligen. Tegelijkertijd probeert hij het stads woonhuis, een in de hedendaagse archi tektuur bijna vergeten kategorie, op een nieuwe manier te interpreteren. Dat blijkt het duidelijkst uit een reeds stad veel voorkomende negentiende-eeuw- se daken met dakbordboeing. In het projekt rond Grote Straat en Korenmarkt komen ook afgeknotte puntgevels voor, die ont staan, doordat de gevel boven de goot als een soort dakkapel tot aan de nok doorgetrok ken wordt. De natuurlijke helling in het terrein alsmede het verschil in woningtypen komen de ar chitekt daar te hulp, waar het gaat om het aanbrengen van zinvolle variatie binnen het kader van een zoveel mogelijk gestandaardi seerde bouw. De levendigheid, die ontstaat door het verspringen van daken en venstero peningen, is er één, diehaaroorsprong vindt in natuurlijkeen verklaarbare omstandighe den en niet één, die voortspmit uit de wil tot variatie, kenmerkend voor de zogenaamde 'nieuwe kneuterigheid'. Ondanks de veel toegepaste variaties vormt Pouderoyens benedenstadspro- jekt één geheel. Dat kan men tenminste konkluderen uit de eenheid van gebruik te materialen - baksteen en beton- en vormen. Daarmee verloochent de archi tekt zichzelf niet: te doen alsof de huizen van één projekt door verschillende han den ontworpen zijn, is een ontkenning van de feiten en heeft daarom geen enkele zin. Dat heeft echter wel verregaande konsekwenties voor een lange, rechte straat als de Grote Straat, die aan beide zijden volgens Pouderoyens ontwerp be bouwd gaat worden. Hier kan zich ge makkelijk het idee van een schier eindelo ze herhaling van variaties uit een perkt assortiment opdringen. Deze straat, die vroeger, toen de veer-

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 1980 | | pagina 18