ting in het bouwen heeft uiteraard ook invloed op de afmetingen van de proble men, die bij de restauratie moeten wor den opgelost. De omvang en aard van de oplossingen, maar ook de inzet van de betrokkenen worden hier toegelicht aan de hand van twee, letterlijk grote voor beelden, de Woolworth skyscraper, 54 verdiepingen hoog, en de Chrysler sky scraper, 75 verdiepingen hoog, resp. uit 1913 en 1930, beide nog zeer jong in Eu ropese ogen. De restauratie van deze kantoorgebou wen heeft als uitgangspunt dat het ge bouw aan de behoefte moet worden aan gepast. Dit houdt in dat alleen de buiten kant en de belangrijke delen van het inte rieur worden behouden. Overwegingen van economische aard leiden meestal tot deze beslissingen. Voor de bouw van de Woolworth Buil ding (3), ontworpen door Cass Gilbert, werd door de grondlegger van dit waren huisconcern, Frank W. Woolworth, op dracht gegeven. Het hoofdkantoor van deze onderneming is nog altijd in dit 263 meter hoge gebouw gevestigd, dat een vloeroppervlakte heeft van ongeveer 100.000 m2. De detaillering van deze skyscraper, die eens de 'kathedraal van de handel' ge noemd werd, is in neo-gotische stijl en de bekleding is in terra-cotta. Deze bekle ding, ongeveer een 40.000 m2, begint ernstige verweringsverschijnselen te ver tonen, hetgeen gedeeltelijk te wijten is aan de samenstelling van het materiaal. Het was duidelijk dat een gedeelte hier van vervangen moest worden, maar de gebruikte terra-cotta was niet meer, of slechts tegen exorbitant hoge prijs, te krijgen. Een vervangend produkt, nl. ge prefabriceerde betonnen tegels die op de ze afstand gezien niet te onderscheiden zijn van het oorspronkelijke materiaal, is dan ook bij het herstel gebruikt. Ernstiger waren de problemen te wijten aan de omstandigheid dat het ontwerp berust op een combinatie van de traditio nele constructie met dragende muren, gemengd met het gebruik van een mo dern stalen frame. Lange scheuren waren te zien in de buitenmuren en konden al leen worden toegeschreven aan zeer hoge drukspanningen. Spanningtcsts werden uitgevoerd en drukspanningen van zo'n 2000 tot 5000 psi werden gemeten, bijna WOOLWORTH UUILOINC. NEW YORK. IN RESTAURATIE CHRYSLER BUILDING. NEW YORK FOTO: MAL CURIAN ASSOCIATES FORT LEE. NEWJERSEY VOORLEZERS HOUSE (SCHOOLHUISJE). RICHMONDTOWN, STATEN EILAND FOTO: ISLAND HISTORICAL SOCIETY vier tot zes keer de toelaatbare spanning. De constructiefouten zijn aan de hand van de uitkomsten van dit onderzoek op geheven. De restauratie die op het ogenblik nog niet afgerond is, werd door de eigenaar, ondanks grote kosten - ongeveer 20 mil joen gulden - zonder subsidie uitge voerd, maar blijkt toch goedkoper te zijn dan een nieuw gebouw, temeer daar de kantoorwerkzaamheden vrij ongehin derd kunnen doorgaan. Bij de restauratie van het Chryslerge- bouw spelen min of meer dezelfde pro blemen een rol. Dit gebouw is 75 verdie pingen (340 meter) hoog. Het wordt in ternationaal als een van de belangrijkste voorbeelden van Art Deco beschouwd. De verzekeringsmaatschappij die er on geveer een jaar geleden eigenaar van 155 werd, nam een uitgebreide renovatie van het interieur op zich. In die tijd werd ook het exterieur onderzocht en er werd geattendeerd op enige zaken die te maken hebben met de onjuiste constructie van. bepaalde onderdelen. Het opknappen van interieur en exterieur is in dit geval niet zo moeilijk, maar het herstel van de constructiefouten blijkt in gewikkeld. De aard van de problematiek waarmee men hier geconfronteerd wordt, lijkt veel op hetgeen ook in de nieuwbouw kan worden aangetroffen. Investering in dit soort markante gebou wen, dieb.v. door situering zonder meer al een grote waarde op de onrocrend- goed-markt vertegenwoordigen, schijnt een goede financiële investering te zijn. De laatstgenoemde restauratievoorbeel den zijn te vinden in de, misschien wat eenzijdige, restauratiewerkzaamheden van één architect. Ik meen dat er niette min verschillen tussen de Amerikaanse en Nederlandse restauratiepraktijk uit opgemaakt kunnen worden. De restauratie van het Amerikaanse kolo niale bouwerfgoed geschiedt op traditio nele wijze. De restauratie echter van meer recente architectuur roept problemen op van bijzondere aard, waarmee nog niet veel ervaring is opgedaan. Restauratieaanpak en methode moeten hierop worden afgestemd. Een gedeelte van de ervaring die daarmee verkregen wordt, zal mogelijk ook van nut zijn bij de restauratie van 19de- en 20ste-eeuwse bouwwerken elders. Thcodore Erudon

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 1980 | | pagina 17