M hand van praktijkvoorbeelden waarbij ik persoonlijk betrokken was. De restauratie van historische gebouwen voor educatieve doeleinden blijft, zoals het bovenstaande voorbeeld van het Fraunces Tavern Museum aantoonde, gebruikelijk maar de benadering is tegen woordig wetenschappelijker. De restauratie van de San Francisco Plan- tation, het hoofdgebouw van een 19de- eeuwse suikerplantage, ca. 54 km ten noorden van New Orleans langs de Mis- sissippi, zal dit illustreren. Toen het landgoed door een oliemaatschappij ver worven werd om er een raffinaderij te bouwen, werd het huis gerestaureerd. Het grote houtskelet van Creoolse oor sprong werd zorgvuldig onderzocht op zowel de samenstelling ervan als de aard en omvang van de ornamentale beschil dering uit 1860 vast te stellen. Een ge deelte van de oude beschildering van de- plafonds kwam dan ook weer terug. Valt de restauratie van de San Francisco Plantation onder de traditionele restaura tieactiviteiten. veel van de huidige res tauraties werpen onbekende problemen op omdat het hier gaat om bouwwerken die na de industriële revolutie tot stand gekomen zijn, met materialen en con structies waarover nog niet veel onder zoek is gedaan en waarmee nog niet veel ervaring is. Rosecliff. Newport R.I., een vroegere zomerresidentie, werd door de bekende architectuurfirma McKim, Mead en White rond 1900 ontworpen en is nu een museum. Verschillende bekende films. paard ging. Voor San Diego werden de grote tentoonstellingsgebouwen, ont worpen door Bertram G. Goodhue, uit gevoerd in ornamentale betonblokken, een toen nog vrij weinig gebruikt bouw materiaal. Het materiaal werd helaas niet samengesteld volgens de maatstaven die daarvoor nu gelden. Met name de grote hoeveelheid zouten blijkt schadelijk en veroorzaakt uitslaande muren en, wat er ger is, het uiteenvallen van het materiaal. Tot de taak van de restauratie-architect behoorde derhalve naast het eigenlijke restauratiewerk het terugbrengen van het zoutgehalte in het beton tot een niveau waarop er geen gevaar meer bestaat voor het langzame verpulveren van het beton. De 19de- en 20ste-eeuwse schaal vergro- zoals 'The great Gatsby' en meer recent 'The Betsy', werden er opgenomen en tengevolge daarvan wordt het druk be zocht. Op het eerste gezicht lijkt het ge bouw een versie van het GrandTrianon, maar het is niet in steen maar in terracotta gebouwd, een bouwmateriaal dat in het eerste kwart van deze eeuw buitenge woon populair was in Amerika. Het gebouw en de bouwmaterialen heb ben sterk te lijden gehad niet alleen van wege de weersinvloeden maar ook ten gevolge van een technisch onjuiste sa menstelling en detaillering. De restaura tie die op het ogenblik wordt uitgevoerd beoogt dan ook behalve het herstel van het oorspronkelijk uiterlijk, een correctie- op de ontwerpfouten. Dit soort restauratiewerk is een relatief nieuwe ontwikkeling, die over het alge meen aangeduid wordt als architectuur- conservering. Deze aanpak vloeit voort uit het gegeven dat in het bijzonder vanaf het einde van de 19de eeuw grote ver nieuwingen met betrekking tot construc tie- en materiaalgebruik hebben plaatsge vonden, maar dat niet altijd genoeg ken nis voor de juiste toepassing ervan aan wezig was. Hieruit volgt dat bij restaura tie in vele gevallen correcties in oor spronkelijk ontwerp en uitvoering plaats moet vinden. Een ander voorbeeld dat onder deze cate gorie van architectuur-conservering valt, is het tentoonstellingscomplex in San Diego. De aanleiding voor de oprichting was de opening vim het Panama-kanaal die met uitgebreide feestelijkheden ge-

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 1980 | | pagina 16