Slaan we nu een flinke periode over, dan 126 komen we in 1797 terecht toen een deel van de kerk als gevolg van verval in stortte. Een gedeelte van het kerkschip was hiermee tot een ruïne geworden en is niet meer herbouwd. In 1798 werd de nu bestaande westgevel opgericht, die het 'gat' dichtte, waardoor twee traveeën van het oude schip behouden bleven. Voor het verloren gegane orgel werd door de gebrs. Batz te Utrecht een nieuw orgel geleverd. In 1867 werden tegen de noord- en zuid zijde van de kooromgang neogotische portalen gebouwd en verrees tussen sa cristie en zuidertransept een tussenlid. Het meubilair kreeg in deze tijd een opstelling in de vorm van een amphitheater. Tot 1967 is de kerk vrijwel in de toestand gebleven, waarin zij in de 19e eeuw was gebracht. Bij de thans voltooide restauratie zijn kapconstructies, goten en muren her steld. Herbouwd is de vieringtoren, waarmee de kerk weer een bekroning kreeg. Mede daardoor kreeg de toren een nuttige functie als carillontoren. De vormgeving is deels bepaald naar be staande gegevens, zoals ringbalken, waarop de in 1767 afgebroken toren heeft gestaan. Vier traptorens werden gecom pleteerd en van oorspronkelijke spitsen voorzien. Bij het herstel van muren en steunberen behoorde ook de restauratie van de ra men. Achter een houten raam in de clas sicistische westgevel bleek het oorspron kelijke natuurstenen venster nog aanwe zig. De restauratie hiervan was dus een- 4 voudig. In koor en omgang waren in de 19e eeuw grof gedetailleerde houten ra- i men aangebracht. Gelukkig bleven enkc- j le raamtraceringen gespaard die een in- druk gaven van de oorspronkelijke 5 pracht van de kerkramen. In alle ramen j zijn nu nieuwe in basaltlava uitgevoerde j traceringen aangebracht, waarvan de s vormgeving is vastgesteld naar de in de blindnissen gevonden gegevens. Bij de restauratie werd besloten tot het amoveren van het zuidportaal en het handhaven van het portaal aan de noord zijde. Daarentegen is de in de 19e eeuw uitgeschakelde hoofdingang aan het Kerkplein in ere hersteld. De twee tra- I veeën van het schip zijn nu hal en ont- 1 moetingsruimte geworden van waaruit

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 1980 | | pagina 11