■I H Nette. Te bedenken valt, dat de natuur lijke en de staatkundige scheiding elkaar continu hebben versterkt. De dertig me ter hoge steilrand vormde, met zijn dras sig kwelgebied aan de voet, een natuurlij ke barrière van formaat die mede daarom scheiding tussen twee steden werd. Deze :scheidingen verhoogde de barrièrewer king en de isolatie van deze zone, hetgeen weer ten goede kwam aan de natuur waarde en het instandhouden van een cultuurhistorisch gaaf landschap. Vervolgens zou het oost-tracé naar de mening van Heemschut op iets langere termijn ook nadelen voor de planologi sche ontwikkeling van de zone tussen Maas en rijksgrens inhouden. Een auto snelweg betekent, dat een strook van een kilometer breedte niet meer in aanmer king komt voor diverse 'zachte' bestem mingen als wonen, rustige recreatie e.d. in verband met diverse milieuaspecten waarvan geluidhinder en visuele hinder de voornaamste zijn. Een snelweg op de oostoever vormt een extra beperking bij het ontwikkelen van een goede structuur voor stadsuitleg, recreatie, landbouw en natuur. Inklemming van de woonbebou wing tussen Maas en autosnelweg bete kent een grote aanslag op de recreatiemo gelijkheden voor wandelaars, fietsers en ruiters. Het gedachte tracé langs Tegelen en door Blerick is reeds nu onaan vaardbaar voor het bestaande woonmi- fcjjwWi lieu. Een zuiderbrug voor Venlo zou veel beter functioneren indien ze niet met doorgaand verkeer werd belast. Uiteraard zal een snelweg op de westoe ver ook nadelig zijn voor het landschap. Heemschut bepleit hier zoveel mogelijk een bundeling met de bestaande Napo- leonsweg en/of met het Lateraalkanaal. Ook wordt voorgesteld in elk geval het landbouwgebied achter de Keizersbaan en het naaldbosgebied van de Kesselse Bergen minder te versnijden. Tussen Baarlo en Blerick zou een verloop op geringe afstand van de Napoleonsweg, parallel met de hoogspanningsleidingen, de minste schade aan het landschap ge ven, dat hier toch reeds sterk door ver spreide bebouwing en kassen is aange tast. De verkeersproblemen op de oostoever kunnen het beste door plaatselijke verbe teringen, die vergeleken met de snelweg slechts kleine ingrepen zijn, worden op gelost. Deze plaatselijke verbeteringen zijn gemakkelijker af te stemmen op de verkeersbehoefte en bieden ook de mo gelijkheid de suburbanisatie beter in de hand te houden. Het verkeer op de oost oever betreft vooral woonwerkverkeer voor Venlo en Roermond, terwijl het doorgaande verkeer meer over de west oever verloopt. Een snelweg op de west oever zal een voldoende raaklijn aan de twee steden betekenen indien de oever verbindingen goed zijn. Voor Roer mond is de oostwestverbinding, Rijks weg 68, juist in aanleg. Venlo-Tegelen heeft behoefte aan een derde brug, het geen met alle verbeteringen op de oost oever, betaald zou kunnen worden van het geld dat een westtracé goedkoper is (65 miljoen)Met de door het provinciaal bestuur, dat voor oost heeft gekozen, voorgestelde meer dan een kilometer lange tunnel onder het Roerdal wordt dit prijsverschil 120 miljoen, meer dan een kwart van de totale kosten. v.d.W OVERZICHT VAN HET ROERDAL, DAT BEDREIGD WORDT DOOR HET OOSTELIJK TRACÉ VAN RIJKSWEG 73. ZOALS DOOR RIJKSWATERSTAAT VOORGESTELD. FOTO: HEEMKUNDEVERENIGING ROERSTREEK

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 1980 | | pagina 33