De 'ruggegraat' van
Limburg
reed via Vaart en Gedempte Singel) lijkt
nu een zinvol gebruik te maken van de
Europaweg. Een reden temeer voor de
gemeente zou je zeggen, om af te zien
van een binnendoorverbinding langs het
Kanaal tussen de Vaart en het industrie
terrein. De wegenstructuur van Assen is
volgens Heemschut nu al duidelijk com
pleet; een nieuwe 'stroomweg' langs het
Kanaal zou het logische wegénstelsel
slechts verstoren.
13. en W. verwijzen echter naar verkeers-
prognoses voor het jaar 1995, die aanlei
ding zijn om aanleg van het nieuwe weg
gedeelte te overwegen. De nieuwe weg
zal volgens het college alle ruimte geven
aan een veilige afwikkeling van het lang
zame verkeer. Bovendien zal de stroom
functie van de weg niet bepaald gestimu
leerd worden door een relatief groot aan
tal aansluitpunten (en verkeerslichten).
De weg zal daarmee, zo meent het colle
ge 'niet zo erg aantrekkelijk zijn voor het
doorgaande verkeer, al zal niet voorko
men kunnen worden dat er helemaal
geen doorgaand verkeer gebruik van
maakt.'
De behandeling van het Structuurplan
Assen, vorige maand in de gemeente
raad, heeft geleid tot een zeer verrassend
resultaat. Vooral voor de Bond Heem
schut, die met enkele Assenaren bezwaar
maakte tegen doortrekking van de weg
langs het Kanaal (van Weiersstraat naar
de Vaart ZZ). De Asser gemeenteraad
bleek op 17 april óók tegen.
Zoals we hiervoor melden, leken deze
bezwaarschriften aanvankelijk nogal
kansloos. In een ambtelijk advies aan B.
en W. waren ze ongegrond verklaard.
Het omstreden weggedeelte was, vol
gens de ambtelijke visie, zondermeer
noodzakelijk om op den duur een te grote
verkeersbelasting op delen van de rond
weg rond het centrum, met name op de
Weiersstraat, Collardslaan en Zuider
singel te voorkomen. Deze opvatting
werd nog eens onderstreept door ver-
keersprognoses voor het jaar 1995. Zoals
hiervoor opgemerkt, ging het in feite om
een oud plan, waarvan de rapporten in de
jaren zestig ook al bol stonden.
De raadscommissie voor ruimtelijke or
dening liet in haar vergadering van 8
april, van die ambtelijk visie nagenoeg
niets overeind. De commissie verklaarde
zich unaniem tegen doortrekking. Wet
houder H. M. de Roos (ruimtelijke orde
ning) gaf toe dat het ging om een forse
ingreep in (volgens Heemschut: aantas
ting van) het oorspronkelijke stadsbeeld
ter hoogte van de Vaart ZZ. Maar hij
stelde vast dat de prognoses voor 1995 op
geen enkele manier waren aan te vallen.
De raadscommissie was erop tegen om in
het Structuurplan toch tenminste de
ruimte open te laten voor doortrekking
van de weg, zoals de wethouder vroeg.
'Nee, want als je de gemeentelijke des
kundigen één vinger geeft, dan pakken ze
straks de hele hand,' zei het GPV-raadslid
T. Schuurman. PPR-raadslid F. Harle-
man drong aan op een alternatief. 'Zoe
ken we niet meteen een alternatief, dan
zien we later die weg langs het Kanaal
toch onvermijdelijk op ons afkomen.' De
CDA-fractie heeft inmiddels toegezegd
met een alternatief plan te zullen komen.
Intussen namen B. en W. in het voorstel
aan de raad het advies van de raadscom
missie over. Voorgesteld werd om alle
bezwaarschriften met betrekking tot de
Kanaal weg gegrond te verklaren. De ge
meenteraad stemde volledig in met het
voorstel. De heer J. C. Puper (PvdA)
vroeg wel om verfraaiing op korte ter
mijn van 'dit veenkoloniaal stukje As
sen', waarmee hij doelde op het gedemp
te deel van het Kanaal. In een krante
artikel heeft één van de bezwaarschrift
schrijvers, architect en Vaart-bewoner
AMDekker gezegd dat het weer open
graven van het gedempte Kanaal voor
Assen het mooiste zou zijn. Met enige
stedebouwkundige ingrepen zou het
misschien zelfs mogelijk zijn weer ple-
ziervaart tot in het hart van Assen te bren
gen.
Wellicht komt een deel van de Asser ge
meenteraad binnenkort bij de behande
ling van het Verkeersplan Binnenstad
Assen nog terug op de Kanaalweg en
mogelijke alternatieven om de verkeers
druk in het centrum te verminderen.
D. van der Meulen
Heemschut heeft bij de Raad van de Wa
terstaat bezwaar gemaakt tegen de ooste
lijke tracé's van Rijksweg 73 en voorge
steld een westtracé té kiezen met verbete
ringen op de oostoever van de Maas.
Rijksweg 73 wordt een nieuwe 70 km
lange autosnelweg, de 'ruggegraat van
Limburg' genoemd, die zal lopen van
Boxmeer tot Maasbracht. Van Boxmeer
tot Venlo zijn alleen twee westelijk van
de Maas gelegen tracé's in discussie; vrij
unaniem wordt hier door lokale en pro
vinciale bestuurderen gekozen voor uit
bouw en doortrekking van de bestaande
autoweg Horst Venray. Van Venlo tot
Maasbracht gaat de keuze tussen een tra
cé op de westoever, min of meer parallel
met bestaande Napoleonsweg en hoog
spanningsleidingen, en een tracé oostelijk
van Roermond, door Roer- en Swalm-
dal, evenwijdig aan de Duitse grens.
Roermond verwacht van het oost-tracé
economische ontwikkelingen en Venlo
zou aan het oost-tracé een zuiderbrug
overhouden. Heemschut is van mening
dat een autosnelweg in de smalle corridor
tussen Maas en rijksgrens grote nadelen
heeft. Allereerst vormt het oost-tracé een
grove aantasting van het zeer gave land
schap en de belangrijke natuur ten oosten
van de Maas. Met name het Roerdal en de
omgeving van Swalmen met het land
goed Hillenraad zijn zelfs op nationaal
niveau unieke gebieden. De Roer vormt
een van onze laatste vrij meanderende
rivieren die regelmatig zijn dalbodem
overstroomt. De natuurwaarde van het
Roerdal is in vele wetenschappelijke rap
porten vastgelegd, maar komt in de
waarderingsmatrix van Rijkswaterstaat
nauwelijks tot uitdrukking. De cultuur
historische waarde van het landschap en
de vraag of de verschillende tracés inpas
singsmogelijkheden in de vanouds ge
groeide landschapsstructuur bieden c.q.
deze juist versnijden, komen in de voor
liggende nota in het geheel niet aan de
orde. De ligging aan de voet van de steil—
rand, die hier de rijksgrens vormt, bete
kent bovendien een aantasting van het
internationale natuurpark Maas-Swalm-