De 'ruggegraat' van Limburg reed via Vaart en Gedempte Singel) lijkt nu een zinvol gebruik te maken van de Europaweg. Een reden temeer voor de gemeente zou je zeggen, om af te zien van een binnendoorverbinding langs het Kanaal tussen de Vaart en het industrie terrein. De wegenstructuur van Assen is volgens Heemschut nu al duidelijk com pleet; een nieuwe 'stroomweg' langs het Kanaal zou het logische wegénstelsel slechts verstoren. 13. en W. verwijzen echter naar verkeers- prognoses voor het jaar 1995, die aanlei ding zijn om aanleg van het nieuwe weg gedeelte te overwegen. De nieuwe weg zal volgens het college alle ruimte geven aan een veilige afwikkeling van het lang zame verkeer. Bovendien zal de stroom functie van de weg niet bepaald gestimu leerd worden door een relatief groot aan tal aansluitpunten (en verkeerslichten). De weg zal daarmee, zo meent het colle ge 'niet zo erg aantrekkelijk zijn voor het doorgaande verkeer, al zal niet voorko men kunnen worden dat er helemaal geen doorgaand verkeer gebruik van maakt.' De behandeling van het Structuurplan Assen, vorige maand in de gemeente raad, heeft geleid tot een zeer verrassend resultaat. Vooral voor de Bond Heem schut, die met enkele Assenaren bezwaar maakte tegen doortrekking van de weg langs het Kanaal (van Weiersstraat naar de Vaart ZZ). De Asser gemeenteraad bleek op 17 april óók tegen. Zoals we hiervoor melden, leken deze bezwaarschriften aanvankelijk nogal kansloos. In een ambtelijk advies aan B. en W. waren ze ongegrond verklaard. Het omstreden weggedeelte was, vol gens de ambtelijke visie, zondermeer noodzakelijk om op den duur een te grote verkeersbelasting op delen van de rond weg rond het centrum, met name op de Weiersstraat, Collardslaan en Zuider singel te voorkomen. Deze opvatting werd nog eens onderstreept door ver- keersprognoses voor het jaar 1995. Zoals hiervoor opgemerkt, ging het in feite om een oud plan, waarvan de rapporten in de jaren zestig ook al bol stonden. De raadscommissie voor ruimtelijke or dening liet in haar vergadering van 8 april, van die ambtelijk visie nagenoeg niets overeind. De commissie verklaarde zich unaniem tegen doortrekking. Wet houder H. M. de Roos (ruimtelijke orde ning) gaf toe dat het ging om een forse ingreep in (volgens Heemschut: aantas ting van) het oorspronkelijke stadsbeeld ter hoogte van de Vaart ZZ. Maar hij stelde vast dat de prognoses voor 1995 op geen enkele manier waren aan te vallen. De raadscommissie was erop tegen om in het Structuurplan toch tenminste de ruimte open te laten voor doortrekking van de weg, zoals de wethouder vroeg. 'Nee, want als je de gemeentelijke des kundigen één vinger geeft, dan pakken ze straks de hele hand,' zei het GPV-raadslid T. Schuurman. PPR-raadslid F. Harle- man drong aan op een alternatief. 'Zoe ken we niet meteen een alternatief, dan zien we later die weg langs het Kanaal toch onvermijdelijk op ons afkomen.' De CDA-fractie heeft inmiddels toegezegd met een alternatief plan te zullen komen. Intussen namen B. en W. in het voorstel aan de raad het advies van de raadscom missie over. Voorgesteld werd om alle bezwaarschriften met betrekking tot de Kanaal weg gegrond te verklaren. De ge meenteraad stemde volledig in met het voorstel. De heer J. C. Puper (PvdA) vroeg wel om verfraaiing op korte ter mijn van 'dit veenkoloniaal stukje As sen', waarmee hij doelde op het gedemp te deel van het Kanaal. In een krante artikel heeft één van de bezwaarschrift schrijvers, architect en Vaart-bewoner AMDekker gezegd dat het weer open graven van het gedempte Kanaal voor Assen het mooiste zou zijn. Met enige stedebouwkundige ingrepen zou het misschien zelfs mogelijk zijn weer ple- ziervaart tot in het hart van Assen te bren gen. Wellicht komt een deel van de Asser ge meenteraad binnenkort bij de behande ling van het Verkeersplan Binnenstad Assen nog terug op de Kanaalweg en mogelijke alternatieven om de verkeers druk in het centrum te verminderen. D. van der Meulen Heemschut heeft bij de Raad van de Wa terstaat bezwaar gemaakt tegen de ooste lijke tracé's van Rijksweg 73 en voorge steld een westtracé té kiezen met verbete ringen op de oostoever van de Maas. Rijksweg 73 wordt een nieuwe 70 km lange autosnelweg, de 'ruggegraat van Limburg' genoemd, die zal lopen van Boxmeer tot Maasbracht. Van Boxmeer tot Venlo zijn alleen twee westelijk van de Maas gelegen tracé's in discussie; vrij unaniem wordt hier door lokale en pro vinciale bestuurderen gekozen voor uit bouw en doortrekking van de bestaande autoweg Horst Venray. Van Venlo tot Maasbracht gaat de keuze tussen een tra cé op de westoever, min of meer parallel met bestaande Napoleonsweg en hoog spanningsleidingen, en een tracé oostelijk van Roermond, door Roer- en Swalm- dal, evenwijdig aan de Duitse grens. Roermond verwacht van het oost-tracé economische ontwikkelingen en Venlo zou aan het oost-tracé een zuiderbrug overhouden. Heemschut is van mening dat een autosnelweg in de smalle corridor tussen Maas en rijksgrens grote nadelen heeft. Allereerst vormt het oost-tracé een grove aantasting van het zeer gave land schap en de belangrijke natuur ten oosten van de Maas. Met name het Roerdal en de omgeving van Swalmen met het land goed Hillenraad zijn zelfs op nationaal niveau unieke gebieden. De Roer vormt een van onze laatste vrij meanderende rivieren die regelmatig zijn dalbodem overstroomt. De natuurwaarde van het Roerdal is in vele wetenschappelijke rap porten vastgelegd, maar komt in de waarderingsmatrix van Rijkswaterstaat nauwelijks tot uitdrukking. De cultuur historische waarde van het landschap en de vraag of de verschillende tracés inpas singsmogelijkheden in de vanouds ge groeide landschapsstructuur bieden c.q. deze juist versnijden, komen in de voor liggende nota in het geheel niet aan de orde. De ligging aan de voet van de steil— rand, die hier de rijksgrens vormt, bete kent bovendien een aantasting van het internationale natuurpark Maas-Swalm-

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 1980 | | pagina 32