Heemschut in actie
WÊÊÈÊÊÊaËÈ
wssammum
Het structuurplan van Assen - Heemschut boekt succes
iliïjÈ|i!
ïfpei
Zowel het Verkeersplan Binnenstad Assen (VBA) als het Ontwerp-Structuurplan Assen
(beide in 1979 uitgebracht) pleiten sterk voor het doortrekken van de weg langs het Kanaal tot
aan de Vaart. Een oud plan, op actuele manier verpakt. Het is, dat Assen er voorlopig het geld
niet voor heeft - de kosten worden geraamd op zo'n f 2,4 miljoen -, maar anders was het
waarschijnlijk al lang gerealiseerd.
De Bond Heemschut heeft zich in haar reacties op het VBA en het Structuurplan met name tegen
de aanleg van de weg langs het Kanaal verzet. In haar reactie op het Structuurplan gebruikte
Heemschut het woord 'doordrukken', aangezien de indruk werd gewekt dat doortrekking van de
weg langs het Kanaal tot elke prijs moet geschieden. Terwijl daar na de afsluiting van de
Gedempte Singel veel minder reden toe is. Maar niet alleen Heemschut, ook andere instanties en
particulieren hebben vaak tot hun verbijstering moeten ervaren dat er in Assen zelden een weg
terug is. Een eenmaal door de gemeentelijke technici ingeslagen weg, wordt veelal tot het eind toe
bewandeld. Daar helpen geen kritische geluiden uit de samenleving aan, evenmin als een
veelvuldig uitgesproken .'onaanvaardbaar'
Beide plannen hebben intussen de in
spraakronde doorlopen en het stadium
van de officiële bezwaarschriften bereikt.
De Bond Heemschut schreef zo'n be
zwaarschrift tegen het Ontwerp-struc-
tuurplan en B. en W. legden het inmid
dels met alle andere naast zich neer.
"Tegenover een 'wijziging' van de histo
risch gegroeide structuur wordt op den
duur een betere bereikbaarheid van het
centrum bewerkstelligd", zegt het colle
ge de plannenmakers getrouw na.
De gemeenteraad moest zich uitspreken
over de toekomstige ontwikkelingen van
de stad, zoals die in het ontwerp-struc-
tuurplan worden voorgesteld. De in
stemming van de raad met het structuur
plan, houdt echter nog niet in dat meteen
het licht op groen komt te staan voor
allerlei deelplannen. Eén van die deel-
plannen is het VBA, waarover in de
raadsvergadering van juni apart wordt
gesproken. Daarbij gaat het dan wel om
concrete maatregelen, zoals het door
trekken van de weg langs het Kanaal.
Veel hangt echter af van de beschikbare
middelen, en wat dat betreft lijken de
zorgen Assen op dit moment bijna boven
het hoofd te groeien. Voor structurele
zaken als wegenaanleg is de bodem van
de gemeentelijke schatkist wel zo onge
veer bereikt. Het kost al moeite genoeg
de touwtjes aan elkaar te knopen.
In het VBA en het Structuurplan komen
uiteraard meer zaken aan bod, dan uit
sluitend doortrekking van de weg langs
mm
i.lVi
variant C (gekozen)
VERKLARING CIJFERS:
DE VAART. ÉÉN VAN DE BELANGRIJKSTE
R ADI AAL WEGEN VAN ASSEN.
II.
HET OMSTREDEN WEGGEDEELTE DAT
VOLGENS GEMEENTELIJKE RLANNEN ZAL
WORDEN AANGELEGD TUSSEN DE VA ART EN
DE WEIERSTRAAT.
III.
DE AL AANWEZIGE WEG LANGS HET KANAAL.
IV.
INDUSTRIETER REIN.
V.
(STIPPELLIJN) DE VOOR HET VERKEER
AFGESLOTEN ADER GEDEMPTE SINGEL.
VI
DE WEIERSTRAAT.
VII.
HET GEDEELTE VAART ZZ. VALLEND ONDER
HET BESCHERMD STADSGEZICHT. DAT
VOLGENS PLAN VAN DE GEM EENTE VOOR
HERINRICHTING IN AANMERKING KOMT.
1
IN VROEGERE PLANNEN WERD HET
KERKHOFLAANTJE WEL EENS GENOEMD ALS
VERBINDING TUSSEN DE AAN TE LEGGEN
WEG LANGS HET KANAAL EN DE
HERTENKAMP/BEILERSTRAAT. IN HET
STRUCTUURPLAN IS HET OPGEVOERD ALS
'VERKEERSARME' WEG. EN W. GEVEN TOE
DAT DIT EEN VERGISSING WAS. HET
KERKHOFLAANTJE BLIJFT UITSLUITEND
FIETS-VOETPAD.