Heemschut in actie WÊÊÈÊÊÊaËÈ wssammum Het structuurplan van Assen - Heemschut boekt succes iliïjÈ|i! ïfpei Zowel het Verkeersplan Binnenstad Assen (VBA) als het Ontwerp-Structuurplan Assen (beide in 1979 uitgebracht) pleiten sterk voor het doortrekken van de weg langs het Kanaal tot aan de Vaart. Een oud plan, op actuele manier verpakt. Het is, dat Assen er voorlopig het geld niet voor heeft - de kosten worden geraamd op zo'n f 2,4 miljoen -, maar anders was het waarschijnlijk al lang gerealiseerd. De Bond Heemschut heeft zich in haar reacties op het VBA en het Structuurplan met name tegen de aanleg van de weg langs het Kanaal verzet. In haar reactie op het Structuurplan gebruikte Heemschut het woord 'doordrukken', aangezien de indruk werd gewekt dat doortrekking van de weg langs het Kanaal tot elke prijs moet geschieden. Terwijl daar na de afsluiting van de Gedempte Singel veel minder reden toe is. Maar niet alleen Heemschut, ook andere instanties en particulieren hebben vaak tot hun verbijstering moeten ervaren dat er in Assen zelden een weg terug is. Een eenmaal door de gemeentelijke technici ingeslagen weg, wordt veelal tot het eind toe bewandeld. Daar helpen geen kritische geluiden uit de samenleving aan, evenmin als een veelvuldig uitgesproken .'onaanvaardbaar' Beide plannen hebben intussen de in spraakronde doorlopen en het stadium van de officiële bezwaarschriften bereikt. De Bond Heemschut schreef zo'n be zwaarschrift tegen het Ontwerp-struc- tuurplan en B. en W. legden het inmid dels met alle andere naast zich neer. "Tegenover een 'wijziging' van de histo risch gegroeide structuur wordt op den duur een betere bereikbaarheid van het centrum bewerkstelligd", zegt het colle ge de plannenmakers getrouw na. De gemeenteraad moest zich uitspreken over de toekomstige ontwikkelingen van de stad, zoals die in het ontwerp-struc- tuurplan worden voorgesteld. De in stemming van de raad met het structuur plan, houdt echter nog niet in dat meteen het licht op groen komt te staan voor allerlei deelplannen. Eén van die deel- plannen is het VBA, waarover in de raadsvergadering van juni apart wordt gesproken. Daarbij gaat het dan wel om concrete maatregelen, zoals het door trekken van de weg langs het Kanaal. Veel hangt echter af van de beschikbare middelen, en wat dat betreft lijken de zorgen Assen op dit moment bijna boven het hoofd te groeien. Voor structurele zaken als wegenaanleg is de bodem van de gemeentelijke schatkist wel zo onge veer bereikt. Het kost al moeite genoeg de touwtjes aan elkaar te knopen. In het VBA en het Structuurplan komen uiteraard meer zaken aan bod, dan uit sluitend doortrekking van de weg langs mm i.lVi variant C (gekozen) VERKLARING CIJFERS: DE VAART. ÉÉN VAN DE BELANGRIJKSTE R ADI AAL WEGEN VAN ASSEN. II. HET OMSTREDEN WEGGEDEELTE DAT VOLGENS GEMEENTELIJKE RLANNEN ZAL WORDEN AANGELEGD TUSSEN DE VA ART EN DE WEIERSTRAAT. III. DE AL AANWEZIGE WEG LANGS HET KANAAL. IV. INDUSTRIETER REIN. V. (STIPPELLIJN) DE VOOR HET VERKEER AFGESLOTEN ADER GEDEMPTE SINGEL. VI DE WEIERSTRAAT. VII. HET GEDEELTE VAART ZZ. VALLEND ONDER HET BESCHERMD STADSGEZICHT. DAT VOLGENS PLAN VAN DE GEM EENTE VOOR HERINRICHTING IN AANMERKING KOMT. 1 IN VROEGERE PLANNEN WERD HET KERKHOFLAANTJE WEL EENS GENOEMD ALS VERBINDING TUSSEN DE AAN TE LEGGEN WEG LANGS HET KANAAL EN DE HERTENKAMP/BEILERSTRAAT. IN HET STRUCTUURPLAN IS HET OPGEVOERD ALS 'VERKEERSARME' WEG. EN W. GEVEN TOE DAT DIT EEN VERGISSING WAS. HET KERKHOFLAANTJE BLIJFT UITSLUITEND FIETS-VOETPAD.

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 1980 | | pagina 29