Heemschut Heemschut in actie Amsterdam Bergen op Zoom 's Hertogenbosch 264 ping zou kunnen parkeren rechtvaardigt deze verandering van het karakter en het stadsschoon op deze kwetsbare plek niet. Het zou zinvol zijn geweest als de in de discussie met de buurtbewoners bespro ken parkeeralternatieven (iets verder ge legen, Westerdok e.d.) onderzocht wa ren. Vergelijkbare kostenberekeningen zouden bovendien waarschijnlijk aanto nen dat de in het plan gekozen parkeerop- lossing veruit de duurste is. 2. Ook de aanplemping aan de Smalle- padsgracht/Zoutkeetsgracht acht de- Bond Heemschut een onnodige verande ring van de bestaande vorm van het ei land. Aangedrongen wordt op handha ving van de tegenwoordige situatie. 3. Over de verkeersafwikkeling wordt het volgende opgemerkt. De charme van de westelijke eilanden wordt medebe- paald door de rustige, enigszins geïso leerde ligging en het geringe autover keer. Ook het daarmee samenhangende leefmilieu is ermee gediend dat in de toe komst het doorgaande autoverkeer zo veel mogelijk buiten deze wijk wordt ge houden. Essentieel is hierbij o.a. dat de breedte van de huidige bruggen ge handhaafd blijft, hetgeen zeker het geval moet zijn met de voetbrug naar het Realen-eiland: de Drieharingenbrug, een I9e-eeuws type brug, thans uniek in zijn soort in Amsterdam. De smalle mooie oude brughootden waren er reeds ten tij de van zijn voorgangers en vormen een karakteristieke eenheid met de wallekan ten De in het plan voorgestelde brug over de Smallepadsgracht zal de bereikbaarheid van het eiland vergroten. Als dit ook een loopbrug zou worden, zou Heemschut daar niets op tegen hebben. Ons is niet duidelijk waarom deze nieuwe brug niet als een beweegbare wordt gebouwd. 4. Tenslotte heeft de bond er in zijn brief aan de minister op gewezen dat, indien men uitgaat van het behoud van het ka rakter van de bestaande stad, bij niéuw- bouwplannen met de overheersende nok- richting van de hellende daken rekening moet worden gehouden. Het plan houdt met deze eis geen rekening. Overigens dient het als beeldbepalende pand Vier- windenstraat 4, dat op de plankaart „wegbestemd" is, in welk geval opgeno men te worden in het nieuwbouwplan. Bij uitvoering van het plan zou het ge zicht van het eiland over het bredewater van de Realengracht op markante punten onnodig sterk aan waarde verliezen. In de brief aan de Rijksdienst wijst de Bond Heemschut er op, dat voor de sloop van de pakhuizen aan de Realengracht 15-18 geen goedkeuring van Monumentenzorg is gevraagd, terwijl het om beschermde monumenten gaat. Nu bouwt men met een betonconstructie, terwijl herbouw op traditionele wijze hier zeer wel moge lijk zou zijn omdat het van de sloop afge komen materiaal op de monumenten- werf van de gemeente Amsterdam ligt opgeslagen. Acceptatie van de wijze van bouwen zoals die op het ogenblik wordt toegepast (de bouw is inmiddels al be gonnen), betekent een complete uithol ling van het begrip monumentenzorg. De bond wil graag het standpunt van de Rijksdienst over deze zaak vernemen. Nogmaals Amsterdam; nu over de her bouw en het herstel van de Nieuwe Am- stelbrug. Een brief, die de bond een jaar geleden over deze kwestie aan de gemeen teraad had geschreven, bleef onbeant woord. Daarom heeft de bond alsnog gevraagd wat nu precies de plannen met deze brug zijn. Onze bond heeft bij B. en W. bezwaar gemaakt tegen het verlenen van een bouwvergunning voor een appartemen tengebouw op de hoek van Geweldiger- straat-Blauwehandstraat. De panden Blauwehandstraat 33, 35 en 35a vormen tezamen een markante en schilderachtige bebouwing ter plaatse. De grote bekap pingen maken een waardevol onderdeel uit van het stadsbeeld. Het pand 35-35a dateert uit het midden van de 17e eeuw. Het is in zijn opbouw van bikstenen ge vels, grenen balklagen en kap vrij volle dig in zijn oorspronkelijke staat bewaard. Het pand 33 dateert uit de 15e eeuw. Behoudens de (na oorlogsschade) ver nieuwde voorgevel, is de oorspronkelij ke opbouw van het huis volledig be waard gebleven. De uit zgn. klooster moppen opgetrokken achtergevel - die compleet met topgevel behouden bicef is een unicum voor Bergen op Zoom. Bovenstaande in aanmerking nemende, heeft Heemschut bezwaar gemaakt tegen de sloopvergunning. Bovendien is be zwaar gemaakt tegen het verlenen van een bouwvergunning voor de ter visie- gelegde nieuwbouwplannen. De bond heeft aan B. en W. een brief geschreven waarin bezwaren worden geuit tegen het slopen van de achterzijde- van het voormalige ziekenhuis; de bond beschouwt dit als een vernietiging van kapitaal. Het pand is in zijn huidige- vorm met enige aanpassing, geschikt te maken voor bewoning meent Heemschut. Voorts zullen de torengebouwen, zoals geprojecteerd op het oostelijke gedeelte- van het onderhavige terrein, in de Bos sche binnenstad een storend element vor men. Het zou verder te betreuren zijn als de prachtige tuin van het voormalige- zie kenhuis en de tuinen van het Fratershuis en van het voormalige pand der Zusters Theresianen, waarlangs de- Dieze stroomt, zouden verdwijnen. Overigens heeft Heemschut er wederom bij B. en W. van Den Bosch op aange drongen alsnog een plaatselijke monu mentenverordening vast te stellen.

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 1979 | | pagina 38