Heemschut
Heemschut in actie
Amsterdam
Bergen op Zoom
's Hertogenbosch
264
ping zou kunnen parkeren rechtvaardigt
deze verandering van het karakter en het
stadsschoon op deze kwetsbare plek niet.
Het zou zinvol zijn geweest als de in de
discussie met de buurtbewoners bespro
ken parkeeralternatieven (iets verder ge
legen, Westerdok e.d.) onderzocht wa
ren. Vergelijkbare kostenberekeningen
zouden bovendien waarschijnlijk aanto
nen dat de in het plan gekozen parkeerop-
lossing veruit de duurste is.
2. Ook de aanplemping aan de Smalle-
padsgracht/Zoutkeetsgracht acht de-
Bond Heemschut een onnodige verande
ring van de bestaande vorm van het ei
land. Aangedrongen wordt op handha
ving van de tegenwoordige situatie.
3. Over de verkeersafwikkeling wordt
het volgende opgemerkt. De charme van
de westelijke eilanden wordt medebe-
paald door de rustige, enigszins geïso
leerde ligging en het geringe autover
keer. Ook het daarmee samenhangende
leefmilieu is ermee gediend dat in de toe
komst het doorgaande autoverkeer zo
veel mogelijk buiten deze wijk wordt ge
houden. Essentieel is hierbij o.a. dat de
breedte van de huidige bruggen ge
handhaafd blijft, hetgeen zeker het geval
moet zijn met de voetbrug naar het
Realen-eiland: de Drieharingenbrug, een
I9e-eeuws type brug, thans uniek in zijn
soort in Amsterdam. De smalle mooie
oude brughootden waren er reeds ten tij
de van zijn voorgangers en vormen een
karakteristieke eenheid met de wallekan
ten
De in het plan voorgestelde brug over de
Smallepadsgracht zal de bereikbaarheid
van het eiland vergroten. Als dit ook een
loopbrug zou worden, zou Heemschut
daar niets op tegen hebben. Ons is niet
duidelijk waarom deze nieuwe brug niet
als een beweegbare wordt gebouwd.
4. Tenslotte heeft de bond er in zijn brief
aan de minister op gewezen dat, indien
men uitgaat van het behoud van het ka
rakter van de bestaande stad, bij niéuw-
bouwplannen met de overheersende nok-
richting van de hellende daken rekening
moet worden gehouden. Het plan houdt
met deze eis geen rekening. Overigens
dient het als beeldbepalende pand Vier-
windenstraat 4, dat op de plankaart
„wegbestemd" is, in welk geval opgeno
men te worden in het nieuwbouwplan.
Bij uitvoering van het plan zou het ge
zicht van het eiland over het bredewater
van de Realengracht op markante punten
onnodig sterk aan waarde verliezen. In de
brief aan de Rijksdienst wijst de Bond
Heemschut er op, dat voor de sloop van
de pakhuizen aan de Realengracht 15-18
geen goedkeuring van Monumentenzorg
is gevraagd, terwijl het om beschermde
monumenten gaat. Nu bouwt men met
een betonconstructie, terwijl herbouw
op traditionele wijze hier zeer wel moge
lijk zou zijn omdat het van de sloop afge
komen materiaal op de monumenten-
werf van de gemeente Amsterdam ligt
opgeslagen. Acceptatie van de wijze van
bouwen zoals die op het ogenblik wordt
toegepast (de bouw is inmiddels al be
gonnen), betekent een complete uithol
ling van het begrip monumentenzorg.
De bond wil graag het standpunt van de
Rijksdienst over deze zaak vernemen.
Nogmaals Amsterdam; nu over de her
bouw en het herstel van de Nieuwe Am-
stelbrug. Een brief, die de bond een jaar
geleden over deze kwestie aan de gemeen
teraad had geschreven, bleef onbeant
woord. Daarom heeft de bond alsnog
gevraagd wat nu precies de plannen met
deze brug zijn.
Onze bond heeft bij B. en W. bezwaar
gemaakt tegen het verlenen van een
bouwvergunning voor een appartemen
tengebouw op de hoek van Geweldiger-
straat-Blauwehandstraat. De panden
Blauwehandstraat 33, 35 en 35a vormen
tezamen een markante en schilderachtige
bebouwing ter plaatse. De grote bekap
pingen maken een waardevol onderdeel
uit van het stadsbeeld. Het pand 35-35a
dateert uit het midden van de 17e eeuw.
Het is in zijn opbouw van bikstenen ge
vels, grenen balklagen en kap vrij volle
dig in zijn oorspronkelijke staat bewaard.
Het pand 33 dateert uit de 15e eeuw.
Behoudens de (na oorlogsschade) ver
nieuwde voorgevel, is de oorspronkelij
ke opbouw van het huis volledig be
waard gebleven. De uit zgn. klooster
moppen opgetrokken achtergevel - die
compleet met topgevel behouden bicef
is een unicum voor Bergen op Zoom.
Bovenstaande in aanmerking nemende,
heeft Heemschut bezwaar gemaakt tegen
de sloopvergunning. Bovendien is be
zwaar gemaakt tegen het verlenen van
een bouwvergunning voor de ter visie-
gelegde nieuwbouwplannen.
De bond heeft aan B. en W. een brief
geschreven waarin bezwaren worden
geuit tegen het slopen van de achterzijde-
van het voormalige ziekenhuis; de bond
beschouwt dit als een vernietiging van
kapitaal. Het pand is in zijn huidige- vorm
met enige aanpassing, geschikt te maken
voor bewoning meent Heemschut.
Voorts zullen de torengebouwen, zoals
geprojecteerd op het oostelijke gedeelte-
van het onderhavige terrein, in de Bos
sche binnenstad een storend element vor
men. Het zou verder te betreuren zijn als
de prachtige tuin van het voormalige- zie
kenhuis en de tuinen van het Fratershuis
en van het voormalige pand der Zusters
Theresianen, waarlangs de- Dieze
stroomt, zouden verdwijnen.
Overigens heeft Heemschut er wederom
bij B. en W. van Den Bosch op aange
drongen alsnog een plaatselijke monu
mentenverordening vast te stellen.