Heemschut en heemkennis 242 hun oude spceltrommel, ware staaltjes van vakmanschap. Maar hun grootste waarde ontlenen de genoemde volwaar dige instrumenten aan de bespelingen door de beiaardier, meestal in dienst van de gemeente en dan dus „stads- beiaardicr". In de regel één of meerdere malen per week beklimt hij öf zij de toren op weg naar zijn resp. haar instrument. Bij deze zogenaamde „marktbespeling" zal veelal gemakkelijk aanspreekbare muziek ten gehore worden gebracht en niet in de laatste plaats bewerkingen van en improvisaties over volksliedjes, want improviseren is een essentieel onderdeel van de beiaardkunst. Daarnaast organi seert men in tientallen gemeenten in de zomermaanden de zg. „zomcravondbe- spelingen", waarbij meestal ook gastbei- aardiers worden uitgenodigd. Deze be spelingen hebben veel meer dan het door-de-weekse karakter van concerten: de vaak fraai uitgevoerde programma boekjes noemen de namen van vele be kende en minder bekende, oude en he dendaagse componisten. Juist op die zo meravonden, wanneer het rond de torens wat rustiger is dan overdag, kan men zich op de hoogte stellen van het huidige peil van klokkenspel en beiaardier en genie ten van hele oude tot zeer moderne mu ziek. Gratis, want het klokkenspel is een instrument van en voor de hele burgerij. Is de beiaard typisch Nederlands, vroe gen we ons aan het begin van dit artikel af. Neen, natuurlijk kent ook België zijn oude beiaardcultuur. In België begon zelfs de herleving rond de eeuwwisse ling, België bezit thans 86 met de hand bespeelbare instrumenten. In Frankrijk vinden we carillons en met name in de V.S. schaft men zich steeds meer beiaar den aan. We vinden er enkele in Duits land, Engeland, de Scandinavische lan den, ja tot in Australië en Nieuw- Zecland. Maar de bakermat van de tegenwoordige bloeiende beiaardcultuur ligt toch in de Lage Landen en Nederland telt het grootste aantal beiaarden ter we reld, kent een honderdtal vakbekwame beiaardiers, een officieel erkende Beiaardschool in Amersfoort en een aan tal voortreffelijke klokkengieters. Beiaarden in onze oude en nieuwere to rens van kerken en raadhuizen, monu menten in monumenten: klokkenklan- ken over onze steden en dorpen. Typisch Nederlands? In elk geval typerend voor Nederland. Loek Boogert Voor wie meer wil weten: Heieen van der Weel: Alle klokken luiden. Den Haag 1979. Een zojuist verschenen boek, dat u in 4(X) pentekeningen al kijkend en le zend op de hoogte brengt van alles wat met klokken en het spelen op klokken te maken heeft. André Lehr: Van paardebel tot speel klok. Zaltbommel 1971. Hèt handboek, wetenschappelijk ver antwoord en zeer leesbaar. Nationaal Bciaardmuseum, Ostader- straat23, Asten. Een overzicht van de prehistorie tot heden, waar u zelf o.a. een klok mag luiden en op een beiaard spelen! Nederlandse Klokkenspel-vereni ging, sccr. Versterplcin 8, Vught. In veel plaatsen bestaat een plaatselijke klokkenspelvereniging of beiaard commissie. Deze en/of uw stads- beiaardier stelt u bijna altijd in de gele genheid om, wanneer u daar om ver zoekt, mee „de toren op te gaan" en van nabij de klokken te bekijken en een bespeling mee te maken. Heemschut komt voort uit de behoefte om het karakteristieke van de eigen om geving te behouden. Dat kan enerzijds door conservering van waardevolle za ken uit het verleden, anderzijds door goe de aansluiting van nieuwe elementen aan dat verleden. Gedachtig het feit dat men alleen kan be schermen wat men liefheeft en alleen kan liefhebben wat men kent, is heemkennis de basis voor heemschut. Volgens een hardnekkig misverstand zou heemkennis niet meer zijn dan plaatse lijke geschiedenis. Niets is minder waar: al naar gelang de aard van ons heem die nen zich de meest uiteenlopende onder werpen aan als topografie, architectuur, molens, standbeelden, verkeer, persona lia, volksgebruiken, flora en fauna etc. Gelukkig groeit de belangstelling voor die veelzijdige heemkennis nog steeds. Juist in deze tijd van nieuwsbombarde- menten uit de gehele wereld blijkt het opgaan in de dagelijkse omgeving voor velen een levensverrijking. Een stad als Amsterdam biedt daartoe ontelbare mo gelijkheden. Sedert meer dan dertig jaar verschijnt dan ook het maandblad „Ons Amsterdam" voor de velen die heem kennis beoefenen als bron van levens vreugde, niet als wetenschap. Menig arti kel voor dit blad vloeit uit de pen van medewerkers die zich al tientallen jaren verdiepen in één onderwerp. Deze del vers weten hun lezers in woord en beeld telkens weer te verrassen met nieuwe bij dragen over verleden, heden en toekomst van Amsterdam en omstreken. Nu om vangrijke streekreportages in de dagbla den schaarse verschijningen dreigen te worden, heeft „Ons Amsterdam" een dubbele taak. Dat de abonnees het maandblad - een uitgave van de Stadsdrukkerij onder re dactionele verantwoordelijkheid van het Amsterdams Historisch Museum - naar waarde schatten, blijkt onder meer uit het teit dat duizenden aan het einde van ieder jaar de afleveringen laten verenigen in de daartoe verkrijgbare banden. Wij weten dat vele leden van de Bond Heemschut reeds lang behoren tot de grote kring van de ongeveer 25.000 abonnees van „Ons Amsterdam". Maar stellig zullen er ook nog zijn voor wie het nuttig is de advertentie in dit maandblad op te zoeken!

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 1979 | | pagina 16