De restauratie van Het Loo Bij de restauratie van Het Loo blijken 't konings loo, prent romgyn de zich, evenals een kleine tweehonderd jaar hooghe, 1695 geleden problemen voor te doen met foto: gem. bibliotheek, r'dam baksteen van de gewenste kleur, nl. de zelfde genuanceerde kleur als de be staande steen. Diezelfde kleur is, naar de heer Van Asbeck. Gasgestookte ovens heerj. B. van Asbeck in het derde half- produceren steen in een egalere kleur dan jaarlijkse rapport over de restauratie- kolen gestookte ovens en ofschoon nu- werkzaamheden schrijft, niet leverbaar. anceringen in de tas kunstmatig aange- De heer Van Asbeck herinnert in het ver- bracht kunnen worden door verschil- slag aan een „klaagzang van architect P. lende baksels te mengen is het nieuwe W. Schinck in 1792: „Daar de gebouwen werk in de gemetselde muur duidelijk uitmakende het Lusthuis van het Loo, en afwijkend van het oorspronkelijke met- ook de ringmuren, die de tuinen omslui- selwerk. ten alle van zulk een formaat van steenen, Zo ziet men welke problemen men soms die men thans nergens aan de steenovens bij restauratie kan ondervinden. Overi- in den IJssel meer vind, bij hunnen aanleg gens blijkt het werk goed te vorderen. De zijn gemaakt geworden, zo is men van verdieping, die er in 1911 op gebracht tijd tot tijd in verlegenheid geraakt hoe de werd, is inmiddels geamoveerd. Van het nodige gebreken zig zoo aan de gebou- wettelijk paviljoen bleken de gootlijsten wen als tuinmuuren opdoende te herstel- voor een deel nog origineel te zijn. len: daar de steenen van den IJssel of te Verrassend was dat de lijsten uit één stuk lang óf te kort, en generaal veel dunner vervaardigd waren, terwijl men tegen- dan die van de metzelwerken op het Loo woordig met samengestelde lijsten bevonden wierden - het werk verschei- werkt. De ronding van het tympaan was dene malen ten gevolge heeft gehad, dat eveneens van massief eikenhout. Onder men sommige muuren, waaraan répara- het beeldhouwwerk van het tympaan aan tie nodig was tot op eener hoogte heeft de zuidzijde bevond zich nog het oor- moeten afbreken, om des met de in for- spronkelijke lood, het enige van het ge- maat verschillende steenen in eene wa- hele gebouw, dat bewaard was gebleven, terpasse te kunnen door werken De uitwendige restauratie van de weste- Alle pogingen ten spijt om stenen gele- lijke paviljoens is nu afgerond. Begonnen verd te krijgen in dezelfde genuancèerde is de contouren van het oostelijk binnen- kleur als de bestaande steen blijken niet paviljoen terug te brengen met het metse- bereikt te kunnen worden, schrijft nu de len van de noord- en oostgevels, die met de aanbouw van het Grote Eetzaalcom plex in 1913 verdwenen waren. In het interieur ziet men de afmetingen van de 17e-eeuwse Kleine Eetzaal op de oor spronkelijke plaats terugkomen. Intussen is de museumverzameling weer met enige belangrijke stukken uitge breid. Bij Sotheby in Londen werd met een gebeeldhouwde, verzilverd houten spiegellijst met wapens en monogram men van stadhouder-koning Willem III en koningin Mary gekocht. Voor wie de lijst oorspronkelijk is gemaakt, is niet be kend. De herhaalde emblemen van Wil lem III en Mary duiden er niet noodzake lijkerwijs op dat de spiegel uit hun bezit afkomstig is. Ambassadeurs als represen tanten van de kroon, bezaten eveneens vaak voorwerpen met het koninklijk wa pen. Het is ook mogelijk dat de spiegel deel uitmaakte van de meubilering van één van de koningskamers in een huis van een vriend, zoals dat ook in Nederland gebruikelijk was, bijv. het voor Willem III ingerichte vertrek in het huis de Voorst van Arnold Joost van Keppel (1669-1718). Het is tenslotte niet uitge sloten, dat de lijst oorspronkelijk een por tret heeft bevat, al is dit gezien de combi natie van het zeer rijke en forse snijwerk en het kleine formaat niet waarschijnlijk. Voorts is uit een Nederlandse, particu liere verzameling een Chinees porselei nen bord met het portret van prins Wil lem IV verworven. Het bord is gemaakt ter herinnering aan het verheffen van prins Willem IV tot erfstadhouder der Ver. Provinciën, in 1747. Het museum Boymans-van Beuningen heeft een iden tiek bordje en in de kunsthandel bevindt zich een exemplaar met dezelfde, echter ongekleurde decoratie. Tenslotte is bij het notarishuis in Rotterdam een ver want object uit dezelfde tijd aangeschaft, nl. een Chinees porseleinen theeservies met het wapen van prins Willem IV en het onderschrift VIVAT ORANYE. Dit porselein zal, gezien de onderschriften waarschijnlijk geen deel hebben uitge maakt van het bezit van de stadhouder lijke familie. Alleen van een eetservies daterend van ongeveer 1790 met het alli antiewapen van prins Willem V en zijn vrouw Wilhelmina van Pruisen en thans in het bezit van H.M. koningin Juliana is het zeker dat het altijd heeft behoort aan de familie Oranje-Nassau.

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 1979 | | pagina 32