5'Hskü
boeiende voorbeelden van bouwkunst uit de
jaren twintig te zien zijn, zoals aan het Hen-
riëtte Ronnerplein. Maar zo kon je öèk ho
ren: aan de ruimtelijke indeling ontbreekt
nogal het een en ander, althans naar tegen
woordige maatstaven gemeten. En verder:
wat worden deze monumenten slecht on
derhouden door de bewoners (èn de wo
ningbouwcorporaties?).
Kritische opmerkingen ook over de toe
komstige indeling van de Zuiderkerk. Me
nigeen zag die niet zo zitten, gewend als
men is aaneen „normaal" kerkinterieur. Er
kon hier niettemin begrip worden gewekt
voor de nieuwe functie van dit kerkgebouw,
dat er straks weer pralend bij zal staan en
dan voor de Nieuwmarktbuurtbewoners een
UI
De magere brug
foto: Bureau Monumentenzorg Amsterdam;
E. H. Weber
IV
We zagen ook de Montelbaanstoren
foto: Bureau Monumentenzorg Amsterdam;
Han van Gooi
levend centrum voor allerlei activiteiten zal
zijn.
Het aantal deelnemers aan deze Heem
schutdag (met een verblijdend aantal jonge
ren) was zó groot, dat men niet alle op het
programma staande objecten heeft kunnen
zien. Maar wèl was een ieder in de gelegen
heid de St. Nicolaaskerk (1885-1887) met
een korte, boeiende toelichting van prof. C.
A. van Swigchem, te bekijken. Want daar
was het startpunt van de rondgang door
oud-Amsterdam. En verder zagen we dan
het in restauratie zijnde West-Indisch Huis
(1617), dat toen het de laatste jaren leeg
stond, nogal fors door „antiekliefhebbers"
is geplunderd eno.m. beroofd is van antieke
tegels. Aan de Herenmarkt-Brouwersgracht
werd een aantal door de Amsterdamse
Maatschappij tot Stadsherstel gerestau
reerde panden bekeken; nieuwe leefruimte
in oude huizen.
Het bezoek aan de Amstelhof, bejaarden
complex tussen Nieuwe Keizersgracht,
Amstel en Nieuwe Herengracht vormde een
van die verrassingen, waarover we het hier
voor hadden. Je raadt nu eenmaal niet zo
veel af aan een grotendeels sobere gevel.
Maar van binnen moet je komen, waarbij
het jammer was dat het er bij behorende
HnW&if
■St»
mmx
SS
SS
tl I»
■uwn-jtpv
ni) tut tut
ti tui ii»
HfHR JUt ttll