NZH-koffiehuis komt terug!
Het Noord-Zuidhollands Koffiehuis aan het
Open Havenfront van Amsterdam, dat in
1972 ten behoeve van de metro-werken
werd afgebroken, komt terug! Dat was de
positieve en vooral verheugende medede
ling, die drs. C. H. de Cloe, wethouder voor
Publieke werken en stadsontwikkeling, nog
net vóór het nieuwe college van B. e W.
ging optreden, tijdens een persconferentie
heeft kunnen doen.
Hiermee is het initiatief van de Stichting tot
herbouw van het koffiehuis bekroond. Voor
de bond Heemschut, die een werkzaam
aandeel in de voorbereiding tot herbouw
heeft gehad, een verheugende zaak, evenals
voor die Amsterdamse particulieren, die het
maar een verdrietige gedachte vonden, dat
het koffiehuis definitief uit het stadsbeeld
dreigde te verdwijnen.
De wethouder heeft meegedeeld, dat B. en
W. zich positief hebben opgesteld ten aan
zien van de plannen van de stichting. Dit
betekent, dat de stichting, die, zoals we
uitvoerig in ons tijdschrift hebben gemeld,
de gelegenheid had gekregen met uitge
werkte plannen te komen, nu haar voorstel
len tot herbouw en exploitatie nader kan
gaan uitwerken. Aan de realisering zal de
gemeente positief meewerken zonder ove
rigens deel te nemen in investeringen of
exploitatie.
Drs. de Cloe verklaarde, dat het erg belang
rijk zal zijn om de bouw van het Noord-
Zuidhollands Koffiehuis gereed te hebben
op het moment dat de metro tot het Centraal
Station.zal gaan rijden en het voorplein van
het C.S. zal zijn vernieuwd.
In de maanden nadat de stichting haar rap
port over de herbouw, de financiering en de
exploitatie aan het gemeentebestuur had
uitgebracht zijn met de gemeente de defini
tieve plannen tot herbouw ontwikkeld.
De voorzitter van de stichting, de heerG. K.
J. M. Hamm (de nieuwe voorzitter van
Heemschut) heeft meegedeeld, dat over
herbouw en exploitatie al met een aantal
geïnteresseerde bedrijven wordt gesproken,
namelijk met Skol, Heineken, Fries-Gro
ningse Hypotheekbank en Smits Restau
rants. Veel steun ontving de stichting bij het
opstellen van de plannen ook van de Bijen
korf.
De belangrijkste aspecten van de definitieve
plannen zijn, dat het koffiehuis gedeeltelijk
op het metrocaisson wordt gebouwd, dat het
VVV-kantoor er in wordt ondergebracht,
dat er steigers aan de oostzijde komen ter
verfraaiing van de ronde lijnen van het Open
Havenfront en dat er naast het koffiehuis
ruimte is geschapen voor het Gemeentever
voerbedrijf.
Het koffiehuis zal, gegeven het eerstge
noemde aspect, niet geheel op de oude
plaats worden herbouwd. Ook architect G.
Prins, die indertijd een schets voor de her
bouw maakte, had het koffiehuis enigszins
anders gesitueerd dan vroeger het geval
was.
Belangrijk is, dat van het essentiële, speci
fieke materiaal van het Koffiehuis na de
sloop nog ca. 70% aanwezig is. Dat is wel
minder dan indertijd bij de sloop is vrijge
komen.
Het oorspronkelijke Koffiehuis bestond uit
steen, ijzer en hout. Bij de herbouw zal
echter uitsluitend van hout gebruik worden
gemaakt. De kosten van de herbouw wor
den op ca. 2,3 miljoen geraamd. Met de
voorbereiding tot de herbouw zal nog onge
veer anderhalfjaar gemoeid zijn. Mèt het
gemeentebestuur streeft het stichtingsbe
stuur er naar in elk geval vóórdat de metro
naar het CS gaat rijden (oktober 1980), de
deuren van het Koffiehuis te openen.
Over de exploitatie van het Koffiehuis is het
stichtingsbestuur optimistisch, rekening
houdende met het feit, dat er dagelijks zo'n
100.000 mensen het stationsplein passeren.
Zo stond het Noord-Zuidhollands Koffie
huis er, vóór de sloop, op het plein voor het
Centraal StationOp de achtergrond de Sint
Nicolaas-kerk in de steigers.
Het Koffiehuis zal op vrijwel dezelfde plaats
worden herbouwd.
Foto: Hist. Top. Atlas- Cem. Archiefdienst
Amsterdam
"\/l