Een apart hoofstuk vormen de duivenslag
poorten in Groningen. Het gebruik ervan
stamt zeker uit de 17e eeuw. De grote boer-
derijén werden omgracht. Boven de toe-
gangsdam werd dan een platte houten of
stenen toegangspoort met hekwerk opge
richt. De bovenzijde van deze poorten is
ingericht als duivenverblijf.
Het gebruik van moderne landbouwmachi
nes maakte deze poorten en grachten zeer
onpraktisch. Hierdoor zijn nagenoeg alle
grachten met hun duivenslagpoorten ver
dwenen.
In Leilens staan nog twee houten slagpoor
ten, waarvan er één, die van de voormalige
boerderij Boelsemaheerd, wellicht zal ver
dwijnen. De boerderij zelf is al enige jaren
geleden afgebrand. Tot voor kort werd de
oude ingang van het Nederlands Open
luchtmuseum gevormd dooreen kleine hou
ten slagpoort. Deze is nu opgeslagen.
De enige stenen duivenslagpoort bevindt
zich nog bij de boerderij Vinkersum in
Schildwolde. Hij dateert uit 1659 en is ge
restaureerd in de jaren veertig. Het hekwerk
ontbreekt en de poort vervult geen toe-
gangsfunktie meer.
Zoals vermeld werden in de 19e eeuw dui
ventillen weer populair. Tillen werden op
geknapt of op romantische wijze verbouwd.
Uit deze tijd dateren zowel stenen als houten
bouwwerkjes, waar onder zeer opmerke
lijke.
Zo staat op het landgoed Sandwijck in De
Bilt een vroege neogothische „kapel" van
omstreeks 1800. De onderzijde werd ge
bruikt als theehuis, terwijl de bovenverdie
ping was ingericht als duivenverblijf.
Langs de Langbroeker Wetering staat, be
halve een laat neo-gothische duiventoren bij
de Sterkenburg, een neo-gothische kapel
die oorspronkelijke behoorde bij het voor
malig kasteel Molenstein. De toren van de
kapel is gebouwd als duiventoren met spitse
„vensters" als aan vlieggaten.
In Slochteren, bij de Fraeylemaborg, een
duiventoren waarvan de onderzijde in ge
bruik is als publiek toilet.
Stenen duiventil van kasteel Staverden (Ei
gendom Gelders Landschap). De til is ver
moedelijk, afgaande op de vorm, gebouwd
tegen het eind van de vorige etuw, tegelij
kertijd met het tegenwoordige huis Staver
den.
126