4
Tilburg heeft welgeteld
51 beschermde monumenten
op de rijkslijst staan:
1 (paleis-) raadhuis
1 fabriek
1 leerlooierij
23 wevershuisjes
3 kerken
1 kapel
2 bakhuisjes
11 (heren-) huizen
7 boerderijen
1 hek, incl. heiligenbeeld en kruis
beeld op kerkhof
pervlak, waarvan op grond van kooporiën-
tatiecijfers ongeveer 18.500 m2 teveel
blijkt te zijn. In het rapport „Tilburg, ana
lyse van het winkelapparaat" (CIMK 1974)
komt o.m. naar voren dat de kooporiëntatie
van de stadsbevolking (50%) als die van de
regio (43%) op het centrum gering is. In
vergelijkbare steden is de oriëntatie van de
stadsbevolking en die van de regio respec
tievelijk 79% en 75%.
Als troost voor veel winkeliers mag mis
schien gelden dat de gemeente verwacht dat
de koopkraht als gevolg van de bestedings
toename in de loop van de tijd op het niveau
jé van de winkelcapaciteit zal komen.
Problemen ook bij de herstructurering van
het kleuter- en basisonderwijs. Uitgaande
van de in het kader van het structuurplan
Oude Stad becijferde leeftijdsopbouw zijn
in 1985 totaal 203 lokalen voor het basison
derwijs en 61 voor het kleuteronderwijs no
dig. Beschikbaar zijn nu respectievelijk 285
en 127 lokalen. Met andere woorden: in de
toekomst is een totale leegstand van 82 les
lokalen bij het basisonderwijs en 66 bij het
kleuteronderwijs te verwachten.
Tenslotte de traditionele werkgelegenheid:
textiel, lederen confectie. Het totale aantal
arbeidsplaatsen bedroeg in de Oude Stad in
1972 ongeveer 6120 manDe vermindering
van het aantal arbeidsplaatsen kan tot 1985
geraamd worden op maximaal 3500. Zoals
bekend gaat het deze industrietak nu niet
bepaald goed. Door het vertrek van 3500
man rekent de gemeente op het vrijkomen
van een ruimte van maximaal 50 hectare
(uitgaande van een gemiddelde terreinindex
van 150 m2 per werknemer).
De ruimte die vrijkomt door verplaatsing
van industriën uit woongebieden naar speci
fieke werkterreinen als het industrieterrein
Vossenberg wordt geraamd op 35 hectare
(verhuizing van ongeveer 5800 arbeids
plaatsen met een terreinindex van zo'n
60 m2 Verder verwacht men één dezer jaren
de verhuizing van een aantal grote instellin
gen, waarmee 10 hectare en 3000 arbeids
plaatsen zijn gemoeid.
Tesamen met een reeds aanwezige leeg
stand van 5 hectare aan grote complexen -
en wat hiermee wordt bedoeld heeft U in het
begin van dit verhaal kunnen lezen - korrit
er tot 1985 dus 50+ 35 10 J 5 100
hectare vrij. Grond waarvan de bestemming
reeds vastligt (woningbouw)
leefbaarheid
Op zijn zachtst uitgedrukt blijkt uit boven
staande dat de gemeente Tilburg tot over
haar oren in de problemen zit. Dat hiervoor
een oplossing wordt gezocht is vanzelfspre
kend, doch het is ronduit vreemd te noemen
dat de levendigheid en leefbaarheid van de
stad is afgenomen omdat een aantal gebou
wencomplexen thans leeg staan of voor op
slag worden gebruikt (5 ha). Toch hand
haaft de gemeente deze stellingname en
meent dat deze leegstand een onlogische
barrière is tussen de woongebieden en de
voorzieningenaders. In het structuurplan
Tilburg Oude Stad schrijft zij dat het door
gankelijk maken van grote bouwblokken
kan leiden tot integratie van thans geïso
leerde delen van woongebieden en tot ver
hoging van de bereikbaarheid.
Oók staat in dit boekwerk echter te lezen dat
de wijze waarop de verschillende onderde
len van de stad tot één geheel zijn samenge
steld, een eigen karakter geeft. „Dit karak
ter maakt dat de bewoners zich al dan niet
thuis voelen, de stad „herkennen" en zich
ermee identificeren. Het bepaalt voor een
belangrijk deel het „Tilburger zijn", aldus
het structuurplan.
Verkeer
Om het enorme aanbod van verkeer te kun
nen verwerken is in de Oude Stad een aantal
parkeergarages gepland. Tevens is er een
stelsel van éénrichtingsverkeer ingevoerd,
dat menige vreemdeling zijn haren van
wanhoop te berge doet rijzen. Stankover
last, de mogelijkheid om omver te worden
gereden, schots en scheef geparkeerd
staande voertuigen zouden het gemeentebe
stuur er eigenlijk toe moeten doen besluiten
om de binnenstad alleen open te houden
voor bestemmingsverkeer. Het afsluiten
van de binnenstad, het parkeren aan de rand
van de stad, verbetering van het openbaar
vervoer zijn echter factoren die in het hui
dige structuurplan niet terug te vinden zijn.
Doelstellingen
Om de moeilijkheden in de Oude Stad op te
vangen moet voor 1985:
1de woningvoorraad worden gebracht op
28.920 stuks. Het inwoneraantal stabiliseert
dan op 71.500 mensen, waarmee de ontvol
king vooreen groot gedeelte is opgevangen.
Dit betekent uitgaande van een woning
voorraad in 1974 van 24.000 en een ont
trekking aan woonbestemming van 1430
91