we tot de conclusie dat wat de keuze van de venster-indeling betreft een nogal willekeu rig beleid wordt gevoerd: soms berede neerd, soms zuiver bepaald door subjec tieve gevoelens als smaak. Het zou moeten neerkomen op het tegen elkaar afwegen van factoren als bruikbaarheid van de woning, aanpassing in het stadsbeeld en respect voor de historisch gegroeide situatie. In de prak tijk zal het uitdraaien op het handhaven van de laatste verschijningsvorm: het Empire- venster of vaker nog, het T-raam. Samenhangend met het vensterprobleem is de vormgeving van de vensters op de zol derverdiepingen de vliering. Bij het huis op de Raamgracht 5) is de oplossing onjuist; het huis op de Oudezijds Achterburgwal 92 6), laat ons zien hoe het zou kunnen. Omdat deze verdiepingen in tegenstelling tot hun oorspronkelijke functie nü bewoond moeten worden is er licht nodig. Dat wordt onder vangen door in het middentravee deurtjes met glas te plaatsen. Om de vliering zouden „Iuikramen" heel goed mogelijk zijn. Dat zijn vensters waarvan de stijlen wat ver breed zijn, zodat ze zich duidelijk onder scheiden van een gewoon raam. Zo wordt nog een beetje de oorsprong van het zolder luik gesuggereerd. Dit is ook te zien in de gevelrij op het Kattenburgerplein. Een heel ander punt is de ornamentiek aan de gevel, het beeldhouwwerk. Zeker bij de reconstructie speelt het een grote rol of men daar een kundig iemand voor kan aantrek ken, iets dat afhankelijk is van de financiën. Ik kan dit het beste met een voorbeeld ver duidelijken: weer het huis op de Raamgracht 7). Door een prent in de atlas van Fouquet wist men hoe het beeldhouwwerk er inder tijd uitzag. Nog gelukkiger was de omstan digheid dat op de Noordermarkt 18, de zelfde motieven origineel en ongerestau- reerd bestonden 8). Het hoefde dus alleen maar gecopieerd te worden. Dit gaf zelfs in deze ideale omstandigheden problemen. Mij is verteld dat de beeldhouwer er niet eens van op de hoogte was dat acanthus bladeren in de 18e eeuw bol gehakt werden. Hij was maar alvast begonnen en maakte ze hol, niet wetend dat dat juist gothisch was. Het werk moest worden overgedaan. Afge zien van onwetendheid, ook achter zijn kunde kun je een vraagteken zetten. Verge lijken wede foto's, dan is het origineel verre te prefereren. De copie is stijf en acade misch; de randen zijn te scherp waardoor licht en schaduw niet geleidelijk in elkaar 74

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 1978 | | pagina 22