dat de gelegenheid tot experimenteren in
eigentijdse vormen in een dergelijke histo
risch gegroeide omgeving niet of zelden ge
boden wordt (uitzondering Singel 428 van
Abel Cahen). Architecten krijgen bijna geen
kans om hun kunnen op dat gebied te tonen
of er ook maar enigszins ervaring mee op te
doen. Deze situatie is gecreëerd door een
overmaat aan regels en verordeningen door
welstandscommissies en andere instellin
gen die het „beter" weten, waardoor elke
creativiteit in de kiem wordt gesmoord. We
bevinden ons wat dit betreft in een impasse.
Zélfs zou men zich kunnen afvragen of onze
zorg voor het monument en de prioriteit die
wij eraan geven, niet juist een enorme dom
per is voor de ontwikkeling van de moderne
architectuur. Dit is een heet hangijzer waar
het laatste woord nog niet over gezegd is.
Om terug te komen op de venster-indeling:
1Raamgracht 17 (1976) Amsterdam
2. Kattenburgerplein t/m 8 1964) Amster
dam Foto: Hist. top. atlas, Gem. Archief
3. Detail van voorgevels Kattenburger
plein (1976) Amsterdam
4 Top-cartouche Raamgracht 17 (1976)
Amsterdam
iets dergelijks als bij het huis op de Raam
gracht, treffen we aan bij de reconstructie
van de facade aan het Kattenburgerplein
(gereed eind '67) 2 en 3). Deze geheel ver
dwenen gevelrij werd weer in zijn 18e
eeuwse gewaad teruggetoverd. Ook hier
kunnen we ons hetzelfde afvragen als bij het
vorige geval. Immers, ook hier bestonden
de vensters in het stadium van voor de af
braak uit 1960 uit T-ramen.
Moeilijker wordt het bij panden van grotere
architectonische waarde, dat wil zeggen:
niet het doorsnee stadshuis maar een huis
waarvan men weet of vermoedt dat het door
een architect van naam ontworpen is. Een
voorbeeld is het huis ip de Herengracht 475
4), dat sterk lijkt op de architectuur van
Daniël Marot, maar van wie het waarschijn
lijk niet is. Men kiest voor de-18e eeuwse
ruitindeling die correspondeert met de ont
staansdatum van het huis 1730). Vóór
restauratie in '64 trof men de 19e eeuwse
T-ramen aan. Er is dus gekozen het gebouw
weer in zijn oorspronkelijke glorie te her
stellen. Een geval waar men dit niet verkoos
is het huis De Dolfijn op Singel 140-142,
gebouwd door Hendrick de Keyser in het
begin van de 17e eeuw, waar de aangetrof
fen venster-indeling werd gehandhaafd: te
zien is nu de Empire-indeling, die gebruike
lijk was rond 1810.
Het een en ander op een rijtje gezet, komen
73