De watertoren van Heerenveen ,Hoe schoon verheft zich Heerenveen met zijn hoge gebouwen, torens, molens en ge boomte boven riet en waterspiegel, els en berk", schreef in het laatst van de vorige eeuw de schrijver-uitgever Jacob Hepkema op zijn rondwandelingen door en om Hee renveen. Hepkema heeft de vlecke, ont staan in de zestiende eeuw uit de turfgraverij en nu een levendige stad met meer dan 25.000 inwoners, meer van dergelijk cu rieuze waarnemingen nagelaten. Zijn be schrijvingen van de schoonheid van plaats en omgeving zijn meesterlijk. Van zijn wandelingen is later een boekje verschenen, waarin de schrijver-journalist vooral oog toont voor het schilderachtige. In de meestal dichterlijke ontboezemingen wordt ook het silhouet van de plaats geroemd, versierd naar Heerenveen in deze pastorale tijd nog was, met talloze molens. Ook Potter kwam op zijn rondwandelingen door Nederland tot de conclusie dat Heerenveen uitzonderlijk fraai was en met recht draagster van de bijnaam „Friesche Haagje", een pseudo niem overigens, dat de plaats niet zozeer ontleende aan voorname deftigheid, maar wel aan het feit dat de Oranjes onder rook van de vlecke - in Oranjewoud - hun zo merresidentie hadden. Meer dan 80 jaar later is het beeld wel ver anderd en spreken liefhebbers van het oude stedeschoon al van een rijk sloopverleden. De geringe zorg, die men Heerenveen ver wijt voor zijn architectuur-historische mo numenten, kreeg onlangs nieuw voedsel met het besluit om de watertoren af te bre ken. In de argumenten tegen de sloop van dit uit 1915 stammende bouwwerk, werd ook het toch wel boeiende silhouet ge noemd, door Hepkema al geprezen, maar later in niet geringe mate vervuild door drie hoge woontorens. De onmenselijke maat van de plompe flats geeft Heerenveen het 54 In de discussie rond de Heerenveense watertoren is ook de silhouetfunctie sterk benadrukt als één van de argumen ten voor behoud van het markante bouwwerk. De foto werd genomen van uit de richting Oranjewoud. Rechts op de foto de beide spitsen van de rooms katholieke kerk, links vallen drie, hoge woontorens op door hun lelijkheid, foto: Leeuwarder Courant De oude watertoren van Heerenveen, ingevolge een met algemene stemmen genomen raadsbesluit, voorbestemd om te worden gesloopt, foto: Leeuwarder Courant schijn-effect van grootstedigheid. Niemand overigens, die daaraan nog het motief ont leent om te zeggen dan de beslissing uit de jaren zestig een goeie is geweest. Het be sluit tot de bouw is sociaal misschien te verdedigen (de plaats kende een sterke wo ningnood en kreeg op de bouw van de voor- gefabriceerde woningen een extra contin gent) landschappelijk is er veel verknoeid. Over het behoud van de watertoren is de laatste jaren in bestuurlijke kring nogal ge tobd. Lang bleef de illusie bestaan dat Hee renveen zijn oude, vertrouwde blikvanger niet kwijt hoefde. Een valse indruk overi gens, gevoed door incidentele uitspraken van leden van het college van B. W. Zij bleken hun liefdesverklaringen later finan cieel niet hard te kunnen maken. In deze periode van bestuurlijke twijfel hebben B. W. een sterk appél vanuit de gemeen schap erg gemist. Het college heeft dat ook wel uitgésproken. Steun van de inwoners bleef uit, er ontstonden geen spontane acties en zelfs in de ingezonden-stukken-rubrie ken van de provinciale dagbladen bleef het opmerkelijk stil. Op een trieste namiddag afgelopen herfst nam de raad het onthutsende besluit om het markante bouwwerk te slopen. Erg lang is er niet over gediscussieerd. Het werd een „contre coeur"-beslissing - de stille sym pathie, die er voor het zo typerende herken ningsymbool bestond, verloor het in de fi nanciële afweging. Veel andere facetten zijn die middag ongenoemd gebleven. In de discussie overheerste het financiële argu ment, naar B. W. hadden berekend drie

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 1978 | | pagina 27