onder redactie van J. E. v.d. Wielen
orde, samengeperst in nog geen 90 bldz.;
een hele prestatie, vooral als men mede in
aanmerking neemt, dat ook nog een vrij
groot aantal illustraties het boekje siert. Eén
hoofdstukje werd gewijd aan drie bekende
romanschrijvers: Herman de Man, Jo van
Dorp-Ypma en J. W. Oom, allen uit de
beschreven streek afkomstig en die menig
boek daar hebben gesitueerd. Uitg.Boe
kencentrum; Triangelreeks; geïll. 15,90.
Door Holland met de trekschuit. In de 18e
eeuw leefde er in Den Haag een kunste
naarsfamilie: La Fargue, bestaande uit vier
broers en een zuster. Zij werkten vooral in
hun woonplaats en van hun kunstzinnige
arbeid is gelukkig vrij veel bewaard geble
ven. Menige tekening of gravure van de La
Fargues kan men in boeken, die de geschie
denis van Den Haag beschrijven, aantref
fen. Dat is niet te verwonderen, want hun
werk was in het algemeen zeer gedetailleerd
en dus voor de topografische kennis van de
18e eeuw tot op de dag van heden van grote
betekenis. De bekendste is Paulus Consta-
tijn, uit artistiek oogpunt waarschijnlijk wel
de allerbeste. Maar de broers mochten er
ook zijn. Maria Margaretha ging wat roman
tischer te werk, haar prenten zijn erg char
mant, maar door deze stijltrant topografisch
misschien iets minder betrouwbaar. John
Sillevis schreef over de La Fargues een
korte studie, voorafgaand aan een groot aan
tal reproducties van het vijftal kunstzinnige
Hagenaars, die niet alleen in Den Haag
werkten maar ook in omliggende plaatsen
en in Amsterdam. Bij het bekijken van de
prenten kan men het alleen maar in hoge
mate betreuren, dat er zoveel stedeschoon in
de 19e en 20e eeuw verloren is gegaan. Een
prachtige uitgave van Uitgeverij Westers,
Utrecht, Canaletto Alpen a.d. Rijn, in sa
menwerking met de Vereniging van Haagse
Museumvrienden.
Zoeterwoude 700jaar. Dit is een van tekst
voorzien album, dat als ondertitel kreeg:
een familieportret. Het vertelt in woord en
beeld van de geschiedenis van dit in de
omgeving van Leiden liggende dorp. Het
valt niet te ontkennen, dat het een album is,
grotendeels gewijd aan Zoeterwoudse fami
lies met name in voorbije jaren, maar in die
context komen we toch ook heel wat archi
tectonisch erfgoed en landschapsschoon
tegen. Als.zodanig voornamelijk een pren-
teboek voor de inwoners van Zoeterwoude,
een beeldverhaal, dat ons ook confronteert
met veel wat verloren is gegaan als offer aan
het verkeer bijv. Het boek kon voor een niet
onaanzienlijk deel tot stand komen dank zij
medewerki ng van de inwoners van het dorp,
die in eigen foto-albums zijn gaan snuffe
len. Het album is niet in de handel; eigenlijk
jammer.
Met de kuierstok langs de molens. Er zijn
van die onderwerpen van historie en monu
mentenzorg, die telkens weer een auteur
weten te boeien. Er is veel over molens
geschreven, maar A. Bicker Caarten, die
eerder zijn „Molenspiegel" publiceerde,
heeft nu een aantal artikelen over molens,
eerder van zijn hand verschenen, gebundeld
na ze eerst bijgewerkt, aangevuld of her
schreven te hebben. Het zijn zeer lezens
waardige opstellen, die het alleszins waard
waren een langer leven te krijgen dan krant
en tijdschrift kunnen waarborgen. Bijzonder
aardig is het hoofdstuk over volksnamen
van poldermolens, zoals De Slokop, De
Waterdief, De Slikpot, De Aalvisser, enz.
Fraai geïllustreerd. Uitg.: Europese Bibli
otheek, Zaltbommel; 45,-.
Hollands tegeltableau in blauw, met de af
beelding van een hoge ronde stenen stel
lingmolen. Tweede helft 18e eeuw. De rand-
tegels zijn van latere tijd. Gevelsteen en
windvaan: ,,De Hollandsche Tuyn" met
vrijheidsbloed.
Illustratie in ,,Met de kuierstok langs de
molens"
Foto: Rijksmuseum, Amsterdam.