Fibula-prijs 1978
Natuurmonumen
ten Nederland
Geen station bij Amsterdams
Museumplein?
5É
Piet Hein kelders. Hierover is door het ge
meentebestuur nog geen beslissing geno
men. Om verdere achteruitgang door lek
kage en vernielingen te voorkomen heeft het
architektenbureau G. de Klerk een plan op
gesteld tot herstel van de brandschade. Dit
omvat o.m. herbouw van de daken. Hier
voor is subsidiesteun van het rijk en de ge
meente toegezegd. De stichting moet echter
kunnen beschikken over een werkkapitaal,
dat alleen uit giften bijeen te brengen is.
Bijdragen op postgiro I5379 en rekening
54.02.80.127 bij de A.B.N. Vijzelstraat,
Amsterdam. Het werk, dat nu onderhanden
is genomen, wordt uitgevoerd door de Hol-
landsche Beton Maatschappij.
De Nederlandse Jeugdbond ter bestudering
van de geschiedenis heeft de inzending
opengesteld voor mededinging naar de
Fibula-prijs 1978. Deze prijs wordt uitge
loofd ter bekroning van een oorspronkelijke
en onuitgegeven studie in de Nederlandse
taal van een auteur beneden 35 jaar, die een
onderwerp op het gebied van de Neder
landse geschiedenis in ruimste zin des
woords behandelt op een voor de belangstel
lende leek, in het bijzonder voor jonge men
sen, bevattelijke wijze.
De eerste prijs bedraagt 1.500,-, de
tweede 500,-. Inzending vóór 15 decem
ber 1978 bij de secretaris van de jury, post
bus 268, Haarlem, bij wie ook nadere inlich
tingen over de voorwaarden tot deelneming
kunnen worden ingewonnen.
Na een voorzitterschap van 17 jaar heeft mr.
H. W. Bloemers deze functie bij de Vereni
ging tot behoud van Natuurmonumenten in
Nederland neergelegd. Zijn opvolger is
prof. dr. J. G. ten Houten te Wageningen.
Tijdens het voorzitterschap van mr. Bloe
mers is het ledental van Natuurmonumenten
gegroeid van 31.000 tot 250.000! Een toe
neming waarop de Bond Heemschut wel
een beetje jaloers is. Het door Natuurmo
numenten beheerde natuurterrein is in de
zelfde periode in oppervlakte toegenomen
van 16.800 ha tot 33.000 ha. In totaal heeft
Natuurmonumenten thans ruim 150 terrei
nen in beheer.
Bij het aftreden van mr. Bloemers is een
boek verschenen onder de titel „Natuurmo
numenten in Nederland", waarin ter inlei
ding de geschiedenis van de vereniging
wordt beschreven.
Verder bevat het boek korte artikelen over
ca. dertig objecten van Natuurmonumen
ten. De keuze van onderwerpen is zodanig,
dat heel Nederland als 't ware wordt behan
deld. Er staan prachtige foto's (deels in
kleuren) in. Uitg.: Luitingh, Laren N.H.;
32,90; voor leden van de vereniging
25,90.
De speciale adviescommissie voor de
Schiphollijn heeft zich, volgens berichten in
de dagbladen, unaniem uitgesproken tegen
een eindstation bij het Museumplein.
De commissie geeft hiermee gevolg aan de
oproep van de zgn. Schiphollijn-groep, die
al enige tijd pleit voor doortrekking van de
Schiphollijn naar het Centraal Station via de
reeds bestaande ringdijk. De afwijzende
houding van deze commissie is gebaseerd
op de vrees, dat het station de leefbaarheid
van grote delen van de stad in gevaar zou
brengen.
De Bond Heemschut, die zich geschaard
heeft bij alle groeperingen, die zich al ge
ruime tijd verzetten tegen het eindstation
van de Schiphollijn bij het Museumplein, is
uiteraard verheugd over het standpunt van
de bijzondere commissie.
De ontwikkeling in deze aangelegenheid
gaat trouwens toch al in de goede richting.
De Monumentenraad heeft de minister van
CRM nl. geadviseerd het Museumplein en
omgeving tot beschermd stadsgezicht te
verklaren.
Zover is de toen nog fungerende minister
van CRM (mr. Van Doom) nog niet gegaan,
maar wel heeft hij B. en W. van Amsterdam
een brief geschreven, waarin hij als zijn
mening te kennen geeft, dat het aantal be
schermde panden op en rond het Museum
plein zal moeten worden uitgebreid.
Het zóu o.i. de voorkeur verdienen het Mu
seumplein en omgeving wèl tot beschermd
stadsgezicht te verklaren, omdat een derge
lijke maatregel mede er toe zou kunnen lei
den dat het eindstation van de Schiphollijn
niet ter plekke zal worden gebouwd.
Planologisch en architectonisch is het Mu
seumplein van zo ongeëvenaard karakter,
dat de bond Heemschut van oordeel is, dat
het plein niet als „rest-ruimte" mag worden
gebruikt. Zo'n gebruik was de houten
school, die men op de foto in het midden
ziet, maar die inmiddels is afgebroken.
v.d.W.
Het Museumplein in Amsterdam, waarvan
de bijzondere commissie van de gemeente
raad vindt, dat het niet moet worden aange
tast door de bouw van het eindstation van de
Schiphollijn.
Foto: Maarten Brinkgreve, Amsterdam.
-t-f
-G-f»
15