Monumenten en monumentenzorg in de Sovjet-Uriie Bijgaand artikel ontvingen we van een Nederlander, die enige tijd in Moskou is werkzaam geweest. Van hem zijn ook de hierbij behorende foto's, waarvan de kwaliteit iets heeft geleden omdat ze oorspronke lijk in kleur waren. In een volgend nummer nog een arti kel over historische monumenten in de Sovjet-Unie; een joumalistiek- toeristische beschouwing. Red. Heemschut Historische monumenten in Moskou zijn te verdelen in vier groepen: het gouvememen- tale, het kerkelijke, het burgerlijke en het volkse monument. Het kerkelijke monu ment, dat in Moskou zéér rijkelijk verte genwoordigd is, heeft door de eeuwen heen symbool gestaan voor Rusland's devote en religieuze kunstzinnige expressie. De prachtige fresco's in de O.L.V. van Smo- lensk (Het Nieuw Maagdenklooster), de i konen uit de scholen van Novgorod en Pskov in de O.L.V. van Kazan (Kolomens- koje) en in de Maria Hemelvaart kathedraal te Zagorsk (70 km. buiten Moskou) zijn klassieke voorbeelden van Rusland's kunst historische bezit, die zijn vermaardheid te danken heeft aan de stimulerende werking, die van de kerkenbouw uitging in vorige eeuwen. Qua stijl zijn de kerkelijke monumenten te onderscheiden in twee hoofdgroepenOp de eerste plaats de kerken van de zgn. Mos- kou-barok periode. Deze stijl is een Russi sche variant op de Italiaanse barok: de toren in barokstijl, het middenschip lokale bouw stijl en de koepel wederom in barokstijl. Daarnaast de Russisch-byzantijnse bouw stijl. De kerk met de vijf gouden, of zilveren uien, rijkelijk voorzien van kokochinki *)en een klokken-toren in zelfde stijl. De gouvemementale monumenten zijn voornamelijk in een neo-klassieke stijl, die qua vormgeving een ambtelijke en bureau cratische indruk maakt. Deze stijl heeft weinig mogelijkheden open gelaten voor speelse variaties, zoals wij dat bij het kerke lijk monument zien. Voorbeelden van zo'n stijl zijn o.a. het Arsenaal (1736) en het gebouw van de ministerraad (1788) beide binnen de omwalling van het Kremlin. De burgerlijke monumenten zijn voorname lijk de zgn. hötel-particulier, waarvan sommige in neo-klassieke stijl, andere in Jugendstil. Deze woonhuizen werden voor namelijk door bojaren en kooplieden ge bouwd en bewoond. In de omgeving van de „groene ring" (Sadovaïa) zijn talrijke van deze huizen te vinden. Het volkse monument, rijkelijk voorzien van huiselijke kunstnijverheid, openbaart zich in de lieflijke houten datsja's; het is een bedreigd monument in Moskou. Als gevolg van de steeds toenemende stadsuitbreidin gen, worden oude stadswijken volledig met de buldozer weggevaagd en daarmee de datsja's. Ze zijn aan de kozijnen en topgevel rijkelijk voorzien van houtsnijwerk en met hun kleurige beschilderingen vormen zij een fleurig geheel binnen de stedelijke bebou wing. Ommekeer Het Russische monument is als gevolg van wisselende politieke denkbeelden menig maal het slachtoffer geworden van al te ach teloos denkende politici. „Het verleden leeft voort in het monument" was beslist geen parool in het vaandel van ideologisch geschoolde cultuur-hoeders. Er heeft zich echter door de jaren heen een ommekeer voor gedaan, waarbij aan het monument wederom een cultuur-historische waarde werd toegekend. Pokrovski sobor 1561) V- op het Rode Plein Tv in Moskouvoorbeeld van een goed on derhouden monument kakochniki zijn bogen, die zo gegroe peerd zijn, dat de buitenmuren langzaam in een dak overgaan. De naam is afkom stig van de Russische hoofddoek, die destijds door de Russische vrouwen werd gedragen. 207

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 1977 | | pagina 30