CektQv\\_ jsra, iiqn AMe>i£:ï?fow.
L.
Situatietekening (III)
oe<"><-pte.ip> a'ctow c.i
v. cos>Li.l^\W ceel
scVvas\ i:boo 10,-^.^7
WijT lé.S-1000^ N_G. l-l AOT-TTH J-IOfo
STIC-
MQ
schetste (nieuwe) situatie een spie-vormig
stuk grond worden toegevoegd aan de ooste
lijke kant van het metro-station. Dat is dui
delijk op de perspectief-tekening (II) te
zien. Ook op de situatietekening III is deze
driehoekige landaanwinst te zien.
Een en ander betekent, dat het oude Koffie
huis 23 m naar voren en 15 m. naar links
(gerekend van de oude plek) verplaatst
wordt. Het grote wateroppervlak wordt
daardoor wel verkleind, maar o.i. is deze
verkleining beslist aanvaardbaar. De grote
winstpunten, die met de nieuw geschetste
situatie behaald worden, zijn evident; en dus
het verlies aan wateroppervlak wel waard.
Nog een aspect is het eerder genoemde
tweede resultaat: het wezensvreemde ele
ment van verticaal transport bij het metro-
203
station (lift) komt vrij en kan vrij blijven van
het Koffiehuis met zijn karakteristieke ar
chitectuur, zodat hiervoor bij het ter plaatse
iets hoger liggende metro-dak een eigen
tijdse architectonische oplossing gevonden
kan worden."
De heer Prins vervolgde: „We geloven, dat
we dan een goede combinatie kunnen krij
gen van de twee architectuur-uitingen. Het
bovengrondse deel van het metro-station is
vanuit deze visie zeer goed te bestemmen
voor een deel van de noodzakelijke nieuwe
service-ruimte van het Gem. Vervoerbe
drijf."
In dit verband wees de heer Prins er op, dat
op deze plek, volgens het programma van
eisen van de gemeente Amsterdam, drie
functies moeten worden ondergebracht: 1
de V.V.V., 2. het Gem. Vervoerbedrijf en
last but not least 3. het Koffiehuis.
„Wat het Gem. Vervoerbedrijf betreft, stel
len we ons zeker niet op het standpunt, dat
we nu al pasklare oplossingen hebben.
Want daarover moet nu juist worden gepraat
en met name over de vraag of het Gem.
Vervoerbedrijf in het Koffiehuis geheel,
gedeeltelijk of helemaal niet moet wordt
ondergebracht, en of de V.V.V. over een
groot stuk of een kleiner stuk moet beschik
ken (op tekening II het linkse torentje van
het Koffiehuis)."
„Het is echter duidelijk, dat inde geschetste
situatie straks op de steiger van het Noord-
Zuid-Hollands Koffiehuis weer een kopje
koffie kan worden gedronken."
v.d.W.