Perspectief tekening (II)
(beginpunt) van de
metro een hoger gelegen
hal was ontworpen, die, overigens nog
steeds onder de grond, een directe verbin
ding geeft met het Centraal Station: een
prachtige combinatie van metrotunnel en
aansluiting op de bestaande luifel van het
C.S. (tekening I). Op de metro-tekeningen
kan je ook heel goed de bovenkanten van het
caisson reconstrueren. Dat is daarom zo be
langrijk omdat een ieder zich nog duidelijk
zal herinneren, dat de steiger van het Kof
fiehuis vlak boven het water lag; ongeveer
één meter. Nu geeft het caisson aan de kant
van het water een paar uitkepingen. En dat
is voor ons aanleiding geweest om het Kof
fiehuis gedeeltelijk op het caisson te situ
eren. Hiermee worden twee resultaten be
reikt:
1door het gedeeltelijk in elkaar schuiven
van beide gebouwen (caisson en Koffie
huis) kan het water oppervlak zo groot mo
gelijk blijven en
2. zijn de lift, die uit het metro-station komt
èn de ontluchtings- of transportgaten in het
dak van een zo totaal andere wereld dat het
Koffiehuis van deze bebouwing vrij moet
blijven.
Met deze situering zijn enige interessante
mogelijkheden geopend:
1op de tekeningen van het metro-stations
gebouw hebben de ontwerpers zich een
uitgang gedacht aan het open havenfront.
Deze uitgang kan nu prachtig aansluiten op
de eikenhouten trap, die zich in het Koffie
huis bevond. Want onder deze trap kan nu
een tweede trap worden ontworpen, die een
directe verbinding geeft van de steiger naar
de metro-stationshal;
2kan dezelfde open haven-uitgang via een
looproute aansluiten op de bestaande grote
trappen van de wal naar de steiger, zodat
men zonder enige hindernis ook direct op
het drie meter hoger liggende straatniveau
kan komen, of andersom.
3. Het grote probleem van de gemeente is
het feit, dat door het drukke tram- en bus-
verkeer het stationsplein al lang veel te klein
is geworden. Nu kan met de hiervoor ge-
CENTRAAl - STATION
I 1 l' I
^■iq^^/of kot .eoofb fovo.
d«. 1 -I o
STICHTING TOT HET BEHOUD VAN HET N. Z. HOLLANDS KOFFIEHUIS
202