N.Z.Hollands Koffiehuis op oude plaats
I
Het N.Z. Hollands Koffiehuis moet op de oude plaats terugkomen, of, voor zoveel nodig,
op vrijwel dezelfde plaats.
Dat is het credo van de voorzitter van de Stichting tot herbouw van het Koffiehuis, de heer
G. K. J. M. Hamm, lid van het dagelijks bestuur van de Bond Heemschut.
Van dit beginsel uit, heeft de jonge stichting zich van het begin af aan opgesteld: het sj
Koffiehuis weer aan het oostelijk deel van het Open Havenfront.
Met de adviseur van de stichting, architect
G. Prins, ook lid van het D.Bvan de Bond
Heemschut, hebben we over de jongste
ontwikkelingen een gesprek gehad. Daarbij
was ook mevr. J. Bierenbroodspot, Tech
nisch adviseur van Heemschut aanwezig.
Kort nadat de stichting was opgericht heb
ben vertegenwoordigers van het bestuur een
gesprek gehad met de Amsterdamse wet
houder De Cloe; we hebben dat al in ons
tijdschrift gemeld, maar voor het volgende
is het o.i. goed de feiten nog even op een
rijtje te zetten. De wethouder zei bij die
gelegenheid: „als jullie een oplossing we
ten, dan dient die wel gebaseerd te zijn op de
gegevens van het metro-project".
De heer Prins: „Er is indertijd steeds ge-
Tekening (I)
zegd, dat het open havenfront
volledig zou terugkeren.
Hiervan uitgaande
heb ik, inderdaad
op basis van de
beschikbare
gegevens, 4
een schets gemaakt. Deze schets is
voor B. en W. aanleiding geweest om, op
voorstel van de heer De Cloe, de stichting
een halfjaar de tijd te geven de schets(en) uit
te werken tot een reëel plan voor de gemeen
teraad, die dan zijn definitieve beslissing
kan nemen.
Om tot een definitief plan te komen zal eerst
tot een akkoord gekomen moeten worden
met de Welstandscommissie en de Dienst
Stadsontwikkeling. Dit in verband met de
voorgenomen herindeling van het Stations
plein. Er wordt daarom ook ten behoeve van
de uitwerking van de schetsen samenge-
sproken met de onderscheidene gemeente
lijke diensten."
Het plan
Hoe heeft de stichting zich nu de nieuwe
situatie voor het Koffiehuis gedacht? Aan
de hand van een aantal reeds door de heer
Prins vervaardigde schetsen vertelt deze,
dat, toen hij de tekeningen van het metro
station bekeek, onder de indruk was van de
aanpak voor het stationsgebouw van de me
tro.
„Het viel me op, dat boven het eindpunt
STATIONSPLEIN
lil!
DB
201