een klein juweel geworden; intiem en be koorlijk. De betimmering van de wanden dateert uit de tweede helft van de 18e eeuw en sluit aan op een schoorsteen-omlijsting in rood geaderd marmer (rouge royal) uit een verloren gegaan Marot-ensemble. Boven de schoorsteen is nu een gefigureerd paneel met muziekinstrumenten geplaatst, dat mo gelijk uit het stadhouderlijk kwartier afkom stig is. De zoldering ontstond bij de ver bouwing van 1882. De Admiraliteitskamer De Admiraliteitskamer is het vierde monu mentale vertrek, dat grondig is gerestau reerd. Het is thans ingericht als werkkamer voorde minister-president. Voor een beschrijving van het kabinet van de minister-president laten we de heer Gou- deau weer aan het woord. Van de oorspron kelijke indeling bleef bij de verbouwing in het laatste kwart van de vorige eeuw niets anders gespaard dan de schoorsteen van de oude Admiraliteitskamer. Het is een werk van hoge kwaliteit en van historisch belang. De schoorsteenomlijsting heeft een krach tige opbouw. Hierop is het schilderij ge plaatst, dat de gehele boezem in beslag neemt. Alle attributen op dit schilderij heb ben - men zou kunnen zeggen: natuurlijk - betrekking op de zeevaart. Centraal in het schilderij is een marinestuk gevat in een cartouche. Van de twee schilders is slechts één naam bekend, die van AlewijnSiers. Op de voorgrond van het schilderij ter rechter zijde een statenjacht van de admiraliteitscol- legiën, saluutschoten afvurend bij het ver trek van een volgetuigd fregat. Het staten jacht is een karakteristiek Hollands schip met een platte spiegel, waaronder een zgn. aangehangen roer. Het heeft zijzwaarden en is getuigd met staand gaffeltuig, het gaffel grootzeil stagfok, kluiver en ratopzeil. Het wereldwijde wordt goed geïllustreerd door het bericht over de recente vondst van een 17e eeuws Hollands scheepswrak nabij het eiland Porto Santo. Op de gravure van Daniël Marot merkwaar dig genoeg geen enkel verlichtingsoma- ment voor; wel op de prent die J. F. Philips in 1738 van de zaal maakte. Daar zijn wand- luchters afgebeeld met één kaars, geplaatst op pilasters, evenals op beide schouwenZe zijn van eenvoudig model, dat van Marot afkomstig zou kunnen zijn. De laatste wand- verlichting dateerde uit de restauratie-pe riode 1880-1882. Nu zijn wandluchters 199 De Trêveszaal na de restauratie, maar luch ters en meubilair ontbreken nog Foto: Hanneke Kortlandt, Zeist. ontworpen naar motieven van Marot. We vermelden deze en andere details om duidelijk te laten uitkomen hoeveel studie aan de recente restauratie is voorafgegaan. Voor de historisch georiënteerde heer Gou- deau een kolfje naar zijn hand. In het algemeen is bij de restauratie van de vier zalen teruggegrepen naar het oorspron kelijke, behalve daar waar oude aspecten niet meer te achterhalen vielen. De aanpas sing is evenwel met grote zorgvuldigheid en smaak geschied, waarbij intussen wel reke ning moest worden gehouden met de te genwoordige bewoner van het historische complex: de minister-president. Dit brengt ons op een facet, dat degeen, die het complex van vóór de jongste restauratie kent, misschien enige verbazing zal bezor gen. Het ministerie van Waterstaat had zijn (hoofd-)ingang naast de middenpoort. Die ingang is bij de recente restauratie bewaard gebleven, maar dient niet als toegang voor het kabinet van de minister-president. In de lange gevel van het complex, die overgaat in die van de Eerste Kamer, trof men ook vóór 1969 een poortje aan. Dat poortje nu - eens het „aspoortje" genoemd, omdat daardoor het afval naar buiten werd ge bracht - kreeg later wel een naam, nl. Czaar Peter-poortje, volgens de heer Goudeau naar een idee van wijlen Jhr. Van Nispen tot Pannerden. Czaar Peter-poortje Via dit poortje heeft de „Keizer van de Moskovieten" in 1717een zgn. geheim aan de Staten gebracht. Dat was ter gelegenheid van een Russische missie aan Holland om er oorlogsschepen te bestellen. De tsaar zou niet hebben willen weten, dat hij zich in dit gezelschap bevond en zou zich daarom als secretaris aan de missie hebben toegevoegd. Het verhaal gaat zelfs, dat de tsaar door burgemeester Witsen van Amsterdam werd binnengesmokkeld. Het poortje dankte aan dit bezoek zijn later maar weer in de verge telheid geraakte historische naam, die men het nu heeft teruggegeven. Het was vóór de recente restauratie nauwelijks meer dan een deurtje, dat helemaal niet opviel. Het heeft nu een bijzonder accent gekregenomdat dit poortje nu de toegang verschaft tot het Ka binet van de minister-presidenten het minis terie van Algemene Zaken. Bij het nieuwe ontwerp voor deze ingang is niet van een 19e eeuwse premisse uitgegaan, als zou een stijl-imitatie zijn nagestreefd. Boven het poortje is een plastiek aangebracht, ge maakt door de Amsterdamse beeldhouwer Gerard Höweler. Men meende juist een jonge beeldhouwer te moeten uitkiezen om een stukje beeldhouwkunst van nu te krij gen. In de uitvoering van zijn opdracht is Höweler vrijgelaten. Naar zijn zeggen drukt het plastiek geen bepaalde gedachte uit.

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 1977 | | pagina 22