Wapenschild in de Trêveszaal Foto: Hanneke Kortlandt, Zeist (tegen een achtergrond met een episode uit de slag bij Nieuwpoort), prins Hendrik (tegen een achtergrond met een verbeelding van het beleg van 's-Hertogenbosch) en als schoorsteenstuk van de oostelijke wand: prins Willem III (de koning-stadhouder). Deze schilderijen zijn van de hand van de naar Holland uitgeweken Franse schilder Jean Henri Brandon. De entree Alvorens we ons nu naar de Statenzaal en de overige historische vertrekken begeven, kijken we eerst naar de entree tot de ruimten op de eerste verdieping. Met entree hebben we dan in de eerste plaats de „oude" toe gang op het oog, links van de middenpoort van het Binnenhof. Wie de situatie van vóór 1969 nog voor ogen staat (de periode van het ministerie van Waterstaat) zal hier wel wat veranderd vinden, ofschoon minder in vorm als wel in kleur. Hoofdtrap, galerij en portaal (beide op de eerste verdieping) ver tonen een duidelijk barokke ruimtelijke ontwikkeling in de benadering van het hoofdmonument: de audiëntiezaal (Trêves zaal) Een screen met rijk snijwerk en ajour gaat vooraf aan de eigenlijke en vrijwel identieke omlijsting van de deuren van de zaal. De linker wand heeft zijn oorspronke lijke symetrische, 17e eeuwse indeling be houden: een paneelbetimmering tussen eenvoudige pilasters met spiegelpaneel. De galerij en het portaal werden tegelijk met de betimmeringen van de Statenzaal omstreeks 1880 ontdaan van alle verf en naar het re- naissance-ideaal van die tijd in bruin op gepoetst eikenhout" uitgevoerd. Terwijl de structuur van de trap - nu de XlXeeeuwse- behouden bleef, is daarvoor de oude verf kleur (Marot-groen) gekozen. Indertijd bleek Marot de beide langswanden van het portaal te hebben opgenomen in zijn ontwerp toen hij de voornaamste doorgan gen vernieuwde: een belangwekkend detail van de uiteengenomen constructie bracht dit bij de jongste restauratie aan het licht. Door dit fragment kennen we de gele kleur die het portaal vóór 1697 moet hebben gehad. Van Marot bleven sporen van rood en goud zichtbaar. Het plafond uit 1880 is nu behou den gebleven. De galerij dateert in zijn tegenwoordige vorm uit de in 1912-1913 voortgezette en voltooide grote verbouwing. De verdreven trap, opkomende uit de entreehal en de open ballustrade zijn toen ontstaan, een vereen voudigde copie van de Marot-deuren werd bij die verbouwing geplaatst voor de weer geopende wand naar de vertrekjes boven de middenpoort. De Statenzaal In tegenstelling tot wat vele bezoekers onge twijfeld tot nu toe hebben gedacht, was de fraaie Trêveszaal niet de vergaderzaal van de Staten van Holland. De Trêveszaal diende als audiëntie-ruimte. De Statenzaal diende tot vergaderzaal. Oude beschrijvin gen gaven een heel wat rijker beeld van het langwerpige vertrek dan dat van de ingrij pende en slecht gerestaureerde sombere zaal, die in 1969 werd aangetroffen. De Guide van 1785 informeerde de heer Gou- deau goed over de wijze waarop de Staten zaal eertijds was ingericht. Midden in de ruimte stond een tafel met een gedrapeerd kleed. Hieromheen stonden de fauteuil van de president en de stoelen van de leden. Op de rug van de fauteuil was het Statenwapen geborduurd, bij elke stoel van de leden het wapen van een provincie. De zetel van de stadhouder was een grote fauteuil, voorzien van verguldsel en be kleed met velours in karmozijnrode kleuren met gouddraad bestikt. Het moet, aldus de heer Goudeau een lichte, zonnige ruimte zijn geweest, want in 1785 werd uitwijk gezocht in de Trêveszaal: „mais depuis quelques anneés les Etats Gêneraux s'y as- semblent pendant 1'été, cette Salie étant moins exposée au Soleil que 1'autre Wandtapijten verbeelden de „Historie van de Koninginne Cleopatra"; niet zo vreemd want sculptures, de Romeins-Egyptische vorstin voorstellende, stonden ook in enige Hollandse paleistuinen. In de 17e eeuwse schilderkunst ontstond een aantal schilde rijen met als thema Antonius en Cleopatra, waarbij vooral de zgn. parel-scêne werd uit gebeeld. De doeken van beide schouwen en in het plafond zijn geschilderd door Jacques Par- mentier, het omlijstende ornament vermoe delijk door Etienne Benoït, van wie ook veel lofwerk wordt aangetroffen in de Trêves zaal. In de Statenzaal twee portretten: prins Willem IV, geschilderd door Aved, ca. 1751, en prins Willem V, geschilderd door Ziesenis. Voor de bespanning van de wan den was bij de recente restauratie de keuze van trijp of velours aantrekkelijk; idem voor de Blauwe Zaal en de kamer van de Admira liteit. De eerste wevers, die dit mechanische pool weefsel kort na 1685 in ons land intro duceerden, waren Hugenoten. Het nieuwe materiaal voor de wand bespanning is ook thans bij een Nederlands bedrijf uitgevoerd; alweer een staaltje van vakmanschap. De Blauwe kamer De Blauwe kamer, naast de Trêveszaal aan de vijverzijde, is in gerestaureerde toestand 198

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 1977 | | pagina 21