i
Heemschut in actie
Oosterbeek
Maarssen
Hasselt
Kanaal door
Zuid-Beveland
Koetshuis. Het voormalige koetshuis van
„Hartenstein" in de gemeente Oosterbeek
werd met sloop bedreigd. Heemschut heeft
hiertegen bij B. en W. bezwaren naar voren
gebracht. Het gaat om een uit de 19e eeuw
daterend pand met een elegante, gotise-
rende architectuur met zonder twijfel esthe
tische waardeNu hoe langer hoe meer aan
dacht en waardering komt voor de bouw
kunst van de onderhavige periode, verdient
het volgens Heemschut aanbeveling dit
soort panden op uiterst voorzichtige wijze te
benaderen. Sloop zou geschieden ten be
hoeve van parkeergelegenheid, maar onze
bond is van oordeel, dat daaraan in de om
geving, waarin het Airbome museum, geen
directe behoefte bestaat. Eenheid van
koetshuis en hoofdgebouw zou volgens ons
benadrukt kunnen worden indien het koets
huis onderdeel van het museum zou wor
den. Inmiddels bereikte ons het bericht, dat
de monumentenraad het koetshuis op de
voorlopige monumentenlijst heeft ge
plaatst.
Het Koetshuis van het landgoed Hartenstein
in Oosterbeek: nu beschermd.
Foto: G. J. de Maret Tak.
Fietspad. Ongeacht onze indertijd inge
diende bezwaren heeft de gemeenteraad van
Maarssen het bestemmingsplan „Vechtoe
ver-Noord" vastgesteld. Heemschut blijft
intussen van oordeel, dat de in het plan
voorziene aanleg van een drie meter breed
fietspad langs de Amsterdamse Straatweg
ongewenst is, gezien de grote cultuur-histo
rische waarde van het landschap. Als dit
fietspad de gemeentegrens gaat overschrij
den zal bovendien de toegang tot kasteel
„Nijenrode" geheel worden gewijzigd en
dit ten koste van de unieke beplanting van
het park. Om deze redenen heeft onze bond
zich tot Ged. Staten van Utrecht gewend
met het verzoek het bestemmingsplan niet
goed te keuren.
Bestemmingsplan. Heemschut heeft tegen
nog een bestemmingsplan bezwaar aange
tekend, nl. tegen dat betreffende herziening
industrieterrein in de kern van Hasselt. In
ons juni-nummer gewaagden we van onze
bezwaren tegen dit plan, omdat het de mo
gelijkheid openlaat tot uitbreiding van het
silo-complex, hetgeen schade zou doen aan
het stadsgezicht. Nu de gemeenteraad geen
gehoor heeft willen geven aan onze bezwa
ren, heeft Heemschut zich tot Ged. Staten
van Overijssel gewend met het verzoek om
goedkeuring aan het plan te onthouden. Om
cultuur-historische en stedebouwkundige
redenen is herziening van het plan, volgens
onze bond, ongewenst.
De verschillende tracé's voor dit kanaal
ontworpen hebben op niet alle de instem
ming van Heemschut. Onze voorkeur gaat
uit naar het tracé, dat het minste ruimtebe
slag vergt.
Mocht dit tracé niet doorgaan, dan geeft
Heemschut de voorkeur aan het tracé waar
bij sloop van drie zeer waardevolle boerde
rijen, waarvan er nb. twee beschermd zijn,
niet nodig zal zijn. In deze geest heeft
Heemschut aan de Raad van de Waterstaat
geschreven
187