Positief geluid uit Amersfoort Tenslotte noemde de heer Jessurun het te recht, dat een groot deel van het initiatief voor stadsvernieuwing in handen is gelegd van de gemeentebesturen. Het is overigens noodzakelijk en mogelijk dat de burgerij be trokken wordt en blijft bij de stadsvernieu wing. Dat betekent, dat een goede voorlich ting gegeven moet worden over wat wel en wat niet mogelijk is. Dat betekent, dat de betrokken overheden goed op elkaar afge stemde regelingen moeten hanteren. Dat be tekent, dat commerciële belangen, op zich zelf volstrekt verantwoord, duidelijk zicht baar gemaakt moeten worden. Dat bete kent, dat ambtenaren en ontwerpers niet vandaag verloochenen wat zij gisteren als het grootste ideaal propageerden. Niet drammen Dat betekent ook, dat de meerderheid reke- Wanneer men bladerend in oude Heemschut-nummers leest over het wqJ en wee van de stad Amersfoort, dan komt de gemeente er wat het monumentenbeleid be treft bijzonder slecht af. In 1959 werd het 700-jarig bestaan van de stad op grootse wijze gevierd, maar uit niets is in de daarop volgende jaren gebleken dat de stad deze hoogbejaarde leeftijd inderdaad ook respec teerde. Twee dieptepunten in het beleid zijn ge weest het dempen van de buitensingel voor het aanleggen van de Stadsring en het slo pen van enkele muurhuizen ten behoeve van een C&A gebouw aan de Langestraat. Vooral over dit laatste is in het bijzonder van de kant van Heemschut vergeefs protest aangetekend. Om de aanblik vanuit de Muurhuizen intact te laten heeft men aan deze zijde van het gebouw de zijgevel van een van de gesloopte muurhuizen gespaard, zodat deze als camouflage voor het C&A gebouw kon dienen. Het C&A gebouw ning houdt met het belang van de minder heid. Dat betekent, dat de minderheid niet moet drammen. Dat betekent, dat het parti culier initiatief zijn kansen moet blijven be houden. Met goede wil van alle betrokke nen, een goed instrumentarium, oprecht vakmanschap, een goede benadering van de historische en maatschappelijke essenties van de nederzetting, voldoende financiële middelen en een bestuurlijk beleid, dat meer getuigt van visie dan van angst voor kritiek, is behoud van de historische structuren in het kader van stadsvernieuwing zeer wel mogelijk, zo ongeveer besloot de heer Jes surun zijn voordracht, waarin hij, zoals men heeft gezien de puntjes duidelijk op de i's heeft gezet. v.d.W. steekt echter wél nog een heel stuk boven de dakgoot van het oude pand uit, zodat het effect vergeleken kan worden met iemand die een middeleeuws pak aanheeft dat veel te krap zit. Laat ik echter niet teveel het verleden opha len, maar liever eens kijken hoe de zaken er nu voorstaan. Een uiterst positief bericht is dat de gemeente er bij het Rijk (dat wil zeggen bij CRM en VRO) op heeft aange drongen dat de binnenstad tot .beschermd stadsgezicht" verklaard wordt. Amersfoort's binnenstad geeft allesbehalve een ongeschonden stadsbeeld te zien. De muurhuizen zijn weliswaar grotendeels in tact, maar voor het overige staan de monu menten her en der verspreid, vaak tussen zeer ontsierende winkels, garages en derge lijke in. Nee, mijns inziens is het belangrijk ste argument voor het „beschermd" verkla ren van de binnenstad het feit dat de platte grond nog vrijwel geheel ongeschonden is. De oudste singels, de West-, Zuid- en We verssingel en het Zand, kan men nog hele maal rondwandelen. Ook aan de binnen zijde van wat eens de stadsmuur was en wat later de muurhuizen zijn geworden, is de wandeling langs de hele cirkel nog moge lijk. Binnen de singels zijn het vooral de pleinen die de stad zo aantrekkelijk maken: het O.L.- Vrouwekerkhof met de toren (in de plaatselijke mond de „Lange Jan"), de Hof met de St. Joriskerk, de Groenmarkt en de Appelmarkt. Wat mij echter bijzonder stoort is dat voor de muurhuizen geen parkeerverbod geldt. De breedte van de straat is zeer beperkt (ca. 5,5 mm), waardoor de talrijk geparkeerde auto's verhoudingsgewijs erg opvallend zijn. Op foto 1 is duidelijk te zien hoe het glimmende blik een vrij uitzicht op enkele muurhuizen met het beroemde Secretaris huis en de Dieventoren wegneemt. Zou men alle verkeer zonder meer verbieden, dan wordt de straat wellicht een museum, maar ik geloof dat indien bijvoorbeeld alleen be zorgend verkeer toegelaten zou worden, het aspekt van bedrijvigheid gewaarborgd blijft. Hoewel elders eindelijk langzaam het besef doordringt om de auto een mindere mate van prioriteit te geven, is men in Amersfoort nog niet zo ver gevorderd. In Heemschut 1975, pag. 100 werd melding gemaakt van enkele drastische doorbraken en verbredingen, o.a. het doortrekken van de Stationsstraat, waardoor het verkeer via de aansluitende Molenstraat gemakkelijk de binnenstad kon bereiken. Het bruggetje over de Westsingel zou dan verbreed moe ten worden. Ook waren er kwalijke plannen ten aanzien van de Herenstraat en de Nieuwstraat en voor de omgeving van de Koppelpoort. Behalve het doortrekken van de Stationsstraat zijn al deze plannen óf af geketst óf op de lange baan geschoven, om redenen van financiële aard, zo werd mij door de gemeente medegedeeld. Hoewel de reden er minder toe doet, had ik toch liever gehoord dat men deze beslissingen geno men had om het autoverkeer in het centrum niet verder te willen stimuleren. isgs. Nieuwbouw in de muurhuizen bij de S—m Breesiraat. gezien vanaf de Weststngel.

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 1977 | | pagina 22