Artikel 61 De beslotenheid van de advisering wordt meer en meer als onplezierig ervaren, zowel door het publiek als door de leden van de welstandscommissie. Het zoeken naar wijziging hierin heeft op verschillende plaatsen geleid tot experimen ten. Een voorbeeld is Loenen aan de Vecht. Het strikte welstandstoezicht, de beoorde ling van bouwplannen, is door de gemeente Loenen aan de Vecht opgedragen aan de Provinciale Utrechtse Welstands Commis sie. Voorde welstand van stad en dorp zijn ech ter meer zaken van belang dan alleen de beoordeling van bouwplannen. Men denke bij voorbeeld aan straatmeubilair, beplan tingen, bestratingen en verlichting. De gemeenteraad van Loenen heeft over eenkomstig de mogelijkheden van artikel 61 uit de Gemeentewet een commissie inge steld die is samengesteld uit leden van de gemeenteraad èn uit andere inwoners van de gemeente. Volgens de speciale verordening heeft deze commissie tot taak het college van B W gevraagd èn ongevraagd te adviseren met betrekking tot de instandhouding van mo numenten en dorpsgezichten en de bevor dering van de schoonheid daarvan; de aan leg en het onderhoud van openbare plant soenen, de zorg voor het instand houden van houtopstanden en de zorg voor groenvoor zieningen in het algemeen; de esthetische aspekten van openbare straatverlichtings plannen en de zorg voor de milieuhygiëne. Bovendien is de commissie belast met de uitvoering van de plaatselijke kapverorde- ning en de uitvoering van de zorg voor het uiterlijk aanzien van de gemeente, zoals vastgelegd in de plaatselijke algemene poli tie-verordening. Onder dit laatste valt bij voorbeeld de uitvoering van de richtlijnen met betrekking tot de reclame. Al met al is dat nogal wat. De commissie gaat ook grondig te werk. Bij verlichtings plannen worden zowel de paal, het model van het ornament, de lichtsterkte en de on derlinge plaatsing in de beschouwing be trokken en bovendien wordt één en ander bezien in verhouding tot beplantingsplan nen, in het bijzonder voor wat betreft bo men. Aanvragen voor het kappen van bomen worden door de commissie na bezoek ter plaatse beoordeeld; in daarvoor in aanmer king komende gevallen wordt een herbe- plantingsplicht opgelegd en bepaalt de commissie de soort van de nieuw te planten bomen. Deze mede uit inwoners gekozen commis sie heeft een goede plaatselijke bekendheid in twee opzichten: haar leden zijn bekend bij de burgerij en de leden kennen hun werkge bied goed. Bovendien vergadert de com missie in het openbaar. Openbaar De behoefte aan openheid en openbaarheid leidde in Haarlem tot een herziening van de verordening, waardoor de plaatselijke wel standscommissie tegenwoordig in het openbaar vergadert. Deze openbaarheid heeft als nadeel dat aan belanghebbenden, de aanvrager, maar meer nog de ontwerper, schade berokkend zou kunnen worden bij het publiekelijk uitspre ken van kritiek als advies op een bouwplan. In verband daarmee heeft de gewijzigde I- ,i f Haarlemse verordening de mogelijkheid open gelaten, dat belanghebbenden be zwaar kunnen maken tegen openbare be handeling. Eén van de ervaringen, na enige tijd open baarvergaderen, is, dat men moet overstap pen op een voor het publiek begrijpelijker taalgebruik. Bij de oordeelsvorming laat de Haarlemse commissie zich leiden door een aantal nieuwe toetsingsnormen, namelijk: de bouwmassa in de stedebouwkundige structuur; de architektonische invoeging in het stadsbeeld; de plattegronden; de architektonische kwaliteiten; de materialen en de duurzaamheid ervan Monumentenzorg De handhaving van het karakter van oude stads- en dorpskernen is in menig opzicht een probleem. Betreft het bovendien een gebied van hoge historische waarde, dan voelt niet alleen de plaatselijke bevolking zich erbij betrokken, maar spreekt het wel en wee van zo'n gebied het hele land aan. Monumentenzorg heeft het conserveren van bestaande architektuur tot taak. Welstands toezicht richt zich op het scheppen van nieuwe architektuur; het welstandstoezicht is hierdoor veel meer een welstandszorg. Zodra de betrokken ministers een gebied tot beschermd stads- of dorpsgezicht aanwij zen, heeft het gemeentebestuur de plicht binnen één jaar voor dit gebied een bestem mingsplan vast te stellen. De welstandsadvisering in een beschermd stads- of dorpsgezicht kent enige bijzonder heden. De inpassing in bestaande gevel- wanden maakt extra zorg voor vormgeving van gevelbekroningen, nokrichtingen, par- celleringen, dakhellingen, dakhoogten en bouwmaterialen noodzakelijk. Met betrekking tot de ligging en afmeting van ruimten van gebouwen, welke om historisch-esthetische motieven moeten aansluiten bij het karakter van bestaande bebouwing, kunnen speciale eisen worden gesteld. Bovendien kan vrijstelling verkre gen worden van tal van technische bepalin gen welke voor andere gebouwen gelden. P. W. A. Overdiep. Losser 1976. Welstand in het land schap? 93

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 1977 | | pagina 26