Wat doen we ermee? Er zijn in ons land vier stichtingen actief doende kerkgebouwen te behouden, in Groningen, Friesland, Gelderland en Hol land. Let wel, dit behoud richt zich niet op de kerken als zodanig, maar op de kerkge bouwen. De vier stichtingen zijn nog maar betrekkelijk kort werkzaam; die in Gronin gen (de oudste) sinds 1969. Alle vier zijn ze eigenaresse van een aantal kerkgebouwen; 'Friesland heeft er 16, Groningen 21, Gel derland nog maar een enkel, doch over een aantal kerken is men in onderhandeling. Voor zover onze opgave strekt heeft Hol land nog geen kerkgebouwen in eigendom. Naar schatting telt ons land zo'n 3800 ker ken, waarvan 2237 gebouwen beschermd zijn en 437 gedeeltelijk beschermd. Ongeveer 160 kerkgebouwen hebben tegenwoordig een andere dan een kerkelijke functie. Opvallend groot is het aantal van dergelijke kerkgebouwen in Amsterdam; welgeteld zestien en daarbij zijn dan nog niet begrepen de synagoge-gebouwen. Die hebben trouwens in ons land een ander ver haal te vertellen, zoals we aanstonds zullen zien. Met acht kerkgebouwen die niet meer als zodanig fungeren neemt Maastricht een „goede" tweede plaats in de lange, trieste lijst. 's-Hertogenbosch met vijf springt er eveneens uit. Het totale aantal kerken, dat in feite aan de godsdienst is onttrokken is overigens veel groter, maar een aantal, zoals kloosterka pellen, schuilkerken e.d. zijn niet in onze lijst opgenomen. Merkwaardig is, dat het aantal kerkgebou wen, dat na 1940 werd gesloopt, betrekke lijk klein is. Overigens spant ook hier Am sterdam de kroon met vijf gesloopte kerk gebouwen. Nieuwe bestemming Architect Kramer heeft in zijn artikel in Plan aandacht geschonken aan de vraag, welke bestemming er aan een leeggekomen kerk gebouw dient te worden gegeven. Duidelijk wees hij bepaalde bestemmingen af. Som mige nieuwe bestemmingen geven intussen de indruk, dat de oorspronkelijke eigenaren - de kerkbesturen - zich niet 'altijd veel aantrokken van de nieuwe bestemming, zoals in Bunnik waar een r.k. kerk garage werd, of in Geulle waar in een r.k. kerk een ijzerverwerkend bedrijf werd gevestigd. De Petruskerk in Leiden werd deels brand weerkazerne! In Schipluiden werd een ge- ref. kerk garage en een r.k. kerk een opslag- 48 plaats voor papier. In Woudsend werd de geref. kerk een horecabedrijf. Toegegeven moet worden, dat vele gebou wen, die oorspronkelijk als kerk dienden, na gesloten te zijn, wel een zinvolle be stemming hebben gekregen, vooral in het culturele vlak, bijv. als concert- of muziek- ruimte, als bibliotheek, archief en mu seum. Verder dienen verscheidene van de afgedankte kerken doeleinden in het sociale vlak. Al is er dan veel verdwenen of heeft menig kerkgebouw een andere functie gekregen, de hiervoor genoemde stichtingen doen bij zonder nuttig werk om - bij leegloop - ker ken als (monumentaal) gebouw te behou den. Het is echter lang niet altijd gemakke lijk er een goede bestemming voor te vin den. Terzijde dienen we overigens öok mel ding te maken van het bijzonder nuttige werk van de Monumentenwacht, thans vrijwel over ons gehele land gespreid. Synagogen We schreven het hiervoor: de synagogen hebben een ander verhaal te vertellen. Er behoeft hier nauwelijks aan te worden her innerd, dat gedurende de Tweede Wereld oorlog het overgrote deel van het Joodse bevolkingsdeel is „afgevoerd" en niet is weergekeerd. Vooral in de provincie heeft dit drama zo grote gaten geslagen, dat er van enig kerkelijk leven in provincie-plaatsen, waarvóór 1940 een bloeiend joods religieus leven was, geen sprake meer is. De synago gen, voor zover niet tijdens de oorlog ver nield, zijn lege hulzen geworden en hebben deels een nieuwe bestemming gekregen. In enkele gevallen wisselde de Joodse ere dienst vooreen christelijke; in andere geval len kregen die synagoge-gebouwen een cul turele bestemming. In één geval, nl. in Den Haag kreeg de moderne synagoge in het Bezuidenhoutkwartier (vlak vóór de oorlog in gebruik genomen en wonderlijk genoeg bij het beruchte bombardement in het voor jaar van 1945 van deze stadswijk gespaard gebleven! - de bestemming als bioscoop. Binnen de Haagse joodse gemeenschap deed zich nog een merkwaardig feit voor. De meer dan 150 jaar oude synagoge in de Wagenstraat werd in 1976 verlaten en de Goede Vrijdagkerk aan de Bezuidenhout- seweg (na de oorlog gebouwd!) dient nu als synagoge. Den Haag zorgde voor nog een derde ontwikkeling: de voormalige Portu gese synagoge aan de Princessegracht (een juweel uit de 17e eeuw en beschermd mo nument) werd in gebruik genomen door de Lib. Joodse gemeente na een piëteitvolle restauratie. Met het synagoge-complex aan het Jonas Daniël Meyerplein en de Nieuwe Amstel- straat in Amsterdam (twee grote synagogen uit 1670-'71 en 1750-'52, twee kleine uit 1686 en 1777-'78) is wat de toekomstplan nen betreft, lang gesold. De toestand van de gebouwen is er daardoor niet beter op ge worden. Geleidelijk is men echter gaan res taureren en zo kon er enige tijd geleden al eens een tentoonstelling worden gehouden. Een plan om er oefenruimte voor de Toneel school van te maken, ging niet door om begrijpelijke bezwaren van Joodse zijde. Tenslotte kwam er een uitstekend plan voor de dag. Het uit historisch en architectonisch waardevolle complex krijgt het Joods Histo risch Museum, thans in het Waaggebouw op de Nieuwmarkt, te herbergen. Met J. F. van Agt zijn we het volkomen eens, dat dit een zinvolle bestemming is. Een inventaris leert hoe de vernietiging van het overgrote deel van de Joodse bevolking van ons land, ertoe heeft geleid, dat een aanzienlijk aantal synagogen een andere be stemming heeft gekregen, veelal na restau ratie met aanpassing aan de nieuwe functie. Van Agt noemt er totaal 47, gelegen in alle delen van het land, zowel in Appingedam als in Borculo, Eysden, Middelburg, Lo- chem en Zierikzee. De nieuwe bestemmingen, die deze oude synagogen hebben gekregen, is in vele ge vallen nog triester dan die van door de chris telijke eredienst verlaten kerkgebouwen. Maar: Bourtange's synagoge kreeg een mu seale bestemming, die van Schoonhoven werd Edelambachtshuis, in Nieuwe Schans werd de synagoge aula van een begrafenis onderneming, maar in Breda werd de ere dienst verwisseld voor èen dependance van een chocoladefabriek. Verscheidene syna gogen zijn tot pakhuis gedegradeerd. Overi gens moet worden toegegeven, dat men bij de inrichting voor de nieuwe bestemming vaak bijzonder piëteitvol tewerk is gegaan. Dat geldt bijv. voor Delft, waarde synagoge nu voor muziekuitvoeringen dienst doet. v.d.W.

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 1977 | | pagina 20