leegstaand, werd in 1586 als beurs in ge bruik genomen tot in 1611 het door Hen- drick de Keyser gebouwde beursgebouw op de Dam gereed was. Deze beurs werd alleen op de werkdagen gehouden en 's zondags diende het gebouw als kerk. Het heeft dus jarenlang een religieuze èn een profane functie gekend. De kapel van het Sint Pieter Gasthuis, even eens te Amsterdam, werd vanaf 1583 vlees hal, evenals de vlak daarbij gelegen kapel van het Margarethenklooster. Een ander voorbeeld van dubbele functie biedt een schilderij in de Oostzijdekerk te Zaandam. Hierop is te zien hoe na de grote overstroming op 5 februari 1825 mens en dier hun toevlucht zochten in de kerk. (Hier komt Kramer oitot een wat oppervlakkige beoordeling; in tijden van nood werden ker ken en andere grote gebouwen vaak voor het tijdelijk onderbrengen van mens en dier ge bruikt. Dit verschijnsel kan men zelfs tot in onze tijd waarnemen. Maar hier heeft de dubbelfunctie dan, naar onze mening, geen doel). Eerbied en vandalisme Het christelijk kerkgebouw in zijn oor spronkelijke vorm is de vergaderzaal van de gelovige gemeente, die het Woord Gods hoort en verenigd is in de eredienst, gebed en bediening van de sacramenten. In het begin was daarvoor elke binnenruimte ge schikt als die maar niet als onheilig werd ervaren: heidense tempels, bad- en sportge bouwen, theaters kwamen niet in aanmer king. Juist door dit selectieproces, voorkeur en afkeer jegens bepaalde vormen, heeft de voor de christelijke eredienst gekozen bin nenruimte een eigen karakter aangenomen, tesamen met de ontwikkeling in de vormen van liturgie. De liturgie heeft de vergader zaal in een gewijde ruimte veranderd en tot sacrale architectuur gemaakt, geladen met heel eigen betekenissen die voor de gelo vige onderdeel van de verkondiging zijn. Veranderingen aan het kerkgebouw hangen samen met veranderingen in de liturgie. Deze wordt beurtelings ingewikkeld en eenvoudig, rijk en sober, ondergaat accent verschuivingen. De functies die het gebouw moet verrichten, veranderen bijgevolg ook. Hoe meer bedienaren van woord en sacra ment, hoe meer altaren, grafmonumenten, broederschappen en devoties, hoe meer uit breidingen met transepten, zijbeuken, ka pellen, ingangen, vensters. Het is een eeu wenlang voortdurend proces, waarin het gebouw meegroeide en zelfs geheel kon veranderen. Zuiveringen vereenvoudiging, zijn vaak niet te beschouwen als verniel zucht, doch ingegeven door de religieuze praktijken. De 16e eeuwse beeldenstormen hadden niet tot doel het oude en geliefde kerkgebouw zelf te verwoesten. 46 De voormalige R.K. Kerk O.L.Vr. Altijddu rende Bijstand te Eindhoven; nu speelruim te. En: ijs kwam in de plaats van de hostie. Nieuwe beeldenstorm In de jaren vijftig en zestig van onze eeuw woedde een nieuwe beeldenstorm. Ditmaal niet vanuit het calvinisme maar vanuit het rooms- katholicisme^ dat opruiming hield onder de relicten van ingeslapen devoties en niet meer begrepen heiligenbeelden. Zui vering en vereenvoudiging van de liturgie waren de motieven. Soms verdwenen de kerkgebouwen zelf ook, omdat zij aan die verandering niet meer aangepast konden worden. Zo dacht men althans. Op soms geen honderd meter afstand werden nieuwe bouwwerken neergezet. Maar helemaal af scheid nemen van het oude gebouw deed men niet; een mooie hardstenen vloer of een altaarstuk mocht mee (Gerwen, Bergeijk e.a.). Rigoureuze veranderingen vinden nu nog plaats. In de Grote Kerk in Leeuwarden werd onlangs nog een gaaf grafveld met driehonderd graven en voorzien van een unieke zerkenvloer door een bulldozer vol ledig omgeploegd terwille van een vloer verwarming. De zerken zijn keurig terugge bracht, dat wel, en het gebruik van het ge bouw zal (hopelijk) optimaal worden, maar toch zal de gigantische investering in de toekomst andere financiële offers vragen. De hoge stookkosten zijn er een van. De exploitatie zal wel nooit rond te krijgen zijn. Ook in 's Hertogenbosch wordt gesproken over de aanleg van een vloerverwarming in de Sint-Janskathedraal. Perfectionisten dat we zijn; moet nu een zo gigantisch gebouw op kamertemperatuur worden gebracht? DeElleboogkerk te Amersfoort werd archi tectenbureau. Het architectonische inte rieur bleef behouden.

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 1977 | | pagina 18