\J tijds de reine krachtbronnen voor de indus trie. Poorten in de ommuring gaven toegang tot de stad, maar-en dat was heel wijs-achter die poorten werden grote pleinen als wa genparken geprojecteerd, thans nog bekend als o.m. Haarlemmerplein, Leidseplein en Weesperplein. Het as verkeer binnen de wal len is toen al verboden geweest met uitzon dering van dat, wat ontheffing had van de stadsregering. Men denke aan de dokters koetsjes. De sleperswagens ontstonden. Deze waren ook meestal aan de pleinen gestationeerd. De slepers veroorzaakten geen noodlottige trillingen, die de funderingen der huizen belaagden. Overigens, het zware vervoer had niet per as, maar te water plaats. Am sterdams bijna onoverkomelijke problemen onstonden dan ook eerst in de 19de eeuw, met de overgang van het waterverkeer op het asvervoer. Opmerkelijk is wel, dat men blijkbaar ver geten was, dat de stad binnen haar veste al in de 17de eeuw duidelijke verkeersvoor- schriften hanteerde. Dit leidde toenmaals niet enkel tot ordelijkheid in het verkeer, maar ook in het parkeren. Zo lezen wij in de keuren voor het slepersgilde bijvoorbeeld, dat zij met name genoemde straten slechts in één richting mochten inrijden. Wie van de Dam naar de Varkenssluis wilde, moest door de Pijlsteeg rijden, omgekeerd diende men de Halsteeg (nu Damstraat) te nemen. Het is één uit tientallen voorbeelden van verkeersvoorschriften, die men 2 a 3 eeu wen geleden als noodzakelijk erkende en die men later, toen het verkeer tientallen malen groter, zwaarder en gevaarlijker was ge worden, te vaak verzuimde weer, beter aan gepast, in te voeren. De huidige vestingstad De beslotenheid en veiligheid die aanvanke lijk, in de middeleeuwen, de ommuring aan de burger bood, werd tegen het eind van de vorige eeuw een omknelling, een insnoe ring van de stadsbedrijvigheid genoemd. Merkwaardig is, dat in onze tijd van her leefde belangstelling voor oud en antiek, voor monumenten en stadssfeer - mede door maatregelen zoals wegomleggingen en betere parkeervoorzieningen - de aantrek kelijkheid van de vestingstad weer toe neemt, zowel voor bewoning als voor het toerisme. Aan de ingang van de veste Woudrichem staat een bord met de trotse aanduiding „Stad van Historische Monu menten". Schaalvergrotende bouw, hoogbouw, trad in het voetspoor van de grondspeculatie, verhullend ook wel project-ontwikkeling genoemd, in steden, en zelfs in dorpen in Nederland op; soms ontaardend in status symbolen. Het Naarland binnen de vestingstad Den Briel Gave wallen van de sterke vestingstad Hulst Het Muiderslot binnen de pas opnieuw ge trokken wallen 43

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 1977 | | pagina 15