I
r
4.
H
beien. Het is één en al uit- en samenvoeging
van weggedeelten, in- en uitvoegstroken,
met wat aan palen, borden en wat er al
bijhoort. De minister van Verkeeren Water
staat mag dan zeggen: „bij het aanbrengen
van verlichting wordt bovendien de estheti
sche adviseur van rijkswaterstaat ingescha
keld". Wat doet deze? Adviseert hij bij de
keuze van armatuur? Adviseurs, ook buiten
het ambtelijke apparaat zijn broodnodig,'
opdat een kruising in polders, duinen, bos
sen, heuvelgebieden niet hetzelfde mono
tone verstedelijkingspatroon vertoont.
Vooral het polderland is zo uiterst kwets
baar! Auto's hebben hun eigen licht, waar
aan het oog van de bestuurder is aangepast.
Wat nodig is, is een vereniging van „Vrien
den van de Nederlandse Wegen" om niet
tégen, maar méé te werken met hen die tot
dusver de vormgeving geheel in eigen hand
hebben. Bij deze - het zij nogmaals gezegd
- voortreffelijke wegenbouwers in techni
sche zin, is trouwens meer twijfel gewekt.
Bij de befaamde energiecrisis bleek dat do
ven van belangrijke percentages lampen de
veiligheid niet verminderde. Ook de lijnver-
lichting, met masten op grote afstanden en
tussenhangende lampen, is stelling een po
ging tot esthetische verbetering. Een bond
genoot is ook de noodzaak tot energiebespa
ring geworden. Als het éne departement pa
gina's grote advertenties plaatst om tot zui
nigheid aan te dringenzal het psychologisch
effect van tienduizenden brandende lampen
ten plattelande, 's nachts, daarop niet gun
stig werken. Het werk van een ander depar
tement. En dan de kosten nog! Het plaatsen
van een „mast" is een kwestie van ca.
3.000,-. Het onderhoud en energiever
bruik ruim 200,- per jaar. Eén lamp al
leen kostte in 1976:
elektriciteit
lampkosten
arbeidskosten
(cursus weg-
1976)
en
105,-
73,-
14-
192,-
straatverlichting 1975-
Een rekensom wat de tienduizenden licht
masten ons kosten, zal de Heemschutter
geen moeite kosten. De gulle hand hier en
de schriele houding van de overheid waar
het ónze monumenten betreft, dat te ver
werken kost meer moeite.
Er is meer.
Het stroomlijnen van het verkeer heeft
a.h.w. het erosie-effect van de waterlopen
in berggebieden. Door de ontstane snel
heidsopvoering komt de congestie in de be
nedenloop. In het verkeer de filevorming.
Mede hierdoor veroorzaakt. Neem ergens
een bottle-neck weg en er openbaart zich
weer één verderop. Voor spitsverkeer is na
tuurlijk geen 100% oplossing te vinden.
Er is meer.
Wie met grote snelheid naar optimaal ver
lichte kruispunten gevoerd wordt, ziet zich
plots geconfronteerd met talloze verkeersin
formaties. Verschillend van kleur. Ver
schillend van vorm, grootte, hoogte,
waarbij de witte verf een steeds grotere rol
krijgt toebedeeld.
Wie ter plaatse thuis is, gaat sneller rijden.
Wie er onbekend is, wordt onzeker. Beide
rijders zijn derhalve geen veiliger rijders.
Wie weer vanuit het lichtvlak in het duister
verder ijlt, weet dat voor het oog weer ge
wend is aan alleen het licht van eigen auto,
hij een gevarenzone van vele tientallen me
ters passeert. Nee, té weinigen hebben té
grote invloed op het veranderend gezicht
van ons land.
Een tegenkracht ontbreekt.
Geen ,,Oudenrijn"-ideaal, dat doorsijpelt
tot in de verste hoeken. Bekijkt kritisch uw
omgeving. Stelt u zich de vraag „waar
om?" Als gewoon weggebruiker, want daar
gaat het om. Weeg vóór- en nadelen tegen
elkaar af en meet het verlies van land-
schapsschoon. Een onomkeerbaar proces.
Doe er wat aan. Schrijf uw stem verwante
vertegenwoordigers in het parlement, de
provinciale Staten en gemeenteraad.
J. J. Schilstra,
lid provinciale staten van Noord-Holland
Een rustige duinvoetweg werd bij
Egmond-Binnen omgeleid. Ruim 100 licht
masten en 70 verkeersborden waren daar
o.a. voor nodig
13