I r 4. H beien. Het is één en al uit- en samenvoeging van weggedeelten, in- en uitvoegstroken, met wat aan palen, borden en wat er al bijhoort. De minister van Verkeeren Water staat mag dan zeggen: „bij het aanbrengen van verlichting wordt bovendien de estheti sche adviseur van rijkswaterstaat ingescha keld". Wat doet deze? Adviseert hij bij de keuze van armatuur? Adviseurs, ook buiten het ambtelijke apparaat zijn broodnodig,' opdat een kruising in polders, duinen, bos sen, heuvelgebieden niet hetzelfde mono tone verstedelijkingspatroon vertoont. Vooral het polderland is zo uiterst kwets baar! Auto's hebben hun eigen licht, waar aan het oog van de bestuurder is aangepast. Wat nodig is, is een vereniging van „Vrien den van de Nederlandse Wegen" om niet tégen, maar méé te werken met hen die tot dusver de vormgeving geheel in eigen hand hebben. Bij deze - het zij nogmaals gezegd - voortreffelijke wegenbouwers in techni sche zin, is trouwens meer twijfel gewekt. Bij de befaamde energiecrisis bleek dat do ven van belangrijke percentages lampen de veiligheid niet verminderde. Ook de lijnver- lichting, met masten op grote afstanden en tussenhangende lampen, is stelling een po ging tot esthetische verbetering. Een bond genoot is ook de noodzaak tot energiebespa ring geworden. Als het éne departement pa gina's grote advertenties plaatst om tot zui nigheid aan te dringenzal het psychologisch effect van tienduizenden brandende lampen ten plattelande, 's nachts, daarop niet gun stig werken. Het werk van een ander depar tement. En dan de kosten nog! Het plaatsen van een „mast" is een kwestie van ca. 3.000,-. Het onderhoud en energiever bruik ruim 200,- per jaar. Eén lamp al leen kostte in 1976: elektriciteit lampkosten arbeidskosten (cursus weg- 1976) en 105,- 73,- 14- 192,- straatverlichting 1975- Een rekensom wat de tienduizenden licht masten ons kosten, zal de Heemschutter geen moeite kosten. De gulle hand hier en de schriele houding van de overheid waar het ónze monumenten betreft, dat te ver werken kost meer moeite. Er is meer. Het stroomlijnen van het verkeer heeft a.h.w. het erosie-effect van de waterlopen in berggebieden. Door de ontstane snel heidsopvoering komt de congestie in de be nedenloop. In het verkeer de filevorming. Mede hierdoor veroorzaakt. Neem ergens een bottle-neck weg en er openbaart zich weer één verderop. Voor spitsverkeer is na tuurlijk geen 100% oplossing te vinden. Er is meer. Wie met grote snelheid naar optimaal ver lichte kruispunten gevoerd wordt, ziet zich plots geconfronteerd met talloze verkeersin formaties. Verschillend van kleur. Ver schillend van vorm, grootte, hoogte, waarbij de witte verf een steeds grotere rol krijgt toebedeeld. Wie ter plaatse thuis is, gaat sneller rijden. Wie er onbekend is, wordt onzeker. Beide rijders zijn derhalve geen veiliger rijders. Wie weer vanuit het lichtvlak in het duister verder ijlt, weet dat voor het oog weer ge wend is aan alleen het licht van eigen auto, hij een gevarenzone van vele tientallen me ters passeert. Nee, té weinigen hebben té grote invloed op het veranderend gezicht van ons land. Een tegenkracht ontbreekt. Geen ,,Oudenrijn"-ideaal, dat doorsijpelt tot in de verste hoeken. Bekijkt kritisch uw omgeving. Stelt u zich de vraag „waar om?" Als gewoon weggebruiker, want daar gaat het om. Weeg vóór- en nadelen tegen elkaar af en meet het verlies van land- schapsschoon. Een onomkeerbaar proces. Doe er wat aan. Schrijf uw stem verwante vertegenwoordigers in het parlement, de provinciale Staten en gemeenteraad. J. J. Schilstra, lid provinciale staten van Noord-Holland Een rustige duinvoetweg werd bij Egmond-Binnen omgeleid. Ruim 100 licht masten en 70 verkeersborden waren daar o.a. voor nodig 13

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 1977 | | pagina 21