£-/
•-J2? -
I/H^ p**,-**'.- :t" --2*«rwé*-♦♦«"•Nt-it
JCir
2) Zo zag Anton van den Wijngaarde tussen
1548 en 1558 Den Bosch. De Sint Jan was
toen nog getooid met een houten middento
ren die een hoogte van 137 m had. Deze
toren brandde in 1584 door blikseminslag
af, met als gevolg grote schade voor de
kerk. De sporen ervan worden bij de in gang
zijnde restauratie van de middenkoepel,
waarmee het dwarspunt van de kerk later is
afgedekt, duidelijk teruggevonden.
3) Steigers in de kathedraal, als onderdeel
van het herstel van de fraaie middenkoepel.
4 en 5) De spits van de bestaande, 74 m
hoge westtoren van de kerk vöör de restau
ratie en de spits na het herstel waarbij op de
oude vorm is teruggegrepen.
v rwrwv*,
tA#sflff 4 t ff i fgt t
vliegen eraf bij de Sint Jan. Dat geldt zowel
voor de kerk als de torenArchitect Teering:
„Het is overigens niet alleen de minder
goede kwaliteit van de Udelfanger die een
rol speelt, problemen zijn er ook met de
Franse kalksteen".
Die kalksteen blijkt erg gevoelig te zijn voor
luchtverontreiniging. De architect: „De
koolmonoxyde uit het verkeer, met stof en
vuil, tast de steen ook aan en trekt er laagjes
van los, maar de grootste boosdoener is de
atmosferische verontreiniging die zich uit in
een veel groter zuurgehalte in het regenwa
ter dan vroeger. Toen wij in 1962, na het
herstel van daken en goten, met de restaura
tie van de natuursteen begonnen, kozen wij
nog voor de Franse kalksteen maar drie jaar
later zijn we ermee gestopt: de steen was
niet tegen de verontreiniging bestand".
9