£-/ •-J2? - I/H^ p**,-**'.- :t" --2*«rwé*-♦♦«"•Nt-it JCir 2) Zo zag Anton van den Wijngaarde tussen 1548 en 1558 Den Bosch. De Sint Jan was toen nog getooid met een houten middento ren die een hoogte van 137 m had. Deze toren brandde in 1584 door blikseminslag af, met als gevolg grote schade voor de kerk. De sporen ervan worden bij de in gang zijnde restauratie van de middenkoepel, waarmee het dwarspunt van de kerk later is afgedekt, duidelijk teruggevonden. 3) Steigers in de kathedraal, als onderdeel van het herstel van de fraaie middenkoepel. 4 en 5) De spits van de bestaande, 74 m hoge westtoren van de kerk vöör de restau ratie en de spits na het herstel waarbij op de oude vorm is teruggegrepen. v rwrwv*, tA#sflff 4 t ff i fgt t vliegen eraf bij de Sint Jan. Dat geldt zowel voor de kerk als de torenArchitect Teering: „Het is overigens niet alleen de minder goede kwaliteit van de Udelfanger die een rol speelt, problemen zijn er ook met de Franse kalksteen". Die kalksteen blijkt erg gevoelig te zijn voor luchtverontreiniging. De architect: „De koolmonoxyde uit het verkeer, met stof en vuil, tast de steen ook aan en trekt er laagjes van los, maar de grootste boosdoener is de atmosferische verontreiniging die zich uit in een veel groter zuurgehalte in het regenwa ter dan vroeger. Toen wij in 1962, na het herstel van daken en goten, met de restaura tie van de natuursteen begonnen, kozen wij nog voor de Franse kalksteen maar drie jaar later zijn we ermee gestopt: de steen was niet tegen de verontreiniging bestand". 9

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 1977 | | pagina 17