Brug
Op zijn restauratieschets gaf Royaards de
volgende toelichting:
1Het kwam mij voor, dat het karakter van
het slot om een brug vraagt van een meer
simpele en rankere houtconstructie dan de
bestaande.
2. Typerend voor het huis is, dat het uit
eenvalt in twee door de poort en de binnen
plaats gescheiden delen, die op de begane
grond geen communicatie met elkaar heb
ben en uit hun aard reeds aanleiding geven
tot verschillend gebruik.
3. De meest representatieve ruimten be
vinden zich in het deel ten zuiden van de
poort, nl. de „sael" (de voormalige prinse
lijke kapel), waarbij zich aan de westzijde
de twee vertrekken aansluiten, die destijds
,,'t Koningskwartier" vormden, en aan de
oostzijde de ruimte, die zich - met deuren
naar de „sael", naar de grote ronde toren
kamer en naar een aan de poort grenzend en
hiermede communicatie hebbend vertrek -
bij uitstek tot gebruik als „hall" leent. Een
trap, die van hieruit naar de verdieping
leidt, vormt in mijn plan een directe, interne
verbinding, die voorheen ontbrak".
Royaards geeft dan verder enige aanwijzin
gen voor het gedeelte van het huis ten
noorden van de poort om te besluiten met de
volgende opmerking: Aan de binnenplaats
Romantisch kleinood
Van Asbeck heeft, zoals hiervoor opge
merkt, de restauratie naar de plannen van
Royaards, op enkele wijzigingen na, uitge
voerd. Vandaar, dat de situatie, zoals
Royaards die zo'n twintig jaar geleden aan
trof, zij 't in enigszins vervallen toestand,
en zoals hij die - gelijk hier weergegeven
heeft beschreven - bij de recente situatie
grotendeels is aangehouden.
In 1972 werd tussen de Koningin en het
Kabinet overeenstemming bereikt over de
bestemming van de onderscheidene palei
zen. Zo werd paleis „Het Loo" rijksmu
seum en eigendom van de Staat. „Het Oude
Loo" was al staatseigendom. Als nog dit
jaar de restauratie geheel voltooid zal zijn,
wordt de Koningin er huurster van. Het is de
bedoeling, dat het ca. 20 ha. grote parkge
deelte om het kasteel, evenals de binnen
plaats, gedurende een deel van het jaar voor
het publiek te bezichtigen zal zijn; dit zal
echter niet het geval zijn met het interieur.
Maar ook, als men niet direct in het privé-
park zal mogen komen, zal men van uit de
tuin van het „paleis" straks toch het kleine
slot kunnen zien liggen: een romantisch
kleinood, een echt kasteeltje, historisch ge
restaureerd.
v.d.W.
Het Oude Loo de binnenplaats met de toe
gangspoort
van „Het Loo", de Heer de Marets, ziet
men de schoorsteen versierd met drie wa
pens die niet gebeeldhouwd, maar met verf
in kleuren zijn aangebracht; het middelste
vertoont de saamgevoegde wapens van
Isendoom en Voorst; het wordt geflankeerd
door het wapen van Arnhem en van Stom
mel.
Het oostelijk van de opkamer gelegen ver
trek, dat grensde aan de kamer van opperja
germeester De Castigny, dient bezit een
fraaie oude schoorsteenmantel van zand
steen, eveneens met drie wapenschilden.
Deze zijn uitgevoerd in bladmotieven,
waarboven een opengewerkte lijst loopt,
maar de schilden zijn blank.
De ronde torenkamer op de noordoosthoek
was het voormalige domein van de hof
meester van Prins Willem III. Deze toren
kamer heeft een stenen kruisgewelf, over
dekt met ribben, die eindigden op kraagste
nen met hoofden.
Tot zover een stukje geschiedenis, zoals
Royaards die heeft beschreven. Hij vond
intussendat de restauratie door dr. Cuypers
„tot weinig bevredigende resultaten heeft
geleid" (en dat) „komt wel doordat hij,
verder mikkend, het doel voorbijschoot".
moet door herstel van de westelijke muur
haar besloten karakter hergeven worden,
terwijl door de nodige beplanting en een
passend plaveisel, het aspect ervan, dat in
sterke mate bepalend is voor de indruk, die
„het Oude Loo" maakt op wie de poort
binnengaat, verbeterd moet worden.
Het Oude Loo na de restauratie
de achterzijde, de slotgracht is nog niet ge
vuld
173