het Binnenhof als rondom de Hofvij
ver. Capiteyn Wederholt wist daarmee
erg goed wat hij deed toen hij de oude
hofsmederij kocht om er zijn huis van
standing te bouwen. Een huis in de
stijl van het Hollandse Klassicisme,
zoals die ook is te vinden bij het
Mauritshuis en de Sebastiaansdoelen in
Den Haag die, in een nog fraaiere
architectuur, omstreeks dezelfde tijd
zijn opgetrokken.
Na de dood van de Capiteyn kwam het
pand in handen van de Graaf de
Noyelles, Generaal der Infanterie. Hij
was afkomstig uit Artois en gehuwd
met Sophia Charlotte d'Aumale. Toen
zij beiden overleden waren ging het
huis over op de neef van de gravin,
Graaf d'Aumale, Majoor der Cavalerie
te Leeuwarden. Deze graaf was welis
waar een praktisch man, maar veel oog
voor zijn fraaie pand heeft hij niet
gehad. Met het oog op verhuur aan
buitenlandse diplomaten liet hij het
huis verbouwen, en hij deed dat
drastisch. Aldus verdween de hoge
stoep met hoofdingang in de midden
partij van de voorgevel en werd, geheel
links aan de gevel, een nieuwe ingang
gemaakt. Tegelijk werd inwendig het
trappehuis uitgebroken.
Met deze ingrepen zette Graaf d'Au
male de kardinale gedachte van de
klassieke symmetrie overboord, tot
grote schade van het pand. Hij kreeg 1. Kermis op het Buitenhof, naar een
echter wél (en daar ging het hem om) gravure van de befaamde Daniël Marot.
de ruimte om nog eens twee grote,
vierkante vertrekken voor de verhuur 2. Het hoekpand Buitenhof 3 7 zoals
in te richten. Dat was overigens nog het er na de restauratie uitziet: geheel
niet alles. Ook constructief werden er in stijl.
fouten gemaakt. Zo werden nieuwe
moerbalken van de eerste verdieping in
de middentravee niet loodrecht op,
maar evenwijdig aan de voorgevel
aangebracht. Daarbij werd over het
hoofd gezien dat de moerbalken niet
alleen dienden om de vloer te dragen,
doch ook om voor- en achtergevel te
verankeren. Het gevolg was dat de
voorgevel ter plaatse van de midden
partij los kwam te staan. Op den duur
ging de gevel naar buiten uitwijken, werden toegevoegd zoals munten, pen-
een proces dat twaalf jaar geleden tot ningen, edelstenen, koralen, schelpen,
staan is gebracht door een stalen vlinders en fossielen. Deze verzameling
harnas aan te brengen. De samenhang groeide dermate, dat er op den duur
van het muurwerk leed bovendien op het Binnenhof geen ruimte meer
onder de vergroting van de oorspron- voor was. In 1766 werd dan ook
kelijke kruisvensters, die plaats moes- besloten het huis van d'Aumale te
ten maken voor royale schuiframen. kopen, dit te verbouwn en er de
Graaf Noyelles was hiermee al begon- collectie uit te stallen, inclusief de
nen, Graaf d'Aumale maakte het af. omvangrijke bibliotheek met maar
liefst achtduizend boeken en talrijke
Museum handschriften, prenten en kaarten. Er
Het was in die tijd dat de prinselijke was bovendien een aparte afdeling
familie in het stadhouderlijk kwartier voor natuurkundige instrumenten,
reeds over een uitgebreide en waarde- modellen van molens, pompen en
volle collectie schilderijen beschikte, andere rariteiten (zoals zij in die tijd
waaraan sinds 1751 allerlei curiosa werden genoemd). 1