het Binnenhof als rondom de Hofvij ver. Capiteyn Wederholt wist daarmee erg goed wat hij deed toen hij de oude hofsmederij kocht om er zijn huis van standing te bouwen. Een huis in de stijl van het Hollandse Klassicisme, zoals die ook is te vinden bij het Mauritshuis en de Sebastiaansdoelen in Den Haag die, in een nog fraaiere architectuur, omstreeks dezelfde tijd zijn opgetrokken. Na de dood van de Capiteyn kwam het pand in handen van de Graaf de Noyelles, Generaal der Infanterie. Hij was afkomstig uit Artois en gehuwd met Sophia Charlotte d'Aumale. Toen zij beiden overleden waren ging het huis over op de neef van de gravin, Graaf d'Aumale, Majoor der Cavalerie te Leeuwarden. Deze graaf was welis waar een praktisch man, maar veel oog voor zijn fraaie pand heeft hij niet gehad. Met het oog op verhuur aan buitenlandse diplomaten liet hij het huis verbouwen, en hij deed dat drastisch. Aldus verdween de hoge stoep met hoofdingang in de midden partij van de voorgevel en werd, geheel links aan de gevel, een nieuwe ingang gemaakt. Tegelijk werd inwendig het trappehuis uitgebroken. Met deze ingrepen zette Graaf d'Au male de kardinale gedachte van de klassieke symmetrie overboord, tot grote schade van het pand. Hij kreeg 1. Kermis op het Buitenhof, naar een echter wél (en daar ging het hem om) gravure van de befaamde Daniël Marot. de ruimte om nog eens twee grote, vierkante vertrekken voor de verhuur 2. Het hoekpand Buitenhof 3 7 zoals in te richten. Dat was overigens nog het er na de restauratie uitziet: geheel niet alles. Ook constructief werden er in stijl. fouten gemaakt. Zo werden nieuwe moerbalken van de eerste verdieping in de middentravee niet loodrecht op, maar evenwijdig aan de voorgevel aangebracht. Daarbij werd over het hoofd gezien dat de moerbalken niet alleen dienden om de vloer te dragen, doch ook om voor- en achtergevel te verankeren. Het gevolg was dat de voorgevel ter plaatse van de midden partij los kwam te staan. Op den duur ging de gevel naar buiten uitwijken, werden toegevoegd zoals munten, pen- een proces dat twaalf jaar geleden tot ningen, edelstenen, koralen, schelpen, staan is gebracht door een stalen vlinders en fossielen. Deze verzameling harnas aan te brengen. De samenhang groeide dermate, dat er op den duur van het muurwerk leed bovendien op het Binnenhof geen ruimte meer onder de vergroting van de oorspron- voor was. In 1766 werd dan ook kelijke kruisvensters, die plaats moes- besloten het huis van d'Aumale te ten maken voor royale schuiframen. kopen, dit te verbouwn en er de Graaf Noyelles was hiermee al begon- collectie uit te stallen, inclusief de nen, Graaf d'Aumale maakte het af. omvangrijke bibliotheek met maar liefst achtduizend boeken en talrijke Museum handschriften, prenten en kaarten. Er Het was in die tijd dat de prinselijke was bovendien een aparte afdeling familie in het stadhouderlijk kwartier voor natuurkundige instrumenten, reeds over een uitgebreide en waarde- modellen van molens, pompen en volle collectie schilderijen beschikte, andere rariteiten (zoals zij in die tijd waaraan sinds 1751 allerlei curiosa werden genoemd). 1

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 1975 | | pagina 14